Het succes van een gelijkwaardige relatie 

“Ik ben een eigenzinnig mannetje maar ik ben ervan overtuigd dat ik mijn bedrijf niet voor elkaar had gekregen zonder de expertise vanuit de formule.” Zolang je het wederzijdse belang in het oog houdt, wil fit20-ondernemer David Kuperus maar zeggen, liggen er altijd kansen. Walter Vendel, algemeen directeur fit20 Franchise, benadrukt hoe belangrijk een goede communicatiestructuur daarbij is. 

“Als je mij destijds had gezegd dat ondernemen met fit20 wel iets voor mij was, dan had ik je waarschijnlijk raar aangekeken.” David Kuperus, de allereerste franchisenemer voor fit20, dacht helemaal niet aan ondernemen toen hij na het afronden van de Sportacademie een tijdje in de psychiatrie in Assen werkte. Eigenlijk zocht hij een baan dichter bij huis, dat wil zeggen Zwolle. Via een vriend, die de trainingsmethode van fit20 al volgde, ontdekte hij dat Walter Vendel en zijn compagnons ‘zelfstandige sportprofessionals’ zochten. In de veronderstelling dat het om een baan als trainer ging, mailde hij Walter en de rest is geschiedenis. In 2009 opende hij de pilot voor fit20, in Zwolle. Inmiddels heeft hij drie studio’s, waaronder een in-company-studio bij het Ahold distributiecentrum in Zwolle.

Sceptisch

Wel of niet ondernemen was overigens niet de enige afweging die David moest maken. Hij was in eerste instantie ook sceptisch over de methode, die je een fit lichaam belooft in 20 minuten per week onder begeleiding van een personal trainer. “Dat paste niet in de bestaande conventies rondom sport”, zegt hij. “Dus ben ik zelf gaan trainen en vakinhoudelijk onderzoek gaan doen naar deze hoog-intensiteitstraining. Ik zag dat de methode gebruik maakt van de fysiologische en anatomische mechanismen in het lichaam en ik zag hoe effectief dat was.” Dat trok hem over de streep.

Franchisevereniging

David begreep onmiddellijk de gelijkwaardigheid in de relatie met de franchisegever. “Ik had een kans om een bedrijf op te bouwen, voor Walter was het een kans om een formule op te bouwen. Zonder succesvolle franchisenemers is er geen formule. Dat wederzijdse belang is een mooie basis voor samenwerking.”

Hij noemt zich, zoals veel ondernemers, een eigenzinnige ondernemer: “Maar ik ben ervan overtuigd dat ik mijn bedrijf zoals het nu is – met drie studio’s – niet voor elkaar had gekregen zonder de expertise vanuit de formule.”

David is voorzitter van de franchisevereniging, die begin dit jaar is opgericht. Die behartigt de belangen van de franchisenemers en neemt beslissingen die niet contractueel zijn vastgelegd. “Als we met de leden in consensus kunnen beslissen, dan heeft dat een veel sterker draagvlak dan als de franchisegever van bovenaf zaken gaat doordrukken”, zegt hij.” “Fit20 is een vrij platte organisatie, in het besef dat we het met elkaar moeten doen.”

‘Volgens de regels’

Walter Vendel noemt de communicatie erg belangrijk. “Het is bij ons geen cultuur van ‘wij op het hoofdkantoor’ en ‘jullie in het veld’.” Van begin af aan heeft hij zijn best gedaan om “alles volgens de regels te doen”. Daarvoor nam hij een adviesbureau in de arm. Naast de franchisevereniging is er al langer een franchiseraad. De structuur van diverse overleggen maakt dat franchisegever en franchisenemers, maar ook franchisenemers onderling, elkaar regelmatig fysiek ontmoeten. “Een goede communicatiestructuur is in ieders belang”, zegt Walter. “Zeker ook in ons belang. Als er bijvoorbeeld een marketingplan op nationaal niveau moet komen, leg ik het idee eerst voor aan de franchiseraad. Als die enthousiast is, presenteert ze het aan de vereniging. Als die dan in meerderheid voor stemt, is het bindend voor alle franchisenemers.”

Benchmarking

Communicatie begint bij de opleiding, aldus Walter. Die is inmiddels uitgekristalliseerd en vormt de basis van de inhoud en de uitstraling van de formule. Voor de theorie ontwikkelde fit20 e-learning-modules, die je thuis kunt volgen. Walter: “Daarmee creëren we ook ruimte voor groei voor de franchisenemers; als ze met personeel gaan werken, kunnen ze dat gemakkelijk goed opleiden via de modules.”

Walter verstuurt wekelijks de fit20 flits, met nieuwtjes, tips en successen van andere franchisenemers. “We delen ook de resultaten van alle studio’s, dus ze weten van elkaar permanent hoe ze ervoor staan”, vertelt hij. “Die benchmarking maakt het open en transparant.”

Gunfactor

Fit20 telt inmiddels 68 franchisenemers, die samen ruim 90 vestigingen exploiteren. Ruimte is er volgens Walter voor zo’n 300 locaties, geëxploiteerd door 100 tot 150 franchisenemers. Nederland vertoont nog behoorlijk wat witte vlekken op de kaart en fit20 is dan ook naarstig op zoek naar nieuwe franchisenemers. Die moeten beschikken over bepaalde persoonlijkheidskenmerken. Walter: “Die zijn supersimpel bij ons: je moet een drive hebben om mensen te willen helpen fit en gezond te worden. En: heb je een gunfactor? Je neemt alleen een dienst af bij iemand bij wie je je prettig voelt. Het enthousiasme, de betrokkenheid en de empathie moeten ervan afdruipen”, aldus Walter. 

Buitenland

Hoe ziet fit20 de toekomst? Walter: “Ik heb geleerd een BHAG te stellen, een Big Hairy Audacious Goal, oftewel een volkomen onrealistische stip aan de horizon. Dus: over tien jaar willen we wekelijks één miljoen mensen wereldwijd trainen. Daar hebben we ongeveer vijf- tot zesduizend studio’s voor nodig. Dat betekent dat we in zo’n 40 landen actief moeten zijn. Nu al zitten we in België, Engeland en Qatar, deze maand starten we in Amerika en volgend jaar gaan we naar Duitsland en India.”

Stiekem denkt Walter dat zijn stip op de horizon helemaal niet zo onrealistisch is. “Ik denk dat wij een unieke nichemarkt bedienen. Iedere studio is kleinschalig, maar daarin willen wij wereldwijd de grootste worden.”