‘Een mijlpaal waar we trots op mogen zijn’
New York Pizza beleeft ongekende groeispurt
Binnen drie maanden twintig nieuwe vestigingen openen. New York Pizza gaat dat lukken, daar is COO Steffen van Dijk van overtuigd. Daarmee wordt ook een jaren geleden gezette stip op de horizon bereikt: in 2023 - het jaar van het 30-jarig bestaan - 300 Pizza Delivery locaties in Nederland.
Bijzonder is het allemaal wel, dat beseft Steffen wanneer hij er wat dieper over nadenkt. “We staan er niet bij stil, want het loopt zo soepel. Maar ongekend is het zeker. Het is een mijlpaal waar we trots op mogen zijn.”
Het is nog niet zover, er moet nog heel wat werk worden verzet om al die vestigingen de komende weken te openen. Steffen van Dijk kent als verantwoordelijke voor de operatie geen enkele twijfel dat het goedkomt: “Het is een doelstelling waar we al vier jaar naar toewerken. Het gaat ons lukken, want het ondernemerschap dat we verwachten van onze franchisenemers zit in ons DNA. We hadden wat personeelsuitdagingen maar nu staat er al even een topteam - het groei en development team - dat nieuwe kandidaat-franchisenemers heeft gevonden, en de vastgoedmachine loopt ook weer.”
Wat de nieuwe vestigingen betreft laat New York Pizza niets aan het toeval over. “Het worden allemaal winstgevende exploitaties met goede ondernemers en een merk dat zich heeft bewezen.
Apotheose
Tot en met 1 oktober dit jaar opende New York Pizza in Nederland (in België en Duitsland zit de formule ook) zeven nieuwe vestigingen. Nu dus twintig in drie maanden tijd. Elke week zien een of twee nieuwe winkels het licht. “Op papier is alles klaar. Nu is het aan ons bouwteam en de externe partners om het in de realiteit uit te voeren.”
Het wordt de apotheose van een toch al feestelijk jaar, want New York Pizza bestaat 30 jaar. In 1993 opende Philippe Vorst op het Spui in Amsterdam zijn eerste locatie voor pizza slices. Inmiddels is de bezorging de hoofdmoot van de business. Philippe is nog steeds een drijvende kracht en mede-eigenaar van de franchiseformule.
Kapitaalkrachtig
Intussen maakt New York Pizza deel uit van het Skandinavische Orkla, dat 800 pizzabedrijven onder zijn vleugels heeft, waarvan 350 van New York Pizza. Dat betekent een stevig fundament, maar voor financiering van nieuwe vestigingen klopt New York Pizza niet bij Orkla aan. “Wij zijn kapitaalkrachtig en hebben daarom geen vreemd vermogen nodig in ons bedrijf. We financieren alles zelf voor”, licht Steffen toe.
Wanneer de franchisenemer bij de sleuteloverdracht de financiering met de bank toch niet rond heeft, sluit New York Pizza een leenovereenkomst met de franchisenemer, tot de financiering wel is gelukt. ”Het enige dat we verlangen van nieuwe ondernemers is een eigen investering van 40.000 euro. Verder ontzorgen we ze totaal. De ondernemer focust zich op het ondernemerschap, wij checken alle formele stappen.”
De route naar succes wordt samen met de ondernemers uitgezet, benadrukt Steffen. “Elk jaar maken we een marketingplan en leggen dat voor aan alle franchisenemers. Het plan komt dan in stemming en de meerderheid beslist.”
Volgende stip
Hij vertelt dit succesverhaal in het hoofdkantoor van het bedrijf in Amstelveen,
in een straat die New York Pizza ademt. Uitbreiding op uitbreiding volgde de afgelopen jaren. Zo staat er nu een reusachtig wharehouse, gebouwd met het oog op de groei naar de 300 Nederlandse vestigingen.
De groeispurt moet veel impact hebben op de organisatie. Dat voelt Steffen niet zo. “Want we zijn een geoliede machine. Het is druk maar het loopt allemaal soepel. Dat komt omdat we goede teams hebben die op elkaar zijn ingespeeld.”
Toen hij in april 2016 begon bij New York Pizza waren er 130 winkels, precies zeven jaar later was dat aantal verdubbeld. De dekking betreft geheel Nederland.
Generatie Z
De coronapandemie heeft de groei doen versnellen, stelt Steffen vast. “Het werd steeds normaler om een maaltijd te laten bezorgen. Door corona is dat nu een gebruikelijk patroon geworden. En wij willen de klant die ervaring laten
houden.”
Daarvoor zijn bezorgers ook van cruciaal belang. Meestal zijn dat jonge mensen, en ze zijn steeds moeilijker te vinden voor dit werk. Maar dat lukt New York Pizza de laatste tijd wel goed, dankzij een nieuwe marketingcampagne,
gericht op de generatie Z.
Zo is een recruitmentcampagne gekoppeld aan het populaire Amsterdamse kledingmerk Four, waarbij sollicitanten een hoodie of t-shirt krijgen, met New York Pizza erop. “Dat is aangeslagen. Je merkt dan dat het merk populair is. Een
merk moet je tegenwoordig beleven en ervan houden, daar spelen we op in. 92 procent van de Nederlanders kent ons merk.” Daaronder ook veel bij de jeugd bekende influencers, die via sociale media hun perceptie van het merk
verspreiden.
Kennisoverdracht
Van franchisenemers en hun medewerkers verwacht New York Pizza dat zij ‘altijd 110 procent geven om van klanten, enthousiast fans te maken’. De meer dan 100.000 klantenreviews per jaar, per e-mail opgehaald, geven een schat
aan data waarmee de operatie op winkelniveau wordt verbeterd.
De bezorger speelt een sleutelrol in de merkbeleving van de klant. “Alleen bij de voordeur ziet de klant een medewerker. We hebben dus een uitdaging om de jeugd te trainen, daar sturen we op.”
New York Pizza traint de nieuwe franchisenemers daarom ook om hun personeel te trainen, voordat ze echt starten. “We trainen de trainer, om de kennisoverdracht in het systeem te houden.”
Wanneer de 300 is bereikt, staat New York Pizza niet stil en gaan Steffen van Dijk en zijn collega’s toewerken naar de nieuwe stip op de horizon: 350 New York Pizza vestigingen. “We hebben nog meer dan honderd locaties in
Nederland waar we mogelijkheden zien.”