Personal Touch Travel bezoekt klanten thuis

Bij reisorganisatie Personal Touch Travel draait alles om het persoonlijke klantencontact. “Klanten spreken de ondernemer zelf en dat is prettiger dan een anoniem callcenter”, vertelt franchisegever Harry Aarsse.

Personal Touch Travel is een franchiseorganisatie voor zelfstandige reisadviseurs. Zij hebben een kantoor aan huis en bezoeken klanten thuis of hebben contact via de telefoon of e-mail. Directeur Harry Aarsse merkt dat klanten dat persoonlijke contact waarderen. “Ondernemers die veel klanten thuis bezoeken, hebben het meeste succes. Mensen die een bijzondere reis willen maken, vinden het vaak een gedoe om alles zelf uit te zoeken op internet. Een reisadviseur neemt hen dat werk uit handen. Bovendien zijn de reisadviseurs aangesloten bij onze franchiseorganisatie waardoor de boekingen vallen onder de regelgeving van het ANVR, het SGR en het calamiteitenfonds. Dus klanten zijn beschermd tegen allerlei onheil.”

Aswolk

Personal Touch Travel werkt veel met vrouwelijke franchisenemers. “Eigenlijk is dat toeval”, vertelt Aarsse. “In de reisbranche werken gewoon veel vrouwen.” Tegelijkertijd merkt hij dat vrouwen zich thuis voelen bij de organisatie, bijvoorbeeld omdat het werk goed te combineren is met het gezinsleven. “Werkende moeders zijn vaak erg flexibel. Ze werken als de kinderen op school zitten of bezoeken klanten ’s avonds. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat een klant op een ongelegen moment belt. Een ondernemer kan de klant dan niet meteen te woord staan, maar belt wel snel terug. Bovendien merken we dat klanten het prettig vinden dat ze de ondernemer zelf aan de lijn krijgen. Dat werkt beter dan een anoniem callcenter.” Aarsse vertelt dat de franchisenemers in de praktijk zelfs erg goed bereikbaar zijn. Als voorbeeld noemt hij de aswolk die twee jaar geleden een deel van het vliegverkeer plat legde. “Dat gebeurde in het weekend en veel reisorganisaties waren dicht. Onze franchisenemers werken wel in het weekend en konden klanten goed en op tijd informeren.” Personal Touch Travel heeft op dit moment negentig franchisenemers. Aarsse heeft de ambitie om door te groeien. “De ontwikkelingen gaan hard. Veel traditionele reisbureaus gaan dicht en daardoor komen veel goede reisadviseurs op straat te staan. Tegelijkertijd groeit het aantal bestedingen in reizen. Dus ik zie veel kansen.” Een andere belangrijke trend is dat klanten steeds vaker een reis op maat willen. “We hebben een steeds groter netwerk van agenten over de hele wereld. Zo kunnen we goed inspelen op individuele wensen.”

+