Waarom deze kersverse ondernemers hun hart in franchise leggen

Ze hebben verschillende interesses, skills en ambities maar één ding hebben deze kersverse franchisenemers gemeen: ze steken hun energie graag in een franchiseformule. “Omdat je dan niet van nul af aan hoeft te beginnen”, “Omdat je dan kunt focussen” of “Vanwege het netwerk”: vier ondernemers vertellen waarom zij kozen voor franchise en welke formule het beste bij hun past.

Mathilde van der Weerd kwam via de franchisebeurs Onderneem ‘t! in contact met De Pizzabakkers, die ze al kende vanuit Amsterdam. Als eerste sprak de kwaliteit van de pizza’s haar aan. “Als je franchise doet, moet je voor de volle 100% achter het merk of product staan”, vindt ze. “Daarnaast geloof ik in één ding heel goed doen in plaats van een breed assortiment te voeren. Daar past deze formule goed in.”

Voor Tine Reinders voelde de keuze voor Saar aan Huis een beetje als thuiskomen. “De richting zorg en welzijn heeft me nooit helemaal losgelaten.” Bij het oriënteren richtte ze eerst op de arbeidsmarkt. “Ik heb 19 jaar ondernemerschap erop zetten, ik wilde wel weer eens een baan.” Tine vond echter niets passends en besloot naar franchiseopties te kijken. “Ik wilde niet weer vanaf nul beginnen. Ik kwam redelijk vlot Saar aan Huis tegen en op de franchisebeurs kreeg ik de bevestiging dat ik hiermee verder wilde.”

Kevin Mendes was, als Register Makelaar in spe, op zoek naar een formule in de makelaardij. “Enkele maanden geleden kreeg ik contact met HouseHunting via social media”, vertelt hij. “Ik ben op gesprek geweest, heb mijn motivatie uitgelegd en er was meteen een goeie klik.” Toen ging het pijlsnel: “Begin februari ben ik gestart, ik ben nog in mijn babyschoentjes aan het kruipen.” 

Als ervaren ondernemer koos Jaap Molenberg heel bewust voor Motorhome Depot. “Het is een Engelse organisatie die al tien jaar aan de weg timmert”, vertelt hij. Kansen zijn er volop: “De markt blijft groeien, het aantal eigenaren is meer dan verdubbeld sinds 2009.” Verder vindt hij de doelgroep erg leuk: “Mensen die iets aanschaffen voor vrijetijdsbesteding zijn meestal vrolijke mensen.”

Waarom franchise?

Waarom kozen ze eigenlijk voor franchise? Mathilde: “Het is goed om mee te liften op wat al bedacht is. In een bestaande formule staan veel dingen vast, waardoor je kunt focussen op de gast, de beleving en de ontwikkeling van het team.” 

Voor Kevin was het netwerk van de formule belangrijk: “Met een netwerk als dat van HouseHunting zijn er grote resultaten haalbaar. In de makelaardij is vertrouwen nodig en dat heeft de formule al opgebouwd. Ik weet wat ik wil bereiken en met HouseHunting achter me is dat ook haalbaar.”

Jaap ziet als voordeel dat alle zaken die je nodig hebt om je werk uit te oefenen aanwezig zijn. “Als je die in je eentje wilt aanschaffen, is dat heel kostbaar.”

Als een warme jas

De formule past de franchisenemers als een warme jas. Mathilde: “De eenvoud, geen heel ingewikkelde dingen en wat we doen, doen we erg goed. Daar hou ik van. Ook de informele setting past bij mij – geen driedubbelgedekte tafels – oud of jong, iedereen is welkom.”

Tine vindt het mooi dat een goeie match tussen een Saar en een cliënt belangrijk is, voor beide kanten, zegt ze. “Verder is het waardevol dat iemand een vaste Saar krijgt, zodat ze samen een band op kunnen bouwen. Er zit ook een visie achter de bemiddelde Saars: het zijn mensen met een goede opleiding, wat ouder, met levenservaring, júist geschikt voor dit werk – zo maak je gebruik van een doelgroep die nog veel te bieden heeft.”

Voor Kevin is de transparante manier van samenwerken en van communiceren van HouseHunting belangrijk: “Ze doen wat ze zeggen. Verder ben ik goed ingewerkt en krijg ik veel begeleiding. Ik krijg ook veel kansen om me te bewijzen en om door te groeien.”

Ook Jaap noemt het prettig dat Motorhome Depot een transparant bedrijf is: “De toekomstige kopers worden goed geïnformeerd over wat ze kopen. Onderscheidend ook is de veilige betaalomgeving via Notarieel Betalen. Het is voor de verkoper belangrijk dat de koopsom wordt gestort en er geen risico’s zijn. Je ziet toch steeds vaker oplichtingszaken in het nieuws op platforms als Marktplaats.”

Ondersteuning

De vier ondernemers zijn tevreden over de ondersteuning die ze krijgen.  “In een maand of drie word je klaargestoomd om alle ins en outs van De Pizzabakkers te leren kennen”, vertelt Mathilde. “Je krijgt ook steun bij de bouw – vanaf de handtekening voor het pand tot aan de opening. Verder zijn er roosterprogramma’s, kassasystemen en de website is landelijk geregeld.”

Ook Tine is tevreden. “We kunnen gebruik maken van Intranet, een soort centrale bibliotheek waar je veel informatie terug kunt vinden. Een aantal zaken, zoals de centrale marketing, wordt voor je geregeld. Daar lift je op mee, dat is heel plezierig. Verder is er een onboardingsprogramma om mensen goed te laten starten, inclusief een buddy, een ervaren ondernemer op wie je terug kunt vallen.”

Kevin is blij met de adviezen van het hoofdkantoor, bijvoorbeeld hoe je bepaalde vastgoedprojecten moet aanpakken, vertelt hij. “Er is een e-learning-traject en ik ben meegelopen met verschillende collega’s. Ik ben een duizendpoot maar heb geleerd om goed te plannen en vooruit te kijken.”

Bij Motorhome Depot is er ondersteuning zoveel als je zelf wil, zegt Jaap. “De trainingen zijn meer dan uitstekend. Er zijn ook terugkomdagen voor extra training op een bepaald onderdeel, net waar je behoefte aan hebt.” Jaap werkt zelf één tot anderhalve dag per week als trainer voor startende franchisenemers.

‘Crème de la crème’

Mathilde wist al op haar 17e dat ze een ondernemer is en ooit een eigen zaak wilde beginnen. “Dit voelt als een begin”, lacht ze. “Ik vind het heerlijk om mijn eigen beslissingen te nemen en met mijn eigen team aan de slag te gaan. Ik sluit niet uit dat er ooit een tweede vestiging bijkomt.”
Tine heeft een redelijk groot gebied dat ze stukje bij beetje wil ontwikkelen, vertelt ze. “Nu ben ik een eenpitter, maar als de groei doorzet, sluit ik niet uit dat ik iemand aanneem voor de administratie bijvoorbeeld, zodat ik me kan concentreren op de bemiddeling van de Saars.”
Kevin wil uitgroeien tot de “crème de la crème van de makelaars”, zegt hij enthousiast. “Ik heb geleerd dat als je erin gelooft en je hard werkt, je er wel komt. Als ik ga groeien, zal ik wellicht mensen inschakelen. Dat kan ook een partner zijn.”

Jaap gaat naast de campers starten met caravans, Caravan Depot. “Ik zoek er wel mensen bij maar vooral zzp’ers, ik wil geen mensen meer in dienst”, vertelt hij. “En ik zoek samenwerking met collega’s in Noord-Holland, om een aantal zaken gezamenlijk te doen en kosten te besparen.”

Hoe verging het de kersverse ondernemers in lockdown?

Corona-update

Door de coronacrisis en de lockdown is het nodige veranderd, ook in de franchisewereld. Tijd dus om aan de franchisenemers te vragen hoe het hen is vergaan.

Tine Reinders

Bij Saar aan Huis leek de wereld eerst even stil te staan, vertelt Tine Reinders. Maar door haar kenmerkende hands-on-mentaliteit richtte ze zich juist op de mogelijkheden. “Bij sommige cliënten stokte inderdaad de dienstverlening of ging niet van start, maar er waren ook nieuwe en bestaande cliënten aan wie wij een alternatieve oplossing konden bieden. Ter vervanging van mantelzorgers die niet meer in staat waren te komen bijvoorbeeld.” Tine is blij dat ze een franchiseformule achter zich heeft, juist nu. “Ook aan elkaar als collega-franchisenemers hadden we veel. Dat wij-gevoel is er bij Saar aan Huis zeker!”

Kevin Mendes

Voor Kevin was het een stille tijd in zakelijk opzicht. Voor hem een mooie periode om te werken aan zijn visie en doel, vertelt hij. “Ik was vooral gefocust op mezelf verbeteren en mijn kennis verbreden. Ik heb nieuwe contacten gelegd in de vastgoed en de verhuur en me beziggehouden met de vraag hoe ik meer leads kan genereren. De lockdown was een goede periode om op mezelf te reflecteren”, aldus Kevin. Ook voor leuke dingen was er weer tijd: muziek maken, yoga en sport – voor zover mogelijk. 

Jaap Molenberg

Jaap Molenberg zit in de goede hoek: campers werden in de coronatijd nog populairder dan ze al waren, zegt hij. “Mensen zijn op zoek naar een andere manier van reizen. De verhuurmarkt is geëxplodeerd, maar er zijn ook veel mensen die hun eerste camper kopen. Je kunt er veilig mee reizen en je kunt ook veilig een land weer verlaten, anders dan als je met het vliegtuig reist.”

Het was niet meteen vanaf het begin zo druk, maar vanaf begin april barstte het los: “Ik zit de hele dag te bellen, mailtjes te beantwoorden en campers in te ruilen.” Hij verwacht meer rust in de zomervakantie, maar drukte daarna: “Veel mensen hebben een camper gekocht in een opwelling en die willen er na de zomer wel weer vanaf.”

Mathilde van der Weerd

Mathilde van De Pizzabakkers is de lockdown goed doorgekomen door snel te schakelen, vertelt ze. “Op 16 maart zijn we gestart met bezorgen via een lokaal bezorgplatform en inmiddels zit zelfs mijn eigen team op de fiets. In plaats van bediening aan tafel, brachten we het aan de deur. Door het ophalen en bezorgen hebben we onze omzet goed weten te behouden. Na aanvankelijk een paar dagen zorgen, gaf dit ’n supergoed gevoel. Dan merk je dat samen succes behalen echt fijn is.” Ze hebben met elkaar de organisatie zo goed “opgelijnd”, zegt ze, dat ze daarnaast zelfs een nieuw foodinitiatief – Falafellow – heeft kunnen starten. “Dat is goed gelukt, ik ben inmiddels op zoek naar een 2e locatie in Amsterdam”, aldus een drukke Mathilde. Verdere groei sluit ze niet uit.

Tips

  • “Heb geduld bij de omzetontwikkeling. Verwacht niet dat vanaf dag 1 zomaar ineens alles loopt. Bedenk dingen, wees actief.” (Mathilde)
  • “Maak voor jezelf een lijstje wat je wel/niet belangrijk vindt en kijk naar de lange termijn. Bezoek de franchisebeurs om feeling te krijgen en te zien welke mogelijkheden er zijn.” (Tine)
  • “Als je gevoel zegt dat het goed zit, ga er dan voor. Risico nemen hoort erbij; calculeer dat vooraf goed in en dan gáán!” (Kevin)
  • "De kosten gaan voor de baten uit. Zorg dat je de eerste maanden kan voorzien in je levensonderhoud, je hebt tijd nodig om je in te werken.” (Jaap)

In het kort

Wie: Mathilde van der Weerd (38)
Wat: De Pizzabakkers Hilversum
Geopend: eind oktober 2019
Achtergrond: Was onder andere interimmanager/zelfstandig ondernemer in de gastvrijheid en horeca

Wie: Tine Reinders (50)
Wat: Saar aan Huis Rivierenland
Geopend: 1 september 2019
Achtergrond: Was zelfstandig ondernemer in de evenementenbranche. Van oorsprong opleiding culturele maatschappelijke vorming. 

Wie: Kevin Mendes (29)
Wat: HouseHunting Den Haag/Delft
Geopend: 1 februari 2020
Achtergrond: Studerend voor Register Makelaar. Daarvoor werkzaam in loondienst en als zzp’er – in de sale, events en retail.

Wie: Jaap Molenberg (59)
Wat: Motorhome Depot Aalsmeer en Zoetermeer (later bijgekomen)
Geopend: 1 maart 2019
Achtergrond: Sinds 29e als zelfstandig ondernemer werkzaam, eerst in hotelbedrijf en later in vastgoed.