‘Het totaalplaatje geeft voldoening’

Op 22 en 23 september vierde Freddy Kerkhofs zijn tienjarig jubileum als ondernemer van Fortune Coffee. In zijn werk komt veel voor hem samen: techniek, verkopen, klantencontact, autorijden en koffie.

Op de tweede dag van het jubileumfeest organiseerde hij een open dag. Daar kwamen tweehonderd mensen op af, waarvan de helft klanten. De opvallende koffietrailer van Fortune met daarin vijf koffieautomaten stond ook op het buitenterrein van zijn bedrijfspand in Soerendonk, onder de rook van Eindhoven. Een meerwaarde noemt hij het, een eyecatcher die nu op de open dag van een klant staat, een groothandel in professioneel gereedschap. “Daar komen tien klanten van mij, maar ook nog eens twintig potentiële klanten.”

Met het concept franchise maakte hij kennis als bedrijfsleider van een vestiging van bouwmarkt Fixit. Hij overwoog ondernemer te worden bij deze formule. “Maar ik wilde eigenlijk geen winkel met openingstijden.” Een publicatie van Fortune in Franchise+ wekte zijn interesse. Geen winkel, wel klantencontact. “En een product dat deuren opent en waarbij je al je skills moet gebruiken.”

Want Fortune vraagt meer vaardigheden dan alleen koffie verkopen. Het leveren, onderhouden en repareren van koffiemachines, autorijden, logistieke taken en klantenbinding. Het hoort er allemaal bij. Dit is het, besloot hij.

Masterclass    

In 2007 startte hij als franchisenemer in Budel. In een garage aan huis. Met de verhuizing naar Soerendonk drie kilometer verderop veranderde er weinig voor hem en zijn klanten. Hij bleef immers in de regio waar hij thuis is. Die culturele pasvorm moet er zijn, vindt hij. “Ik voel wat hier leeft en daar speel ik op in. Hier zit heel veel industrie, zoals metaalbewerkingsbedrijven. Dan moet je op z’n Brabants binnenkomen, eenvoudig en joviaal. Maar in Amsterdam bezoek je de klanten op een scooter, met een stropdas om.”

Het gros van de klanten bestaat uit MKB-bedrijven. Hij lift mee op landelijke deals met grote spelers, zoals Vodafone. ‘Ontzorging’ van al die klanten is zijn devies. Ook als er geen aanleiding is, gaat hij minstens eenmaal in de zes weken op bezoek. Even bijpraten. Bij een storing is hij altijd binnen een uur ter plekke. “We hebben direct contact met de klant, er zijn geen afdelingen die iets moeten aansturen.”

Van de mogelijkheid om een masterclass door een externe deskundige te volgen, maakt hij dankbaar gebruik. “Het is fijn dat we vanuit de centrale organisatie de kans krijgen onszelf te ontwikkelen en ook te ontdekken. Want ik ben tien jaar lang ondernemer maar ook tien jaar Freddy Kerkhofs. Je situatie als ondernemer én als mens is veranderd in die tijd. Wellicht ben je vakblind geworden en zie je andere mogelijkheden niet meer. Die ontdekkingsreis kan er ook toe leiden dat je erachter komt dat je ondertussen liever iets anders gaat doen.”

Dat is niet het geval bij Kerkhofs. “Het totaalplaatje geeft de voldoening. En ik zie nog genoeg ruimte om te groeien, er is veel potentie in de regio.”     

Extra aandacht levert nieuwe franchisenemers op

Het is niet zo eenvoudig om geschikte kandidaten te vinden voor het franchisenemerschap bij Fortune, weet eigenaar en oprichter Ton van der Tang als geen ander. “Het is een prachtige handel, maar je moet wel wonen in de regio waar je werkt”, licht hij toe. “Anders spreek je soms letterlijk en figuurlijk de taal niet. We hebben ervaring opgedaan met een ondernemer die niet in zijn woonplaats werkte. En dat werkte helaas onvoldoende. We hebben toen samen met de ondernemer besloten de samenwerking te stoppen.”

Het werkte uiteindelijk niet en dan doet Fortune ook niet moeilijk. “We hebben geen wurgcontracten. In zo’n geval gaan we samen zitten met de franchisenemer en komen we eruit. Wij nemen dan de vestiging over en zoeken een nieuwe franchisenemer.” Soms verloopt dat heel soepel. Zoals twee jaar geleden op de Veluwe. Daar nam Job van Vliet het na tien jaar over van zijn broer Wilco. 

Koffietrailer

De formule bestaat zeventien jaar. Die volwassenheid leidde de afgelopen jaren tot een adviesgevende raad van franchisenemers, de Fortuneraad. Die was ook nauw betrokken bij de verhoging van de franchisefee twee jaar geleden. “Dat was hard nodig want die hadden we sinds 2000 niet aangepast, terwijl onze diensten aan de franchisenemers wel sterk zijn toegenomen. Zo hebben we ondersteunende managers die de medewerkers van de ondernemers begeleiden. En we hebben laatst een koffietrailer gekocht voor evenementen. Iedereen mag daar gebruik van maken, dat zit in de fee.”

Er is meer beweging in de formule. Twee jaar geleden werd een geheel nieuwe huisstijl geïntroduceerd en dit jaar volgen alle verpakkingen die verandering. De website levert steeds meer aanvragen op die doorgesluisd worden naar de ondernemer in de betreffende regio. “En we zijn bezig een kleine koffieautomaat te ontwikkelen.”

Sinds begin dit jaar heeft Fortune een externe recruiter in de arm genomen om franchisenemers te werven. Het aantal werd opgekrikt van 26 naar 28, in 30 regio’s door het land verspreid. “Dus de extra aandacht werkt”, concludeert Van der Tang. Binnenkort nemen twee nieuwe ondernemers bestaande regio’s over. Ook mooi, vindt hij, maar minder spannend dan een vestiging in een nieuwe regio te starten. Het plafond aan het aantal regio’s schat hij in op 45. Er zijn dus nog wat witte vlekken in het land. Bovenaan zijn verlanglijstje staan Venlo en de Bollenstreek. “En in Zeeland zijn we ook al een tijdje op zoek.”