Zwagers Boy en Henny franchisen samen
‘Wij willen groeien, net als New York Pizza’
Boy van Gastel (35) en Henny Roemaat (42) zijn samen aan een opwindend avontuur bezig bij New York Pizza. De Bredanaars omarmen de groeistrategie van de formule en openen de ene na de andere winkel. Ze leveren zo een flinke bijdrage aan de mijlpaal eind dit jaar: driehonderd vestigingen van New York Pizza in Nederland.
Al bij de opening van zijn eerste winkel in december 2021 in Raamsdonksveer had Boy van Gastel zijn strategie helder voor ogen: groeien! Toen hielp zijn zwager Henny Roemaat hem nog een beetje. Anderhalf jaar later stapte ook hij voor 100 procent in bij New York Pizza. “Ik had een goede baan met een mooi salaris, vakantie en genoeg vrije tijd”, kijkt hij terug. “Maar het ondernemen, zelf iets opbouwen, bleef mij trekken. Nu werk ik nog harder, twaalf tot zestien uur per dag. Het is een periode van investeren in tijd, energie en geld en op de lange termijn betaalt dat zich terug.” Boy opende exact één jaar een jaar na zijn start al zijn tweede vestiging, in Boxtel. En in april 2023 volgde Oudenbosch. In die zaak doorliep Henny zijn training van twaalf weken tot franchisenemer. In juni dit jaar opende hij zijn eerste vestiging, in Eindhoven. De twee compagnons zagen dat als een start voor een gezamenlijke expansie in de Lichtstad. Ze voegden de daad bij het woord. In september namen ze nog een winkel over en in oktober was vestiging nummer drie in Eindhoven een feit. Dat betekende vier winkels openen in zes maanden tijd.
30-jarig jubileum
Daarmee leveren ze een substantiële bijdrage aan de groeispurt die New York Pizza in 2023 maakt. Aan het einde van het jaar van het 30-jarige jubileum heeft de Nederlandse formule driehonderd vestigingen in Nederland. “We openen momenteel zelfs twintig winkels binnen drie maanden”, vertelt COO van New York Pizza, Steffen van Dijk. “Daar staan we niet bij stil, want het loopt zo soepel. Maar ongekend is het zeker. Het is een mijlpaal waar we trots op mogen zijn.” Een einde aan de groei is overigens nog lang niet in zicht, benadrukt hij. “We hebben nog meer dan honderd locaties in Nederland waar we mogelijkheden zien.”
Boy van Gastel was al gepokt en gemazeld in de fastfoodbranche. Hij werkte zeventien jaar lang bij een grote keten. “Ik heb daar alle functies doorlopen en heb toen een ander pad gekozen. Het ondernemerschap trok mij.” Na zich goed georiënteerd te hebben koos hij voor New York Pizza. “Instappen was laagdrempelig en zij hebben dezelfde visie als ik, ze willen groeien. En dat maken we samen waar.” Dat hij startte bij een grote keten, gaf hem een gevoel van zekerheid. “Bovendien was de eigen inleg acceptabel, de gesprekken met het hoofdkantoor verliepen fijn en de belofte sprak ons aan.” Samen met het hoofdkantoor in Amstelveen werkte hij een groeiplan uit. “Ik heb weliswaar veel ervaring in deze branche, ook qua cijfers en aansturing. Maar het is nu toch anders. Je wilt het als ondernemer tot in de puntjes hebben geregeld. Dan is die ondersteuning heel fijn.” Hij ervaart naar eigen zeggen de kracht van franchise bij New York Pizza. “De marketing is bijvoorbeeld landelijk uitgezet voor ons, daar hoeven we niet druk mee te zijn.” Zo werd een recruitmentcampagne gekoppeld aan het populaire Amsterdamse kledingmerk Four een succes, vertelt Steffen van Dijk. Sollicitanten kregen een hoodie of Tshirt met New York Pizza erop. “Je merkt dan dat het merk populair is. Een merk moet je tegenwoordig beleven en ervan houden, daar spelen we op in. 92 procent van de Nederlanders kent ons merk.”
Boy van Gastel: “Je wilt het als ondernemer tot in de puntjes hebben geregeld, dan is die ondersteuning heel fijn”
Onvoorwaardelijke liefde
Naast de landelijke campagnes zijn Boy en Henny lokaal actief ‘om het verschil te maken’. Al die ondernemingslust leverde Boy afgelopen jaar twee prijzen op binnen New York Pizza: de Marketing Award en de Rookie of the Year Award. Groeien is dus het motto voor deze multifranchisenemers. Maar wel stap voor stap. Eindhoven heeft nu hun grootste aandacht. Daar moeten ze in een hevig concurrerende markt hun winkels bestaansrecht geven. Boy: “Er wordt met hart en ziel gewerkt om verse, warme en smaakvolle pizza’s af te leveren. En we zien de omzet stijgen.” Henny: “Wanneer de structuur hier eenmaal staat, wordt het een kwestie van continueren. We zijn nu managers aan het opleiden, zodat de winkels straks op zichzelf kunnen draaien.” Ook schuiven ze met personeel tussen de verschillende winkels, zodat beginnend personeel kan leren van al ervaren medewerkers. Hun familieleden doen ook actief mee met het ambitieuze project. Boy: “Onze vrouwen kunnen ook winkels zelf draaien en ontlasten ons daardoor. En mijn zoon van 21 jaar is bedrijfsleider in een van de vestigingen.” De band tussen de twee zwagers is innig en vastberaden gaan ze samen de toekomst tegemoet. “We spreken elkaar vaak, vullen elkaar aan, versterken elkaar en gaan ook uit eten samen. Uiteindelijk is dit een goed huwelijk.” Henny: “We hebben een blind vertrouwen in elkaar, het is onvoorwaardelijke liefde. Wat er ook gebeurt, er gaat niets tussenkomen. Natuurlijk is er wel eens wrevel, dan spreken we dat uit en gaan we verder. We hebben hetzelfde doel voor ogen, dus dan is de oplossing altijd dichtbij.”