De toekomst volgens brancheorganisatie INretail

2013 ging de boeken in als een enorm moeilijk jaar voor de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Volgens brancheorganisatie INretail zijn de vooruitzichten voor 2014 nog steeds somber maar er liggen zeker ook kansen. “Van de retailers zal 40 procent komend jaar positievere omzetcijfers realiseren dan in 2013.” 

Vorig jaar was een rampjaar voor de retail non-food, zo zegt INretail voorzitter Jan Meerman. “Ik heb nog nooit zo’n slecht jaar meegemaakt. Veel INretail leden hebben behoorlijk wat ellende voor hun kiezen gekregen. Het omzetverlies in 2013 was ongekend groot, mede door negatieve invloeden van het weer. Ook politiek gezien was het een rampjaar. Het kabinet kondigde maar liefst vier keer een bezuinigingsplan aan, wat een enorme impact heeft gehad op het consumentenvertrouwen. De politiek heeft werkelijk alles gedaan om de ondernemer niet te helpen. Dit had ook zijn weerslag op INretail. Ondernemers waren enorm teleurgesteld in de politiek en slechte pers en klopten bij ons aan met maar één verzoek: ‘doe er iets aan!’ INretail heeft afgelopen jaar alles op alles gezet om haar leden te helpen.”

Nieuwe businessmodellen

De vooruitzichten voor 2014 zijn nog steeds somber, ook voor de retail. Banken voorspellen structureel lagere omzetten, variërend van -1,75 tot -3,5 procent. INretail verwacht voor de woon-, mode-, schoenen-, en sportbranche echter dat 40 procent van de ondernemers komend jaar een omzet scoort die hoger ligt dan afgelopen jaar. Meerman: “Ik ben er van overtuigd dat er komend jaar meer winnaars zullen opstaan. Retailers die kansen kunnen vertalen naar omzet, groei en een beter rendement. Voor veel ondernemers is 2014 een overgangsjaar om hun bedrijf aan te passen aan de nieuwe tijd. Dat is nodig, want het nieuwe ondernemen vraagt om nieuwe businessmodellen. De huidige samenwerking binnen de keten van fabrikant-retailer-consument volstaat niet meer, waarbij ieder zijn traditionele rol speelt. De consument moet centraal staan; hij bepaalt hoe de detailhandel structuur er in de toekomst gaat uitzien. Uit Shopping2020 (onderzoek naar hoe klanten shoppen in 2020 en waarvan INretail één van de initiatiefnemers is, red.) blijkt bijvoorbeeld dat Nederlandse ondernemers omnichannel retailing moeten omarmen om klanten te winnen en in de toekomst te behouden. Dit betekent een nieuwe manier van kijken. Je focus verleggen van de verkoop via verschillende kanalen naar een afgestemde ervaring voor de klant. De consument bezoekt websites, bekijkt het productaanbod via mobiele applicaties en bezoekt de traditionele fysieke winkel. Deze consument verwacht een naadloos op elkaar aansluitende winkelervaring en consistente merkbeleving. Dit vraagt om afstemming en inspanning van verschillende afdelingen als IT, marketing en sales. Veel (online) retailers hebben echter nog grote stappen te maken om dat te bereiken.”

Samenwerking

Nieuwe businessmodellen waarin echte samenwerking de basis vormt hebben de toekomst, aldus Meerman. “Dat kan franchisesamenwerking zijn, samenwerking tussen retailers en leveranciers of retailers onderling. Dat betekent gezamenlijk kijken naar hoe deze samenwerking een nieuwe invulling kan krijgen. Maar ook online samenwerking. Nieuwe initiatieven zoals Micatuca, Locals United, maar ook Bol.com bieden een online verkoopplatform waarop zelfstandige ondernemers kunnen aanhaken. Daarmee kun je een bereik creëren dat vele malen groter is dan je eigen winkel of webshop. Dit levert vaak meer op dan investeren in een eigen webwinkel.”

Middelpunt van activiteiten

INretail krijgt steeds vaker de vraag wat anno 2014 nog de toegevoegde waarde is van een fysieke winkel. De consument oriënteert en shopt steeds vaker online. Waarom zou hij dan nog in een fysieke winkel kopen? Jan Meerman: “Dit betekent een grote uitdaging voor de huidige retailer. Zijn of haar winkel moet méér zijn dan een showroom: het middelpunt van activiteiten die je online nooit kunt bieden. Je kunt beleving en binding creëren door bijvoorbeeld modeshows, workshops, kook-events en speciale koopavonden te organiseren. Maar ook door op maat te communiceren met je klant. Dus geen algemene mailings, maar mailings gericht op de diverse klantprofielen in je klantenbestand.”
“Daarnaast is er in de retail nog een forse slag te maken als het gaat om klantvriendelijkheid. In het algemeen geven consumenten zelfstandige en franchise retailers een hogere waardering, maar de retail scoort in onderzoeken structureel lager dan bijvoorbeeld de horeca. In de detailhandel voelt slechts 18 procent van de consumenten zich warm welkom. De zorgsector en zelfs banken scoren met respectievelijk 32 en 35 procent beter.”

Lagere huurlasten

Met de omzetten die onder druk staan, hebben ondernemers inmiddels alles binnen hun macht gedaan om hun kosten terug te brengen. Komend jaar is op dat vlak geen winst meer te behalen, zo zegt Jan Meerman. “Op huisvestingskosten kan dat wel. Deze zijn de afgelopen jaren niet gedaald. Sterker nog, ze worden vaak nog jaarlijks verhoogd. Hierdoor zijn huurlasten op dit moment onevenredig hoog in vergelijking met de omzetten. Toch zien we langzamerhand een kentering. Veel ondernemers die de discussie durven aangaan met de verhuurder slagen er in om tot huurreductie te komen. INretail roept daarom vastgoedeigenaren op om, in het belang van een gezonde toekomst voor de retail, huurniveaus op een reëel niveau te brengen.” 

INretail & franchise

INretail stimuleert samenwerking tussen ondernemers en ziet in franchising een vorm waarin dat goed tot zijn recht kan komen. Veel is wel afhankelijk van kwaliteit van de formule en de franchisenemers en de professionaliteit van het franchisemanagement. Dit geldt voor alle branches, maar met name nu in de retail non-food. In deze tijd wordt echt zichtbaar hoe recessieproof een franchiseconcept is. Speelt een concept niet in op het veranderende oriëntatie- en winkelgedrag van de consument, dan zal dit op de lange termijn tot (grote) problemen leiden. Een duidelijke visie op winkelconcept, website, webshop, social media en de rol die de franchisenemers daarin vervullen, is daarbij essentieel. En vanzelfsprekend moet de rol van de franchisenemer van toegevoegde waarde zijn in het gehele concept. Hij of zij moet de bindings- en belevingsfactor in de winkel zijn!

Over INretail

INretail is de brancheorganisatie voor ondernemers in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche. Met 16.000 winkels is INretail de grootste in retail non-food. Kijk voor meer informatie op www.inretail.nl.

+