Pronk voerde actief campagne voor meer stemmen

Bart Pronk, franchisenemer van Welkoop in ’t Rijpje, timmerde hard aan de weg om zo veel mogelijk stemmen te verzamelen voor de verkiezing van Franchisenemer van het Jaar. Het leverde hem een plek in de finale op.

Pronk hoorde pas eind januari dat hij genomineerd was als Franchisenemer van het Jaar. In de eerste ronde gaat het om het aantal stemmen dat je verzamelt. Maar hij had al snel door dat die stemmen niet vanzelf komen. “Op de website van de verkiezing stonden we op pagina zes. Dus als mensen het niet weten, zien ze je gewoon niet staan.” Daarom zette hij bij de kassa een laptop zodat klanten ter plekke konden stemmen, hij deelde flyers uit en zorgde voor redactionele artikelen in drie lokale kranten. Hij stuurde zijn klantenbestand een e-mailtje, zette ook een laptop bij de kassa in de winkel van zijn broer en hij deed een oproep via Hyves. “Het mooie is dat mensen alleen stemmen als ze ook echt blij zijn met de winkel. Dus het deed me goed dat zo veel mensen gehoor gaven aan onze oproep.”

Toen Pronk een plek behaalde in de finale, stuurde hij een persbericht naar de lokale kranten. “Zo’n finaleplaats is belangrijk voor ons. Voorheen zat er op deze locatie een verpauperd tuincentrum. Ik wil mijn klanten graag laten weten dat het veranderd is en dat de winkel er nu wel netjes en verzorgd bijstaat.”

Leghennen

Pronk is pas sinds oktober franchisenemer in het kleine dorp ’t Rijpje. Hij heeft voor Welkoop gekozen omdat dit goed bij de omgeving past. “De mensen die hier wonen hebben vaak veel grond waar ze kippen of paarden houden of ze zijn serieus bezig met tuinieren. Naast de normale tuinartikelen willen ze ook voer en accessoires voor de dieren of serieus tuingereedschap en werkkleding. Welkoop is een formule gericht op het buitenleven. Ze hebben net iets meer te bieden dan een normaal tuincentrum.”

Hoewel de formule goed bij de omgeving past, doet hij daarnaast veel extra dingen. Zo heeft hij net vijftig leghennen gehaald omdat daar in zijn omgeving veel vraag naar is. “Je verdient daar niets op maar mensen die er een kopen, hebben daarna ook voer en een kippenhok nodig.” Voor de tuinders in de omgeving heeft hij een assortiment koolsnijmessen en speciale kruipbroeken in het assortiment opgenomen. Het terrein om zijn pand heeft hij bezaaid met gras. Daar houdt hij dieren, zoals geitjes en pony’s. “De jeugd vindt dat prachtig. En als ze al op jonge leeftijd in aanraking komen met dieren, dan zijn ze daar wellicht later ook meer in geïnteresseerd.”

Duurzaamheid

De jury was erg te spreken over de manier waarop Pronk bezig is met duurzaamheid. Zo is het bovenin een tuincentrum altijd erg warm vanwege alle lampen die daar hangen. Pronk heeft een systeem aangeschaft dat die warme lucht afzuigt en deze lager de ruimte weer inblaast. Ook heeft het pand een semidoorzichtig dak. Als er op een zonnige dag voldoende licht binnen valt, schakelt automatisch het licht boven de vlonders in de winkel uit. “Ik vind het belangrijk om iets voor het milieu te doen en zo bespaar ik energie.”

Alles bij elkaar heeft Pronk zijn draai als franchisenemer zeker gevonden. “Je moet als ondernemer drie keer harder werken dan in loondienst maar je krijgt ook zes keer meer vrijheid. Er staat nu een zaak waar ik trots op kan zijn.”

Lees meer over:
Bekijk ook