Franchise en retail is een geweldig model ........toch?

Al een aantal jaren erger ik mij mateloos aan het doemdenken van velen en de analyses van ‘retailspecialisten’ en een enkele hoogleraar, die altijd achteraf de wijsheid in pacht hebben. Bij hun analyses hoor je dan: “Ik heb het al gezegd”. Dat is hetzelfde als het buiten regent en iemand gaat wandelen om dan te roepen: “Hij/zij wordt waarschijnlijk nat”.

Toch gaat het momenteel met retail vaak fout en zijn er binnen franchiseorganisaties veel discussies, vaak met meerdere juristen en gelaten ondernemers. Veel franchisenemers en –gevers krijgen geen passende beloning voor hun werkzaamheden. Voor de franchisenemer zijn het vaak lange dagen, met alle financiële risico’s die bij het ondernemerschap horen.

Ook brancheorganisaties leveren over het algemeen weinig bijdrage. Er zijn veel vergaderingen, prachtige adviezen en te weinig inhoudelijk resultaat.

Toch zijn er nog nooit zoveel gereedschappen en kansen voor retail beschikbaar geweest dan er op dit moment zijn.

Wat is er aan de hand:

  • Door allerlei onzekerheden staan franchisegever en –nemer vaker tegenover elkaar
  • (te)Vroegtijdig worden juristen ingehuurd
  • Interne Procedures zijn jarenlang de belangrijkste discussie (consument?) 
  • De franchisenemer wordt door –gever niet als klant gezien
  • Basis is vaak een sof(t) franchise (rechts heeft waarschijnlijk voorrang?)
  • Franchisegever die denkt dat het een “Concern” is
  • Online verkoop buiten directe resultaat franchisenemer
  • Geen betrouwbare partner leverancier (<30% franchisenemers volgt niet een centrale afspraak)

Waar gaat franchise over:

Door een gezamenlijke marktpositie betere prijzen kunnen bedingen, een sterkere marktpositie door marketing en een volledige digitale aanwezigheid kunnen permitteren met een efficiënt kostenbeheer, met de franchisenemer als Local Hero (Omni Channel en Longtail positie)

Basis is de gezonde financiële positie van een retail-vestiging, zowel online als offline.

Wat zijn de stappen (zonder juristen):

  • Verdeling gelden binnen de keten (transparant)
  • Vaststellen omzetvolume, gerealiseerde marge en omloopsnelheid met kosten in verhouding (het verdienmodel = nr.1)
  • Plaats, positie en product relevantie voor de beoogde consument
  • Een duidelijk marketing (basis) plan
  • De rol van beiden goed vastleggen in een intentieverklaring

Stappen met juristen (er zijn enkele uitstekende franchise juristen):

  • Toetsen intentieverklaring
  • Intentie omzetten in een “hard” franchiseovereenkomst met gelijkwaardigheid en respect voor de verschillende rollen
  • Een handboek als voortschrijdend onderdeel van de overeenkomst

Op deze wijze gaat elke bestaande en nieuwe franchise-/retail-organisatie een gezonde toekomst in, waarbij franchisegever en –nemer elkaar blijvend zullen stimuleren. Binnen Veerhaven Retail hebben wij dat al meermalen mogen ervaren/realiseren en maken wij gebruik van het R-etail businessmodel. 

Henk Havinga
Veerhaven Retail
Rotterdam

Henk Havinga