Woman in charge - Mikkel Levelt van Simon Lévelt
Ze zijn er, de topvrouwen in de franchisebranche en Franchise+ maakt ze zichtbaar. Deze keer vertelt directeur Mikkel Levelt over haar lang niet vanzelfsprekende intrede in het familiebedrijf; Simon Lévelt.
Naam: Mikkel Levelt (39)
Bedrijf: Simon Lévelt
Werkt in franchise sinds: “Ik ben op 19 april 1999 in het bedrijf gekomen. In 2003 heb ik samen met collega Rob Sikkema de directievoering van mijn vader overgenomen. Simon Lévelt bestaat nu 192 jaar, waarvan de laatste vijftien jaar met een franchiseformule.”
Functie: “Als directeur stuur ik de franchise aan, Rob doet de expansie. Om de drie jaar wisselen we van taak.”
Aantal uren per week: “Dat was altijd zwaar fulltime, maar sinds de geboorte van mijn zoon, enkele maanden geleden, is het de bedoeling dat ik vier dagen ga werken.”
Burgerlijke staat: samenwonend, 1 kind.
Hoe ben je in de franchisewereld terechtgekomen?
“Het was absoluut niet vanzelfsprekend om in de zaak van de familie te stappen. Bij ons thuis werd er niet over gesproken en mijn zus en ik waren altijd vrij om onze eigen weg te kiezen. Mijn vader voelde zich wel gedwongen om het bedrijf over te nemen en wilde dat zijn dochters niet aandoen. Ik heb pedagogiek gestudeerd maar het commerciële trok mij altijd al aan. Ik ben daarom ook een studie Small Business gaan doen. Zo kwam ik uiteindelijk hier. Het bedrijf is heel erg leuk. De hele keten, van productie tot consument, zit in dit bedrijf verankerd. Het is van origine een productiebedrijf, een koffiebranderij en theepakkerij. Vijftien jaar geleden kwam daar de franchise bij. In onze eigen twee winkels in Amsterdam merkten we al dat er vraag is naar specialiteiten en dat gaf ons de motivatie om met een specialiteitenformule te starten. Franchisenemers zijn daarbij gemotiveerder dan mensen op de loonlijst om van de winkel een succes te maken.”
Heb je je door een glazen plafond moeten worstelen?
“Nee, maar dat heb ik eigenlijk nergens ervaren. Ik ben daar ook niet zo mee bezig. Je hebt altijd wel te maken met weerstand voor verandering die overwonnen moet worden. Er zijn hobbels, maar ik zie het niet als een plafond.”
Welke eigenschappen komen goed van pas in je werk?
“Ik kan goed organiseren, vooruitkijken en ik ben praktisch ingesteld. Ik heb veel eigen winkelervaring waar ik op kan teren in de communicatie met de ondernemers. Ik kan het hoofd koel houden en raak niet zo snel in paniek. En integer zijn vind ik erg belangrijk. Dat mensen niet aan je bedoelingen hoeven te twijfelen.”
Ben je als vrouw meer bezig met organisatie van gezin en werk dan je mannelijke collega’s?
“Nu even wel omdat ik borstvoeding geef, dat is een vak apart! Maar ik heb een partner die ook een deel van de zorg op zich neemt waardoor we maar twee dagen crèche nodig hebben. Het is een hele toer om dat op de rit krijgen, maar dat doen we samen. Hier in het bedrijf is het wel een uitdaging om mijn werk gedelegeerd te krijgen nu ik vier dagen wil gaan werken. Maar als je er vier maanden tussenuit bent geweest, is het wel makkelijk om de dingen daar te houden waar ze thuishoren. Eigenlijk is dat voor de hele organisatie wel erg goed. Iedereen zou af en toe eens met verlof moeten. Dan kijk je weer fris tegen de dingen aan.”
Is carrière maken een kwestie van offers brengen?
“Ik zie het niet zo als carrière maken. Ik zie het gewoon als werk en soms neem je daar hobbels in. In een andere baan kom je ook wel eens dingen tegen waar je mee moet worstelen en uit moet zien te komen. Dan is het een kwestie van met beide benen op de grond gaan staan.”
Wat is jouw stijl van leidinggeven?
“Betrokken. Dat heeft te maken met de waarden van het bedrijf, de zorg voor mens en milieu. En open. Je kunt hier makkelijk binnenvallen, het is een heel platte organisatie. Verder probeer ik de verantwoordelijkheden neer te leggen bij de mensen die erover gaan. En ik ben gestructureerd.”
Waarom koos je voor het eigen familiebedrijf?
“Soms kijk je wel eens naar andere formules maar ik vind onze formule toch de allerleukste. We zijn nu zelf ook bezig met een heel andere formule. In Utrecht loopt een pilot met een coffee-to-go-concept. In Leidschenhage gaan we ook experimenteren met koffie ter plekke consumeren, dus to go en to stay in combinatie met retail. Verder maakt ook de passie binnen dit bedrijf het bijzonder om hier te werken. Het valt me elke keer weer op hoe vol de mensen zijn van hun werk. Maar dat het een familiebedrijf is, zegt mij niet zoveel. Wel toen ik het overnam, omdat je toch een keten bent in generaties. Maar ik vind dat het bedrijf geleid moet worden door de beste mensen en dat hoeft niet speciaal familie te zijn. Ik zal precies hetzelfde doen als mijn vader en mijn zoon lekker zijn eigen gang laten gaan. Iemand moet wel het goede gevoel bij het bedrijf hebben. Dus niet voor kortetermijnwinsten gaan, superinteger zijn en gevoel hebben bij de waarden van het bedrijf. Rob, de eerste directeur buiten de familie, heeft dat allemaal.”
Hoe zit het met je zelfbeeld?
“Ik heb af en toe een klein stemmetje in mijn hoofd dat vragen stelt als ‘Ben je wel de juiste persoon op de juiste plek?’, ‘Pak je het goed aan?’ of ‘Zou je het niet anders doen?’… Ik vind dat wel gezonde vragen die je af en toe aan jezelf moet stellen. Het is een bedrijf dat al vijf generaties staat en je moet er niet aan denken dat je dat als zesde om zeep gaat helpen. Door jezelf vragen te stellen en ook door te sparren met je collega, bekijk je steeds weer alle opties. Daarnaast ben ik erg perfectionistisch. Ik wil iets van A tot Z voorbereid hebben voordat ik er mee over de bühne kom. Bezorgdheid over of je iets wel kan, herken ik ook bij de vrouwelijke medewerkers hier in het bedrijf als je hen vraagt om iets nieuws te doen. Mannen zullen dat misschien wel denken maar niet zo gauw zeggen. Maar er zijn nu eenmaal veel dingen te doen, dus je hebt ook vaak geen tijd om daar over na te denken. Door het te doen, leer je het.”
Wat zijn je toekomstplannen?
“Naast Nederland ook andere landen veroveren met de speciaalzaken van Simon Lévelt. In België hebben we nu vijf winkels maar in principe ligt de hele wereld aan onze voeten. Persoonlijk vind ik het een hele uitdaging om de groei van de winkels hier met de productie bij te kunnen benen. De groei van het bedrijf vraagt op lange termijn ook om een andere manier van leidinggeven en dat zie ik wel als een uitdaging voor de toekomst.”
Wat maakt je gelukkig?
“Ik vind het helemaal geweldig als er een nieuw product of een nieuwe verpakking komt. Maar het allerleukste vind ik het om samen met mensen te bouwen. Met franchisenemers vind ik het fijn om de kloof tussen wij en zij te dichten en samen doelen te bereiken. Ook privé vind ik het gezellig om samen met mensen iets te creëren. En ik vind het natuurlijk geweldig om een zoon te hebben!”