Oud-profvoetballer Remco Schol geeft het goede voorbeeld

Oud-profvoetballer Remco Schol is sinds september vorig jaar franchisenemer van Personal Fitness Nederland. Hij kan helemaal zichzelf zijn in het concept dat veel verder gaat dan alleen trainen. “Ik wil mensen op weg helpen naar een gezonde levensstijl.”

Remco Schol uit Rotterdam-Zuid debuteerde in 1989 als jeugdspeler op zijn zestiende jaar in de basis elf van Feyenoord onder trainer Pim Verbeek. Daarmee staat hij in het rijtje jongste debutanten ooit bij de volksclub uit de Maasstad. Het bleef bij twee wedstrijden in het eerste elftal waarna hij zijn loopbaan voortzette bij Helmond Sport, VVV Venlo en FC Zwolle. Bij die laatste club werd hij honkvast. Hij speelde er 167 wedstrijden, werd aanvoerder en maakte er het hoogtepunt van zijn loopbaan mee, kampioen van de Eerste Divisie. 

Als geboren en getogen Rotterdammer begon hij echt te wortelen in Overijssel. Nadat in 2006 aan zijn jarenlange carrière als profvoetballer in Zwolle een einde kwam, bleef hij daar wonen. Hij werd bedrijfsleider in de kledingbranche met als doel franchisenemer te worden. Zover kwam het toen nog niet. Eind 2014 hakte hij met zijn vrouw de knoop door: ze keerden terug naar hun beider thuishaven, de regio Rotterdam. De kinderen waren nog jong en zouden niet al teveel hinder van de verandering merken. 

Voedingsschema

Schol ging een verkorte trainersopleiding voor ex-profvoetballers bij de KNVB volgen en tegelijkertijd stak hij zijn voelsprieten uit voor een geschikte franchiseformule in de fitnessbranche. Hij had immers al een opleiding tot personal fitnesstrainer gevolgd. In zijn zoektocht kwam Personal Fitness Nederland voorbij. “Die formule bleek heel dicht bij mijn eigen denkwijze te liggen. Daarbij gaat het niet alleen om training. Voeding en leefwijze zijn minstens zo belangrijk. Daarin wil ik mensen coachen.” Hij viel ook voor de eenvoud van het concept. Geen ‘standaardsportschool’ met peperdure apparaten op een A1-locatie. Wel een hele persoonlijke begeleiding met als doel mensen gezonder te maken. Zijn visie bleek door Personal Fitness Nederland al volledig uitgewerkt te zijn, dus het was makkelijk instappen bij het Fit for Life programma. “Het is gestructureerd en gemakkelijk op te volgen met thuisopdrachten. Beslist geen rocket science.”

Met behulp van een laagdrempelig programma worden mensen op weg geholpen naar een gezondere leefstijl. Zo is er een wekelijks voedingsschema waarin wordt aangegeven in welke mate water, suikers en alcohol zijn geconsumeerd en of er voldaan is aan de gewenste zes eetmomenten (drie maaltijden en drie gezonde tussendoortjes). En is de benodigde 7 tot 8 uur slaap per nacht gehaald? Het is voor velen hard nodig, zo’n stimulans naar bewustwording over leefwijze en met name voeding, vindt Schol. “Want veel mensen vullen in plaats van voeden zichzelf tegenwoordig.”     

Kunstgras

De aanloop noemt hij lastig, vooral het vinden van een geschikt pand vergde veel inspanningen. Dat vond hij uiteindelijk in Ridderkerk, onder de rook van Rotterdam, de plaats waar zijn vrouw vandaan komt. Op een bedrijventerrein betrekt hij twee etages. Beneden de met kunstgras bevloerde fitness-school, boven zijn kantoor. Hier doet hij de intake met de nieuwe leden, om vervolgens tot een persoonlijk plan te komen.Aan de wand achter zijn bureau hangen herinneringen aan zijn voetbalcarrière. Een foto als juichende aanvoerder van FC Zwolle en een schilderij ter ere van de titel. Herman Brood produceerde dat in vijf minuten onder zijn ogen tijdens het kampioensfeest. 

Voor Schol hoefde dat uiterlijk vertoon allemaal niet, daar is hij eigenlijk te bescheiden voor. De bewijsmaterialen hangen er op dringend advies van franchisegever Jos Vermeer. Goed voor je uitstraling, vond hij. Nu hij eraan gewend is kan hij dat laatste wel beamen. Het maakt deel uit van de kennis en ervaring als topsporter die hij gebruikt in zijn rol als franchisenemer. “Je straalt door die bagage toch een zekere autoriteit uit, waardoor mensen sneller aannemen wat je zegt.” Dat zou overigens niet werken wanneer hij zelf niet topfit zou zijn. “Je moet uitstralen wat je verkondigt en zelf doen wat je ook van je klanten verlangt. Ik ben mijn leven lang gewend dagelijks te sporten en gezond te leven.”

Constante doorstroom

De start van zijn vestiging noemt hij ‘boven verwachting’. Het systeem van de aangeleverde leads vanuit het hoofdkantoor bleek direct goed te werken. Hij belde er achteraan en nodigde de geïnteresseerden uit voor een intakegesprek. “Zo is er een constante doorstroom van potentiële klanten en doe ik wekelijks drie tot vier intakes.” De kracht van de lokale binding merkt hij, want verreweg de meeste klanten komen uit de omgeving. Hij vindt het prettig dat de marketing centraal wordt georganiseerd. Maar daarnaast werkt hij aan zijn zichtbaarheid op zijn eigen Facebookpagina en door middel van het zelf bedenken en geven van clinics, bijvoorbeeld boot camps in de lentezon. 

De doelgroep is divers, van fitte twintigers tot een 67-jarige herstellende van een herseninfarct. Bij die laatste behaalt hij goede resultaten door de lifestyle coaching en het aansporen tot beweging. Dat vindt hij ook het leukst aan het vak, resultaten boeken en daarmee mensen helpen. “Als ze binnenkomen, zitten ze vaak in een negatieve spiraal. Het is het mooist als je dat kunt omkeren en mensen ziet opbloeien.” 

Hij combineert het franchisenemerschap met een parttime baan als jeugdtrainer bij Feyenoord. Best een drukke agenda. Daarom heeft hij begin dit jaar een topper uit een andere tak van sport in huis gehaald om hem te ondersteunen. Tafeltennisster Sanne de Hoop begeleidt de klanten in de uren dat hij er niet is. En ook voor haar geldt: practice what you preach.
   

Lees meer over: