Nut en noodzaak informatiebijeenkomsten

Veel franchisegevers organiseren informatiebijeenkomsten voor kandidaat-franchisenemers. De een huurt hiervoor een zaal in een voetbalstadion, de ander kiest voor de intimiteit van een franchisevestiging. De franchisegevers zien dit als een goede manier om persoonlijk kennis te maken met nieuwe kandidaten. Een verslag van de ervaringen van diverse franchisegevers.

Anytime Fitness noemt haar informatiebijeenkomsten Discovery Days en organiseert deze dagen al vanaf het moment dat de formule zich in Nederland heeft gevestigd. De formule pakt het groots aan en huurt hiervoor een zaal in een voetbalstadion. “Onze formule staat voor kwaliteit, hospitality, dienstbaarheid en convenience”, vertelt master-licentiehouder Benelux Petro Hameleers. “Dat profiel willen we ook uitstralen naar onze franchisenemers toe. Daar hoort een representatieve locatie en een goede catering bij.” Andere franchisegevers kiezen juist voor een franchisevestiging als locatie.

“Een bijeenkomst is altijd in een winkel in de regio waar wij kandidaten zoeken”, vertelt Peter de Heer, franchisemanager bij Shoeby. “Meestal kiezen we voor een nieuwe winkel of een vestiging waar net een franchisenemer is gestart. Zo kunnen de franchisenemers het concept goed ervaren. Bovendien kan een beginnende ondernemer veel vertellen over zijn eigen start bij Shoeby.”

Yarden organiseert zijn events meestal in een crematorium en kleedt dit aan met een borrel en een buffet. Manager franchise Ben Buitelaar heeft gemerkt dat het niet zo veel uitmaakt in welke stad hij het organiseert. “Mensen die geïnteresseerd zijn in onze formule, zijn bereid om hiervoor te reizen. We hebben een bijeenkomst georganiseerd in Utrecht en in Rotterdam en op beide dagen troffen we mensen uit het hele land aan.”

New York Pizza geeft de informatiebijeenkomsten het karakter van een open dag. De open dagen zijn kleinschalig en laagdrempelig. Kandidaten kunnen vrijblijvend binnen lopen en een praatje maken met de ondernemer en de medewerkers van het hoofdkantoor. Ook mogen ze een pizza bakken als ze dat leuk vinden. “Het zijn informele dagen”, vertelt franchise recruiter Cindy Smit. “Mensen nemen hun partner en hun kinderen mee en krijgen echt een kijkje achter de schermen. We zijn een kleine organisatie met korte lijnen en we zoeken ondernemers die het leuk vinden om met hun handen in het deeg te gaan. De open dagen passen bij de sfeer van ons bedrijf.”

Presentatie

New York Pizza geeft tijdens haar open dagen geen algemene presentatie. Andere franchisegevers doen dat wel. “We geven een korte presentatie van een half uur over de formule en het wervingstraject. Ook komt de ondernemer aan het woord en kunnen de kandidaten vragen stellen”, vertelt De Heer (Shoeby). “We gaan dan nog niet concreet in op de financiële cijfers. Dat verwachten mensen ook niet op zo’n avond. Ze willen gewoon kennis maken met Shoeby en de mensen achter de formule. Meer niet.” Ook Buitelaar (Yarden) houdt de presentaties graag kort en krachtig. “We zijn open en transparant. Dus als mensen vragen hebben, geven we altijd antwoord. Maar vragen over financiële zaken beantwoorden we liever in een later stadium. Als vragen heel persoonlijk zijn, geven we antwoord tijdens de borrel.” Buitelaar wil zijn presentaties nog iets verder inkorten en finetunen. Hij wil de vragen die vaak gesteld worden, verwerken in de presentatie. Dit staat in schril contrast met de uitgebreide presentatie die Anytime Fitness geeft. “We blijven kernachtig, maar we willen franchisenemers ook een goed, compleet beeld geven. Daarom is onze presentatie toch vrij uitgebreid”, vertelt Hameleers. Zo begint hij met een helikopter view over de fitnessbranche. Vervolgens brengt hij de kansen en bedreigingen van de markt in beeld en de usp’s van de formule. Hij vertelt de kandidaten wat de formule hen te bieden heeft en wat hij van de franchisenemers verwacht. Twee voorkeursleveranciers van apparaten komen aan het woord en in een filmpje krijgen de franchisenemers een sfeerimpressie van de clubs. Tot slot krijgen de kandidaten een overzicht van alle financiële gegevens, inclusief de cijfers van het laatste kwartaal van de vestigingen van Hameleers. “We gaan helemaal met de billen bloot en ik merk dat dat gewaardeerd wordt. Maar er zijn natuurlijk ook grenzen. Als mensen vragen stellen over hun eigen financiële situatie dan geven we tijdens de presentatie een algemeen antwoord. Het schetsen van het persoonlijke plaatje, doen we liever tijdens een persoonlijk gesprek.”

Opkomst

De opkomst op een informatiebijeenkomst varieert tussen de acht en de vijftig personen. Op de eerste informatiebijeenkomst van Yarden waren er 44 inschrijvingen, op de tweede twintig. Buitelaar heeft niet veel gedaan om bekendheid te geven aan de bijeenkomsten. Hij heeft een persbericht verstuurd, een aankondiging geplaatst op de website en enkele mensen zijn gebeld. “Twintig en 44 zijn mooie aantallen”, zegt hij. “Je kunt dan goed ingaan op individuele vragen. Ook de kwaliteit van de bezoekers was goed. De kandidaten waren oriënterend, maar toch ook goed geïnformeerd. De meesten waren bereid om te verhuizen naar het werkgebied en dat is voor ons een belangrijk punt. Als de opkomst daalt naar ongeveer tien, zou ik meer aan promotie willen doen.” Shoeby werft bezoekers via de website, advertenties in regionale kranten en het bedrijf benadert kandidaten uit haar eigen database. Op een avond ontmoeten zij dertig tot vijftig kandidaten. “Ik ben tevreden over de opkomst”, vertelt De Heer. “Het zijn mensen  uit de regio die concrete plannen hebben om voor zichzelf te beginnen. Vooral het benaderen van mensen uit onze database is een succes. De database bestaat uit mensen die eerder interesse hebben getoond in de formule. Op dat moment waren er geen mogelijkheden, bijvoorbeeld omdat er geen winkel beschikbaar was. Als we hen uitnodigen voor een informatiebijeenkomst dan zijn er meer mogelijkheden in hun regio.”

Anytime Fitness heeft ongeveer acht tot vijftien kandidaten per bijeenkomst. “Dat is een mooi aantal om met iedereen even een praatje te maken en te kijken of het persoonlijk klikt”, vindt Hameleers. Toch wil hij ook kijken hoe hij meer bekendheid in de regio kan geven aan de bijeenkomsten. “Misschien kunnen we de doelgroep op een andere manier bereiken, bijvoorbeeld met direct mailings? We zijn hierover aan het brainstormen en we staan open voor nieuwe ideeën.” Ook Smit (New York Pizza) is op zoek gegaan naar andere manieren om nog gerichter de doelgroep te benaderen. “We zijn altijd op zoek naar potentiële ondernemers voor bepaalde steden. Maar hoe bereik je die? We hebben hierover gebrainstormd en we hebben een originele, creatieve manier gevonden. Ik ben benieuwd wat het oplevert.”

Frequentie

De franchisegevers zijn tevreden over de bijeenkomsten en willen daar ook in toekomst mee doorgaan. Buitelaar (Yarden) vindt drie keer per jaar een mooie frequentie. De Heer (Shoeby) denkt aan zes keer per jaar, maar laat dat ook afhangen van de vestigingsmogelijkheden in de markt. New York Pizza heeft dit najaar nog drie open dagen op stapel staan. “Onze formule is ook geschikt als shop-in-shopconcept voor cafetaria’s”, vertelt Smit tot slot. “In onze nieuwe promotiecampagne richten we ons ook op die doelgroep. Ik verwacht dat ook zij ons beter weten te vinden.”