Droomt u ook van een trio …

Wij in ieder geval wel, want het schijnt veel leuker te zijn dan een duo. En het geinige is, dat er nooit sprake is van onenigheid. Ofwel er is er één heel goed en dan is het heel plezierig een tegen twee, ofwel er zijn er twee goed en dan legt de derde zich daar heel dienstbaar bij neer.

Wellicht iets om te introduceren bij franchise. Want sinds jaar en dag gaan wij er namelijk van uit, dat franchise een samenwerkingsverband zou zijn tussen twee zelfstandige partijen. En als die partijen nou even goed, groot en slim zouden zijn, kan dat ook best tot een succes leiden. Maar de praktijk is anders, immers de partijen worden meestal vertegenwoordigd door enerzijds een zelfstandig ondernemer in de figurantenrol van franchisenemer en anderzijds een goed georganiseerd bedrijf in de dominante rol van franchisegever. Kijk, zo’n spel kan voor de nodige problemen zorgen. Want waar hebben wij het dan over, klaverjassen met 8 troeven in handen of Monopoly met alle hotels in eigendom. In ieder geval een spel waarbij een speler de spelregels heeft vastgelegd in een adembenemend franchisecontract en de ruimte voor eigen initiatief van de ander volledig is dichtgetimmerd.

Er zou dus een derde partij bij moeten komen om het broodnodige evenwicht te kunnen garanderen. Bij een probleem zou dan een mediator een oplossing kunnen zijn. Maar meestal zijn wij niet zo verstandig en trekken wij direct een blik juristen open. En dan kan en moet een rechter als derde er weer aan te pas komen. Maar met ons huidige O.M. schijnt dat tegenwoordig meer een kwestie van veel geld te zijn en is schikken een aardig alternatief geworden dat ons rechtsgevoel niet echt bevredigt.

Toch ligt de oplossing voor de hand. Laten wij van de formule ook een partij maken en dan wordt franchise een samenwerkingsverband tussen twee ondernemers en een formule, een trio dus. Dan bepaalt niet alleen de kwaliteit van de nemer of de gever, maar zeker ook de kwaliteit van een in de praktijk bewezen formule de waarde van het totaal. Want als wij kijken naar succesvolle franchiseorganisaties, zijn het toch altijd de formules die in het oog springen. Daar heb je wat aan en daar kan je wat mee. Want het dupliceren van een succesvolle formule middels uniformiteit en discipline is echt wel te doen. En die inspanning wordt dan ook heel plezierig beloond. Er wordt zelfs beweerd, dat je als franchisenemer ook miljonair kunt worden. Prachtig toch. Gezondheid en geluk zijn belangrijkere zaken, maar als je toch bezig bent, ga dan maar voor de hoofdprijs en pak die flappen. Het gaat bij franchise toch om ondernemen en winst maken.

Zou u als franchisegever dus nog wat euro’s te besteden hebben, dan verdient het wellicht aanbeveling om die eerder te investeren in het optimaliseren van uw formule dan het werven van kandidaat-franchisenemers. Zeker wanneer u die ondernemers niet meer kunt bieden dan een bruto inkomen van € 1.000,- per week. 

Maar goed, u heeft wellicht begrepen dat wij voorstander zijn van succesvol franchise gebaseerd op een dominante formule, die in de praktijk al ruimschoots bewezen is en waarbij een bepaald ondernemersinkomen bijna gegarandeerd is. En als wij er dan ook nog van uit willen gaan dat er bij een organisatie van 50 franchisenemers nog steeds sprake is van een kleine organisatie, zijn wij weer een heel eind op de goede weg. Want om als professionele franchiseorganisatie uw franchisenemers voldoende facilitaire diensten en producten te bieden, is een € 1.000.000,- aan fee pas een aardig begin. En haal dat vooral zichtbaar weg bij uw franchisenemers en zeker niet onzichtbaar bij uw leveranciers. Dan hoeft ook niemand meer vreemd te gaan omdat het gras bij de buurman groener en vooral goedkoper is.

Succes met het dupliceren van uw succesformule.

Frank R Marsman