Noa Noa franchisenemers bepalen zelf hun acties

Noa Noa is een formule die zijn franchisenemers intensief begeleidt. Toch mogen ze zelf hun collectie en acties bepalen. De ondernemers kunnen een folder uitbrengen, maar steeds vaker kiezen zij voor communicatie via Facebook of e-mail.

Noa Noa is een Deens modemerk dat dertig jaar geleden is opgezet door twee broers. Twaalf jaar geleden opende de eerste winkel in Nederland haar deuren. Inmiddels heeft de formule zeventien winkels in Nederland en zeven in België. Ook zijn er franchisevestigingen in Engeland, Duitsland, Finland en Frankrijk. In Zweden, Denemarken en Noorwegen heeft de formule eigen winkels. De stijl is modern, romantisch en bohemian. “Wij zijn een merk voor vrouwen met een modaal of bovenmodaal inkomen”, vertelt Lambert Welten, directeur Benelux. “De stijl is casual, chic met een creatieve inslag. We hebben verschillende accessoires en de kleding heeft veel details. Dit geeft de kleding iets bijzonders.”

Acties

De franchisenemers die bij Noa Noa zijn aangesloten hebben uiteenlopende achtergronden. De leeftijd van de ondernemers varieert van twintig tot vijftig jaar. “We vinden het vooral belangrijk dat de franchisenemers zich thuis voelen bij de stijl. Ze zouden de collectie zelf ook moeten kunnen dragen”, zegt Welten. Daarnaast vindt hij het belangrijk dat de franchisenemers local heroes zijn. “Franchisenemers zijn het gezicht van de winkel. We willen dat ze veel op de winkelvloer aanwezig zijn en dat ze de klanten en de omgeving kennen. We hebben dan ook weinig franchisenemers die meerdere vestigingen hebben. Drie vestigingen per franchisenemer is echt wel het maximum.” Ook verwacht hij van de franchisenemers dat ze open staan voor creatieve acties. “Consumenten zijn twijfelachtig. Dus het is een uitdaging om klanten de stad en de winkel binnen te krijgen.” Zo vertelt hij over een franchisenemer die in de wintermaanden één mooie handschoen uitdeelde aan passanten. De andere handschoen konden ze ophalen in de winkel. Een andere franchisenemer had een actie waarbij klanten kans maakten op een gratis outfit. Na het afrekenen mochten ze een lotnummer trekken en de winnaar kreeg het aankoopbedrag retour. “Dit is een leuke manier om traffic te generen en om de winkel onder de aandacht te brengen bij consumenten die hem misschien nog niet ontdekt hebben.”

Soft franchise

Welten kan niet zeggen of Noa Noa een hard of een soft franchiseformule is. “We hebben elementen van beide”, vertelt hij. “Wij bepalen de inrichting van de winkels en franchisenemers mogen alleen kleding verkopen uit de Noa Noa-collectie. Maar ze hoeven niet de hele collectie op te nemen. Ze bepalen zelf wat ze inkopen. Zo hebben we een winkel in Den Haag waar veel klanten komen uit de regeringskringen. Deze franchisenemer kiest voor kleding die meer gematigd is, dan een franchisenemer uit Nijmegen.” Ook zijn franchisenemers vrij om met eigen acties te komen. De formule heeft geen folder waar franchisenemers aan vast zitten. “Wij komen met een voorstel voor bepaalde acties. Franchisenemers kunnen zelf bepalen of ze daaraan meedoen. Bovendien kunnen ze er acties aan toevoegen”, legt Welten uit. “Franchisenemers kunnen een folder laten drukken en daarin kunnen wij hen begeleiden. Maar meestal vinden zij dat te duur en het is ook steeds minder van deze tijd. Zij kiezen eerder voor een goede Facebook-pagina of een mailing per e-mail. Wij kunnen de mailing voor hen ontwerpen en versturen.”

Conceptfee

Een ander opvallend kenmerk is dat Noa Noa geen entree- of franchisefee vraagt. Franchisenemers betalen vijfhonderd euro per maand conceptfee en daarmee zijn alle kosten gedekt. Voor dit bedrag worden ze acht keer per jaar bezocht door een visual merchandiser die de winkel en de etalage opnieuw inricht. Ook ontvangen ze promotiemateriaal, zoals posters, tasjes en inpakpapier. Daarnaast vindt Welten het belangrijk om franchisenemers intensief te begeleiden. Daarom worden ze zes keer per jaar bezocht door een franchisemanager. Deze kijkt niet alleen naar de cijfers, maar ook naar het inkoopplan, de events en de acties van de franchisenemer. “We bekijken welke activiteiten en producten een succes waren en bespreken het plan voor het komende seizoen. Daarnaast begeleiden we de franchisenemers bij het organiseren van lokale activiteiten zoals een modeshow. Ook kan het leuk zijn om een kleurendeskundige of een visagist uit te nodigen in de winkel. Wij adviseren franchisenemers hierin en nemen vijftig procent van de kosten voor onze rekening.”

Stoerder

Noa Noa heeft nu 24 winkels in de Benelux. De doelstelling is om uiteindelijk uit te komen op 35 tot 40 winkels. “We hebben een bijzondere kledingstijl en daarom is het geen formule voor op iedere hoek van de straat”, vindt Welten. Ook de formule ontwikkelt zich. De huidige winkels hebben de stijl van landelijke romantiek met robuuste materialen en bijvoorbeeld grote witte kroonluchters. “De nieuwste winkels zijn stoerder en stadser ingericht. Ze hebben de stijl van Deense appartementen. De kroonluchters hangen er nog steeds, maar zijn dan gemaakt van metaal. Ook zijn de houten kasten vervangen door kasten van metaal. Zo gaan we met onze tijd mee.”