Waarom een Webinar als wervingstool?

Onderhand zijn we allemaal gewend geraakt aan de getroffen maatregelen in binnenland en buitenland. In de verstreken tijd sinds het begin van de maatregelen zijn webinars enorm in populariteit toegenomen.

Dit is niet zomaar gebeurd, webinars zijn uitstekende communicatiemiddelen die al jaren populair zijn als marketinginstrument. Vanwege de online aard van webinars zijn ze natuurlijk perfect geschikt voor de huidige omstandigheden. Gebleken is dat een webinar ook zeer geschikt en effectief is voor het werven van franchisenemers. Genoeg reden dus om je kennis over webinars bij te spijkeren!

Wat is een webinar?

Kort gezegd is een webinar een online presentatie. Het woord ‘webinar’ is een samentrekking van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Het verschil tussen een seminar en webinar is dat bij een seminar een fysiek publiek is, terwijl bij een webinar alles online gaat. De deelnemers volgen de presentatie vanaf hun computer, tablet of smartphone. Net als bij een evenement kan een webinar tientallen of zelfs duizenden deelnemers hebben. Dit allemaal vanuit je huiskamer of kantoor. Zijn er mensen die je webinar toch hebben gemist? Deze mensen kun je eenvoudig een opname van het webinar toesturen, zodat ook zij het webinar achteraf nog kunnen bekijken.

Waarom een webinar?

Dat webinars effectief zijn, is een understatement. Je vraagt je onderhand vast af: wat zijn precies de voordelen? We hebben de belangrijkste voordelen op een rijtje gezet.

Webinars zijn laagdrempelig

De drempel voor het aanmelden voor een webinar is laag. De meeste webinars zijn gratis en duren ongeveer een uur. Zo blijven ze zo toegankelijk mogelijk voor iedereen. Daarnaast is het eenvoudig voor mensen om deel te nemen. Het enige wat deelnemers nodig hebben is een internet connectie en een computer, tablet of smartphone. Door een webinar te organiseren hoeven kandidaten niet meer naar een locatie te komen. Er is geen reistijd, dus ook geen reiskosten. Daarnaast wordt een webinar vaak opgenomen. Hierdoor kan er ook op een later tijdstip nog teruggekeken worden.

Direct contact met deelnemers

Je krijgt, net als bij een seminar, direct contact met de deelnemers. Zij kunnen via de chat vragen stellen, feedback geven, en als je dat wilt, ook communiceren met elkaar. Ook is er interactie mogelijk door middel van quizzen en/of polls. Als spreker kan je daar in je presentatie op inspelen, waardoor het direct boeiender wordt voor je kijkers. Tijdens een live webinar is het voor de kijkers mogelijk om vragen te stellen. Door deze interactiviteit blijven mensen geboeid kijken.

Webinars Vergroten vertrouwen en geloofwaardigheid

Door het geven van webinars krijgt jouw formule een gezicht. Dit vergroot direct je geloofwaardigheid.

Potentieel waardevol onderdeel van je wervingsstrategie

Een webinar is een manier om leads te genereren. Door content te delen bouw je een relatie met kandidaten op. Je steekt energie in ze en je leert ze beter kennen. Zo kunnen webinars een waardevol onderdeel van je wervingsstrategie vormen.

Vrijwel onbeperkte capaciteit

Omdat je geen fysiek evenement hoeft te organiseren, maakt het niet uit hoeveel deelnemers er zijn. Er is altijd genoeg plek en de zaal is nooit half leeg. Er worden webinars georganiseerd voor 300 kijkers en meer, maar ook voor 4 deelnemers.

Webinars besparen kosten en tijd

Lange reistijd en hoge reiskosten. Hier heb je met een webinar geen last van. Laat de doelgroep gemakkelijker en goedkoper deelgenoot zijn van je boodschap. Als aanbieder heeft dit ook voordelen. Zo bespaar je op de organisatie en de huur van de locatie.

Overleggen over de mogelijkheden voor jouw franchiseformule?

Ben jij al overtuigd dat je een webinar moet organiseren en/of wil jij sparren over de mogelijkheden? Franchise+ denkt graag met je mee. Laat je gegevens achter via onderstaand formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Lees meer over:
Janise Gomes
Marketing Manager

Mediabedrijf Franchise+ is dé marktplaats in franchising. Onze missie is om mensen die iets met franchising hebben of willen bij elkaar te brengen. Hiervoor zetten we diverse media in.