Ongedwongen proeven van de franchiseformule, deel 2: SPAR

Steeds meer franchiseorganisaties organiseren bijeenkomsten op locatie waar kandidaat-franchisenemers kunnen kennismaken met hun formule. Vier franchisegevers vertellen over het hoe en waarom van hun aanpak. Deel 2: SPAR.

Johan Knol, adviseur werving & selectie: “De vorm waarin we de kennismaking gieten is de franchiseproeverij, onder het motto ‘kom de sfeer proeven bij SPAR’. 

Onze deur staat wagenwijd open. We vinden ondernemerschap de belangrijkste competentie. Dan kom je in de breedte heel veel kandidaten tegen. De franchiseproeverij doen we op een SPAR-eigenwijze manier. Het is de feitelijke kennismaking met dé vestiging, dé franchisenemer en de formule. Sfeer is een belangrijke component, omdat we de deelnemers in contact brengen met de franchisenemer. Hij wordt bevraagd door de kandidaten, heel transparant. Omzet, rendement, privéonttrekking, investeringsniveau, alles komt op tafel. Kandidaten krijgen een totale indruk van het format, de exploitatie, maar ook hoe een franchisenemer bij SPAR is gekomen en welke stappen hij heeft moeten doorlopen om franchisenemer te worden.

We vertellen hoe wij als SPAR enerzijds bouwen aan professionaliteit, om iemand op te leiden en begeleiden tot franchisenemer, maar anderzijds hoe wij met de franchisenemer samenwerken en bouwen aan vertrouwen. Ik wil van een kandidaat ook weten wat hij SPAR gaat brengen? Hij levert ook een bijdrage aan SPAR. Je selecteert als franchisenemer ook SPAR. Dat is ook belangrijk omdat SPAR-franchisenemers lid worden van de SPAR-detaillistencoöperatie. Er valt geen hamerslag zonder dat de franchisenemers er goedkeuring aan geven. 

We zijn een platte organisatie. We zijn veranderd van groothandel naar een consumenten gestuurde Retail organisatie. Dat is de grootste transitie die we hebben gemaakt. De nieuwe generatie franchisenemers zorgt dat we niet meer stil kunnen staan. Die voeden ons met informatie. We anticiperen met de formats op de specifieke situatie en passen het assortiment daarop aan. Een voorbeeld is SPAR University. Dat is onze leermarkt. De millennials en generatie Z vertellen ons hoe zij komende jaren willen gaan kopen en consumeren.”

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook