WOK&: focus op storytelling
De Aziatische fastserviceformule WOK& is niet zomaar de zoveelste wok-formule in Nederland. De nadruk ligt op kwaliteit, op gezonde gerechten met weinig e-nummers en een minimum aan suiker en zout. Toch moet dat aspect nog meer worden benadrukt in de winkels, erkent mede-oprichter Boris van Leeuwen. “Storytelling is key voor ons.”
Anderhalf jaar zijn ze nu onderweg, Van Leeuwen en Wim Markwat. Zij hebben samen het eigen concept WOK& ontwikkeld en een eigen franchiseorganisatie opgericht onder de naam Mie Like Franchise. “We hebben nu vier vestigingen, in Rotterdam, Heerhugowaard, Enschede en Groningen”, vertelt Van Leeuwen. Hij had gerekend op een snellere uitrol. “Franchisenemers gaan graag bij ons aan de slag, in Hoofddorp en Delft kunnen we zo open. Maar vind maar eens geschikte locaties.” Toch wordt er hard gewerkt aan nieuwe openingen, verzekert Van Leeuwen. “In Leiden en Amsterdam gaan we binnenkort open, op goede locaties. Die huurprijzen zijn daar redelijk hoog en de concurrentie is groot, maar we vertrouwen op ons onderscheidend vermogen.” Dat onderscheid is er sowieso in de regio, weet Van Leeuwen. “In Heerhugowaard bijvoorbeeld zijn we de enige Aziatische fastserviceformule, op misschien de lokale Chinees na. We zien dat het concept op deze locatie, in deze stad heel goed aanslaat. Daarom kijken we nadrukkelijk voor de uitrol naar vergelijkbare steden.”
Unieke karakter benadrukken
In die nieuwe én in de bestaande zaken moet, als het aan Van Leeuwen ligt, het unieke karakter van het concept nog beter worden benadrukt. Het concept is namelijk vernieuwend, met vooral een focus op verantwoorde voeding dat laag in de suikers zit en dat weinig e-nummers kent. Ook geen cola of sinas in de schappen, kokoswater, groente- en fruitsmoothies en bruisend water is het wat de klok slaat. Verder maakt men gebruik van vooral natuurlijke Aziatische producten, die worden bereid in de wok. Gasten krijgen zodoende binnen drie minuten een verantwoorde maaltijd voorgeschoteld. “Het is best een uitdaging, we zijn een fastserviceformule en er is daardoor niet altijd tijd voor een verhaal over het concept en uitgebreide storytelling aan gasten over producten. Dat willen gaan doen via signing, via de juiste communicatie op de juiste plekken in de winkels. Gewoon omdat we weten dat we hierin verschillen in vergelijking met andere wok-formules. Bovendien hangt er altijd nog een sfeer rond wokken van veel voor weinig. Als je begrijpt wat ik bedoel”, aldus de oprichter. In het directe contact met de gast gaat het volgens Van Leeuwen om de bevlogenheid van de franchisenemers en medewerkers. “Daarbij zullen de maaltijden ook voor een deel voor zichzelf spreken, het is gewoon echt heel erg lekker wat wij serveren.”
Ondernemersopleiding
Naast signing investeert WOK& om die reden ook in de kennis van de franchisenemers en hun medewerkers. “Wij hebben de WOK& ondernemersopleiding. Die bestaat uit verschillende dagen, waarbij ondernemers worden bijgepraat over de formule en ook over algemene zaken als personeelswerving, online marketing en brutowinstmarge. Dat gaat heel ontspannen, vaak in combinatie met een sportieve activiteit”, aldus Van Leeuwen. Tijdens die dagen wordt er ook gesproken met ondernemers over de dagelijkse zaken en over eventuele toevoegingen aan het concept en het assortiment. “Daar staan we zeer zeker voor open, hoewel WOK& wel een hard franchiseformule is. Een ondernemer kan bij wijze van spreken de zaak runnen samen met een klein groepje studenten. Wij nemen alles uit handen; van de doorontwikkeling van het concept tot productontwikkeling en de marketing.”