Sushi Time innoveert grondig
Sushi Time is flink opgefrist, met een nieuwe huisstijl, duurzame verpakkingen, een andere menukaart én een hardere formule. De franchisegevers vertellen over deze innovatieslag en hun groeiplannen. “We maken een knipoog naar de Japanse cultuur.”
Tijdens de coronapandemie beleefde Sushi Time een sterke groei. Inmiddels bestaat de formule voor afhalen en bezorgen twintig jaar en heeft dertien vestigingen in Nederland. Anderhalf jaar geleden nam Kin-Ping Dun van onder meer Dun-Yong Food Services de formule over en stapte de ervaren sushi-chef en ondernemer Sako Hopstaken in om als franchisegever Sushi Time naar een nieuwe fase te leiden. Kort daarop stapte ook Frank Krapels in om die klus samen met Sako aan te pakken. Hij had al ervaring in franchise en de twee kenden elkaar vanuit hun eerdere werk in de horeca. “Bij de start zijn we eerst samen het bedrijf plat gaan slaan”, vertelt Frank Krapels. “De formule had na twintig jaar een nieuwe impuls nodig om weer twintig jaar relevant te kunnen zijn in de markt. We hebben gekozen voor een volledig nieuwe stijl, met nieuw logo, nieuwe menu’s en nieuw verpakkingsmateriaal.”
Plezier en beleving
Ze pakten het project grondig aan, met allerlei professionele hulp. De nieuw geformuleerde kernwaarden van de formule vormden het startpunt voor de veranderingen. Zo moest de sushi ‘bereikbaar voor iedereen’ blijven, de formule plezier uitstralen, wendbaar en gedreven zijn en een hoge standaard in voedselveiligheid, kwaliteit van de producten en service naar de klant nastreven. “We wilden naar een stukje beleving toe. Bijvoorbeeld de klant blij maken met een cadeautje, een verrassinkje.”
Hij toont zo’n Japanse gadget, een spelletje dat de klant ontvangt samen met de sushi in de nieuwe verpakking. Een verpakking waarover een jaar is gepuzzeld en die bovendien duurzaam is geworden. “Er zit nog maar 0,5 procent plastic in, dat is het drupje lijm om het karton bij elkaar te houden. We hebben geen grote plastic bakken meer en alle drankjes zijn in blik, volledig recyclebaar. Alles wat we kunnen doen aan verduurzaming is meegenomen.” Nadat de positionering in de markt duidelijk was gedefinieerd, werd een gerenommeerde brand concept designer in de arm genomen. “Samen zijn we het avontuur aangegaan en kwamen we uiteindelijk tot het nieuwe logo.” Dat nieuwe logo, met een vis en een stempel, doet ontegenzeggelijk Japans aan. “Dat klopt, we maken een knipoog naar de Japanse cultuur, onze roots, en hebben daar plezier en herkenbaarheid aan toegevoegd. Dit is daarna doorgetrokken in alles wat we hebben aangeraakt. Van kleurgebruik en lettertypes tot iconische stijlelementen die we nu gebruiken. En er staan frisdranken en bieren uit Japan op de menukaart.”
Nieuwe website
Een andere verandering in Sushi Time 2.0 is de aard van de formule. “Onze voorgangers hebben een geweldige job gedaan, alleen werd de formule niet zo strak geleid”, aldus Krapels. “Het was een vorm van soft franchise waarin veel vrijheid was voor de franchisenemers. Dat wordt nu gestroomlijnder met duidelijke afspraken, over verpakkingen, lettertype en meer. We willen een concept dat staat als een huis, zoals Starbucks en McDonald’s.”
Tijdens gesprekken werden de geesten van de franchisenemers al een tijdje rijp gemaakt voor de veranderingen en ruim een maand geleden werd het nieuwe concept, inclusief een nieuwe website, aan ze gepresenteerd.
Veranderingen zijn altijd lastig te accepteren, dus ook onder de franchisenemers van Sushi Time was tijdens de voorbereidende gesprekken enige aarzeling. “Maar toen ze de nieuwe website zagen, raakten ze allemaal enthousiast over de frisse kleuren en de uitstraling. Nu zeggen ze ons dat dit nodig was en ik merk dat ze het fijn vinden dat dit voor hun wordt bedacht en gedaan. Zij kunnen zich helemaal op hun business concentreren.”
Rijdende trein
De eerste Sushi Time nieuwe stijl is een feit, aan de levendige Overtoom in Amsterdam. Het is een pilot-vestiging in eigen beheer. Ook de volgende vestiging, in Delft, zal door Sushi Time zelf worden gedraaid. Volgend jaar staan er drie nieuwe zaken in de nieuwe huisstijl gepland, dan onder de vleugels van een franchisenemer. Krapels: “We willen een rijdende trein afleveren om te zorgen dat een ondernemer direct in het goede stramien zit en niet zelf van alles moet uitzoeken.”
“De formule had na twintig jaar een nieuwe impuls nodig”
Het groeiplan mikt op drie tot vijf franchisevestigingen per jaar. “Dat is realistisch. We willen op een organische manier groeien”, zegt Sako Hopstaken. Voor hem is het werkveld als franchisegever bekend terrein. Hij leerde meer dan dertig jaar geleden het vak van sushi-chef al. “Ik heb altijd met mijn handen in de rijst gezeten”, zegt hij lachend. Hij reisde de wereld rond om sushi te maken in gerenommeerde restaurants en terug in Nederland was hij twintig jaar werkzaam als executive chef. “Maar ik wilde ondernemen, eindbeslisser zijn. Toen kwam dit op mijn pad en heb ik het met beide handen aangepakt. We hebben nu alle vrijheid om te ondernemen, en doen dat met veel plezier. En we halen daar nog meer plezier uit als ons personeel en de ondernemers met een glimlach naar hun werk gaan.”