Elk volk krijgt de horeca die het verdient

Leek de horeca - met dank aan de opklimmende economie - een beetje uit het dal te klimmen, komt een landelijke krant weer met een onthutsend bericht. Menig hotel bungalowpark en camping neemt het niet zo nauw met de toeristenbelasting en heeft zo een ‘illegale’ derde geldstroom.

Van de 125 onderzochte etablissementen berekenden 31 stuks meer toeristenbelasting dan gemeentelijk vastgesteld. Zo staat de horeca er weer mooi op, dacht ik. Het blijven toch dieven van je portemonnee. Voor de goede orde: een ondernemer is gerechtigd de kosten voor de toeristenbelasting door te berekenen aan zijn klanten, maar als daar kosten bovenop gelegd worden ligt dat uiteraard anders. Strikt juridisch bezien is teveel toeristenbelasting heffen zelfs een vorm van oplichting! En dat mag niet zoals we weten. Zijn de horecaondernemers dan weer de zwarte piet?

Zo simpel is het toch niet. Een van de gewraakte uitbaters in het onderzoek verklaarde zijn heffing (die het zesvoudige bedraagt van wat hij in zijn gemeente zou mogen heffen) als volgt. De controles van de arbeidsinspectie, de Warenwet, de brandweer en de milieudienst vragen heel wat uren begeleiding, invullen van formulieren, beantwoorden van brieven en rapporten, maandelijks insturen van CBS-formulieren, het aanleveren van gegevens aan de gemeente, energie-informatie voor de milieudienst, legionellaonderzoek en zwembadwateronderzoek (maandelijks!). De betreffende ondernemer noemt zijn doorberekening ‘verblijfsbelasting’. En dat terwijl alleen een overheid belasting mag heffen. 

Na de imagodomper van de euro in 2002 en daarna zou de horeca er verstandig aan doen deze extra kosten gewoon mee te nemen in zijn tarieven. Ook de jaarlijkse koffietest deed me nou niet echt watertanden van respect voor de Nederlandse horeca. Dit jaar ging extra aandacht uit naar cappuccino. Wat blijkt? Slechts vier van de zestig bezochte adressen serveren zo’n Italiaanse traktatie van voldoende kwaliteit. In dit onderzoek was het meest gehoorde argument voor serveren onder de maat: “Ik krijg er nooit klachten over.” Elk volk krijgt de horeca die het verdient zeg ik dan maar. We blijven in Nederland als horecabezoekers wat dat betreft natuurlijk gewoon platte boeven. We hangen nog altijd het Van-der-Valkmodel aan: veel voor weinig. Italianen zouden een massale horecaboycot afkondigen. Die pikken dit soort bocht gewoon niet. Gelukkig is er sprake van een kentering in Nederland.

Ik put ook troost uit het feit dat er sinds dertig jaar geleden ook al weer heel wat is veranderd. Als je in de jaren zeventig ging lunchen, dan namen we genoegen met een oudbakken bakkie leut uit een grote kan die al een tijdje had staan indikken op z’n warmhoudplaat. Toegegeven: vaak wel voorzien van een verpakte speculoos, vergezeld van een laf wit bolletje met daarop een plak kaas die aan één kant al een beetje hard geworden was van het liggen in de vitrine. Daar kun je nu toch echt niet meer mee aankomen. In deze tijd verwachten we toch minimaal een versgezette kop espresso of cappuccino (of daar op gelijkend) en een pistoletje met wat extra’s bij de kaas. 

Ik vertrouw er dan maar op, dat onze smaak en eisen aan voeding in dezelfde lijn doorzetten. AH heeft inmiddels biologisch voedsel in de schappen, dus verantwoord eten wordt al meer en meer ‘mainstream’. Programma’s als de Keuringsdienst van Waarde prikken door de illusies heen die ondernemingen ons voorschotelen. Nou hoor ik u zeggen: "consumenten laten zich graag een rad voor ogen draaien", maar daar zitten wel grenzen aan dacht ik.

Ward de Moor, Senior Adviseur Communicatiebureau Synergie
Reacties? ward@synergie.nl