Startend franchisenemer FruitCompany verdriedubbelt omzet

Begin december 2003 opende in ’s-Hertogenbosch de eerste FruitCompany zijn deuren, eind maart start een tweede franchisenemer zijn winkel in Vught. De FruitCompany is een nieuwe franchiseketen in zelfbe-dieningswinkels met groente en fruit. Franchisegever S.C. van Ravenswaaij BV uit Veenendaal zet in op een groei van vijf winkels per jaar. 

Met franchising slaat Van Ravenswaaij een nieuwe weg in. De winkelformule van de FruitCompany is daar-entegen niet echt nieuw. Het is eigenlijk een kopie van De Goudreinet Verswinkels, een winkelformule die al sinds 1978 bestaat. De Goudreinet omvat 36 groente- en fruitwinkels, die allemaal in eigen beheer met fili-aalhouders worden gerund. De kleurstelling van de FruitCompany-winkels is aangepast, met rood en zwart als eigentijdse basiskleuren. De naam is nieuw. De winkelinrichting en werkwijze zijn echter identiek aan De Goudreinet. De bedrijfsresultaten zijn derhalve goed vergelijkbaar. Wie gaat beter presteren? De filiaalhouder van De Goudreinet of de franchisenemer van de FruitCompany, die eigenaar is van zijn winkel.
Het laatste is zeker niet de reden waarom Van Ravenswaaij de FruitCompany start, zo laat Jakob Hartman weten. Hartman is hoofd Personeel & Organisatie. Het leeuwendeel van zijn werktijd besteedt hij aan orga-nisatie, begeleiding en opleiding van de filiaalhouders. Voor De Goudreinet BV werken 300 mensen. Hartman: “Wij signaleren al langere tijd dat meer zelfstandige ondernemers in onze branche om economische redenen noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Je hebt echter niet minder mensen die voor zichzelf willen werken. Binnen onze winkelformule is nog wel een gezond bedrijfsresultaat te behalen. Onze winkels hebben vorig jaar zelfs acht tot tien procent in omzet geplust, terwijl de winkelomzet landelijk gezien een neergang vertoonde. Daarnaast willen wij een winkelnetwerk realiseren met een landelijke dekking. De eigen winkels van De Goudreinet zijn vooral gevestigd in midden Nederland. Natuurlijk is het zo dat de franchiseformule doorgroeimogelijkheden schept voor filiaalhouders die op eigen benen willen staan.” 

Maandelijkse BVO

Een groente- en fruitwinkel omvat 140 tot 150 vierkante meter verkoopoppervlakte. De ideale winkelbreedte  daarbij is tien meter. Je krijgt dan een brede inkijkwinkel waarin de producten zich het beste laten presenteren. Franchisenemers hebben een inkoopplicht van 95 procent bij de groothandel Van Ravenswaaij en de administratie wordt centraal geregeld, mede met het oog op bedrijfsvergelijkend onderzoek. De verkoopre-sultaten van de winkels binnen De Goudreinet en de FruitCompany worden maandelijks anoniem met elkaar vergeleken. Het houdt iedereen bij de les.
Door scherp in te kopen en effectieve logistiek kan op prijs worden geconcurreerd met de supermarktketens, zelfs nu die ketens een prijzenoorlog uitvechten. Als groothandel maakt Van Ravenswaaij zich daar sterk voor. Bepalend voor het verkoopsucces is verder de vestigingslocatie en het ondernemerschap van de fran-chisenemer. De grotere wijk- en buurtwinkelcentra vormen de beste vestigingsplek. Verschillende foodwinkels bij elkaar laten de beste resultaten zien. Filiaalhouders en franchisenemers worden gezocht in de leef-tijdscategorie van 25 tot 45 jaar. Hartman: “Kandidaat-franchisenemers moeten openstaan voor de formule en detailhandelservaring is in onze ogen een must. Nieuwe franchisenemers gaan drie weken meedraaien in een van de bestaande winkels zodat ze goed beslagen aan de slag kunnen in de eigen winkel.”

Veel meer omzet draait Paul Drijvers nu. Sinds 2 december vorig jaar runt hij als eerste franchisenemer een FruitCompany. De eerste drie maanden hebben zijn stoutste verwachtingen overtroffen. Het is wel hard werken, hij bedient nu gemiddeld 3.000 klanten per week tegen voorheen 600.

Hoewel Paul Drijvers pas 42 jaar is, zit hij al 18 jaar in het vak. In Gennep, nabij Nijmegen, had hij een kleine eigen groente- en fruitwinkel. Hij vergelijkt derhalve geen appels met peren. Ten opzichte van zijn oude winkel is zijn omzet verdrievoudigd. In zijn nieuwe zaak zit hij vier procent boven de geprognosticeerde winst. “En met die prognose was ik al heel blij. Dit voelt allemaal heel goed.” 

Paul Drijvers toont zich in alles enthousiast. “Ik ben nu druk met verkopen. Ik hoef geen energie meer te steken in de inkoop of reclame. Dat wordt vanuit de organisatie, die goed meedenkt over presentatiemogelijkheden, allemaal goed geregeld. Kwaliteit en versheid van het product zijn allebei gegarandeerd, mede door de hoge omloopsnelheid. Vroeger deed ik alles zelf tot het inkopen op de veiling toe. Dat kost veel tijd. Ik hoef me met deze omzet geen zorgen meer te maken of ik morgen alle rekeningen kan betalen. Als ik nu klaar ben, ben ik gezond moe van het harde werken.”

Hard werken doet hij met drie vrouwelijke personeelsleden, waarvan er twee voor dertig uur en één voor vijftien uur per week op de loonlijst staan. Het zelfbedieningsconcept maakt dat hij met zo weinig personeel uit kan. Zou hij zijn klanten bedienen dan zou dat een dubbele bezetting vergen.
Min of meer toevallig liepen Paul Drijvers en Van Ravenswaaij elkaar tegen het lijf. Vlak nadat Van Ravenswaaij het pand van de vorige eigenaar had overgenomen, informeerde Drijvers naar de overnamemogelijkheid van de winkel. Drijvers kent Van Ravenswaaij als grossier al vijftien jaar. “Eenmaal in gesprek met elkaar over omzet- en inkoopmogelijkheden binnen de nieuw op te zetten franchiseformule, was ik snel om voor een franchisenemerschap”, stelt Paul Drijvers. Een zaak die hij in Nijmegen per eind 2004 op zelfstandige basis kon overnemen, liet hij er voor schieten.

Perfecte locatie

Winkelcentrum de Helftheuvelpassage in ‘s-Hertogenbosch waar hij naast de Edah zit, betitelt hij als een perfecte locatie. “Er is veel reuring en de hele dag door is er inloop van mensen. Ideaal”, aldus Drijvers. De Bosschenaren hebben een Bourgondische levensinslag. Ze houden van eten. Ze kopen niet drie of vier bananen, maar nemen een hele kam mee. Ook rauwkost, waar de hoogste winstmarge op zit, verkoopt goed.

Met 85 vierkante meter vloeroppervlakte is de winkel eigenlijk te klein, maar doordat twee meter van de wandelpassage gebruikt kan worden voor uitstalling, wint Drijvers twintig extra verkoopmeters. December, zijn eerste maand, was direct een verkoopsucces. Met zijn opzet nam hij in de bedrijfsvergelijking tussen de in eigen beheer gerunde De Goudreinet-winkels een fraaie vijfde positie in. Paul Drijvers: “Dat resultaat heeft mij en het team verrast en tegelijkertijd goed gedaan. Het is toch een prestatie die je met elkaar neerzet. Het geeft vertrouwen, zeker met de beste verkoopmaanden van het jaar voor de boeg. April tot en met september vormen voor ons de topmaanden.” 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook