Simit Sarayi voelt als een tripje naar Turkije

Simit Sarayi is een Turkse broodjesketen met rond de 280 vestigingen wereldwijd en negen in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat Turkse Nederlanders de keten goed kennen. De formule wil de komende jaren meer bekendheid krijgen onder de niet-Turken.

Simit Sarayi is een lunchroom met een Turkse keuken. Het hoofdproduct is simit: een ringvormig Turks broodje, besprenkeld met sesamzaad. “Daarnaast verkopen we veel andere Turkse specialiteiten en lekkernijen”, vertelt Lale Kaya, stagiaire bij Simit Sarayi. De producten worden in Turkije geproduceerd en komen diepgevroren naar Nederland. Hier worden ze voorzien van bijvoorbeeld eigeel en sesamzaad, waarna ze worden afgebakken. Volgens Kaya heeft de formule een moderne, zeer Turkse uitstraling. “De muren zijn versierd met kunstwerken uit Istanbul en op de achtergrond draait er Turkse muziek. Het is de bedoeling dat een tripje naar Simit Sarayi voelt als een tripje naar Turkije”, vertelt ze. “Daarnaast is het een betaalbare formule. De klanten krijgen echte Turkse specialiteiten voor een lage prijs.”

Bekendheid

Lale Kaya heeft onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de formule bij de klanten. Ze is tot de conclusie gekomen dat de Turkse Nederlanders de formule kennen en tevreden zijn. “De vestigingen worden ook veel bezocht door niet-Turken, maar zij weten niet goed waar de formule voor staat. Zij hebben de lunchrooms meestal per toeval ontdekt. De formule spreekt hen wel aan. Ze komen regelmatig, omdat ze de producten lekker vinden.”

Marketing

Kaya vertelt bovendien dat Simit Sarayi een vrij jonge formule is. De keten startte in 2001 in Turkije. Het werd een succes, waarna de franchisegever besloot ook vestigingen in andere landen te openen, zoals Duitsland, Amerika, Egypte, Irak, België en Dubai. Er staan meer uitbreidingen op de agenda. Sinds 2010 is de formule in Nederland te vinden. De formule heeft in ons land op dit moment negen vestigingen. “De Nederlandse franchisegever wil de komende jaren meer aan marketing doen en daarbij zal er ook gefocust worden op de niet-Turken”, vertelt Kaya. “In Turkije heeft de formule al een goed marketingbeleid met mooie commercials en andere communicatie-uitingen. Nederland is een andere markt. De marketingstrategie en de bijbehorende uitingen zullen worden afgestemd op de doelgroep in Nederland. Maar de franchisegever kan zich daarbij natuurlijk wel laten inspireren door het Turkse beleid.”

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie