Nieuwe naam en nieuwe samenwerkingsvorm voor Patisserie Limburgia

Een nieuwe naam: Patisserie Limburgia. Een aangepast assortiment met meer kleingebak en luxe taarten. En een nieuwe samenwerkingsvorm. Limburgia bindt voortaan licentiehouders aan zich, geen franchisenemers. “Dat past beter bij ons, Limburgia-ondernemers zijn vrije ondernemers.” 

Het was altijd Limburgia Vlaai. Maar nu is het Patisserie Limburgia. De naamsverandering weerspiegelt meteen de dynamiek in het assortiment. “We zien dat de vraag verandert. Ook vanwege corona. Mensen zitten niet meer met grote groepen bij elkaar, dat is iets dat in onze ogen blijvend is. Dus met grote vlaaien alleen red je het niet, je moet diversiteit bieden. Meer patisserie, meer kleingebak als petit fours en macarons. En meer luxe, zoals een dripcake”, aldus Henk de Haas van Bakkerij De Haas. Hij is licentiegever. Al jaren. 

Limburgia zag in 1993 het levenslicht. Het was zijn bakkerij, bakkerij De Haas, uit het Noord-Brabantse plaatsje Haps die de vlaaien leverde aan de kersverse franchiseformule. Zes jaar later nam de leverancier de formule over. Op het hoogtepunt had de formule 60 vestigingen, nu zijn dat er nog 45. “We hebben zo’n 40 winkels en vijf shop-in-shops in onder meer een supermarkt en een kaas- en delicatessenwinkel. Dat werkt heel goed, we zien dat onze formule juist op die plekken van toegevoegde waarde is. Delicatessenwinkels hebben bijvoorbeeld vaak al een zitje, daar kunnen gasten dankzij onze shop-in-shopformule dan een kop koffie met een luxe gebakje eten. En bij supermarkten passen we heel goed in het deel na de kassa’s, vlakbij de in- en uitgang. Dat zie je in Duitsland ook veel; een mooie bakker of slager als aanvulling op het bestaande assortiment van de supermarkt. Zo zien wij het ook; ons assortiment met vlaaien, kleingebak, luxe taarten en macarons past daar heel goed en is onderscheidend van wat er al is. En als er een terrasje bij zit, dan is het helemaal goed”, lacht De Haas. 

Wijdverspreid

Limburgia ziet om die reden veel kansen voor het shop-in-shopconcept. “Met onze complete lunchrooms zitten we wijdverspreid in Nederland, van Diemen tot Delfzijl en Den Bosch. Die zijn vaak gevestigd in middelgrote plaatsen aan een aanloopweg naar het centrum”, aldus marketingmanager Yori Koel van Patisserie Limburgia. Hij vertelt dat dit aantal complete lunchrooms goed passend is. “We gaan ons merk verder bouwen als shop-in-shop bij andere formules in huis.” Dat bouwen houdt in dat het merk Patisserie Limburgia nadrukkelijker naar voren komt. “We leveren allerlei POS-materialen aan waarmee ondernemers het merk kunnen communiceren. Maar we zijn niet dwingend, het is aan de ondernemer zelf hoe dat wordt ingevuld. Dat dwingende past ook helemaal niet bij ons, Limburgia-ondernemers zijn vrije ondernemers. Het enige dat we van ze eisen is dat ze de taarten, vlaaien, het ijs en gebak bij ons, bij De Haas dus, inkopen. Daarom zijn we ook overgestapt op een licentievorm in plaats van een franchisemodel.” 

Daar komt bij dat de nieuwe Wet Franchise ook allerlei verplichtingen met zich meebracht voor Limburgia, waar men helemaal niet op zat te wachten. “Een marktonderzoek. Een garantiestelsel. Het was ook helemaal niet op ons en op onze samenwerking met de ondernemers van toepassing”, aldus De Haas. Inmiddels zijn alle 45 ondernemers licentiehouders van Patisserie Limburgia. “Dat is soepel verlopen, ondernemers snapten de stap naar het nieuwe samenwerkingsmodel. Ze hebben ook allemaal meteen getekend.” 

Gepassioneerd

De Haas typeert de ondernemers waarmee hij samenwerkt als gepassioneerd. “Het zijn gastheren en -vrouwen, ondernemers die er voor de volle honderd procent voor gaan en veel ballen tegelijk kunnen hooghouden. En nee, je hoeft echt geen volleerd banketbakker te zijn, wij ondersteunen iedereen namelijk in de breedte. En voordat men met ons aan de slag gaat, komen ze hier op de bakkerij, laten we ze alles zien en daarna lopen ze nog stage bij een ervaren Limburgia-ondernemer. Ook krijgen ze documentatie mee naar huis, waarmee ze alles kunnen leren van ons en onze producten. Heel belangrijk, je moet wel kunnen uitleggen waarom ons gebak, onze vlaaien en ons ijs zo bijzonder is”, aldus De Haas. 

De introductie van het ijs enkele jaren terug is overigens een schot in de roos geweest voor Limburgia. “We weten dat je het niet meer alleen met vlaaien redt, de concurrentie met supermarkten bijvoorbeeld is erg stevig. Het is daarom belangrijk om te verbreden en het onderscheid te zoeken. Vandaar dat we met ijs zijn gestart, ijs van ambachtelijke kwaliteit dat we hier zelf bereiden en waaraan we soms lokale producten toevoegen, zoals honing van een imker uit de buurt van Haps”, aldus Koel. Dat lokale karakter dat niet alleen bij het ijs te vinden is, ook in de rest van het assortiment van Limburgia, leent zich ook goed voor marketing-uitingen. Koel: “Maar we verspreiden geen landelijke folders meer, de ondernemers kunnen dit zelf oppakken en lokaal hun klanten bereiken. Daarin ondersteunen wij natuurlijk, we hebben hier vormgevers in huis die de folders kunnen maken en content kunnen verzorgen voor narrow casting.” Ook liften de licentiehouders mee op het online platform van Limburgia. De Haas: “Wij haken ze aan, en daarmee kunnen ze, als ze dat willen, ook meteen kiezen voor de bezorging van het gebak. Dat is voor ons een relatief nieuw en groeiend afzetkanaal. En daar kan iedere ondernemer als die wil van profiteren. Maar niets is verplicht.”

Limburgia franchiseformule