Nederland stapt over contactloos betalen

Met de betaalpas of mobiele telefoon met Near Field Communication-technologie (NFC) worden inmiddels dagelijks duizenden bedragen tot 25 euro snel en gemakkelijk contactloos betaald.

Het aantal contactloze betalingen in ons land groeit als kool. Cijfers van MasterCard tonen aan dat het aantal contactloze transacties in Nederland in een jaar is gegroeid met 274 procent en de contactless spend met 253 procent. Bovendien is het aantal mensen dat in de winkels tapt meer dan verdubbeld sinds de zomervakantie. Dit is onder meer te danken aan de grootschalige introductie van de betaalpas met NFC-technologie door de banken ABN AMRO, ING en Knab. “Gemiddeld wordt er acht euro per transactie besteed. Dit toont aan dat Nederlanders de betaalmethode gebruiken voor kleine betalingen en zien als een snel en veilig alternatief voor contant geld”, aldus Annebet Beerman namens MasterCard. Hoe werkt het? Bij contactloos betalen betaalt de consument door de betaalpas of een mobiele telefoon kort boven de betaalautomaat te houden. De NFC-chip in de pas of telefoon maakt contact met de betaalautomaat, waardoor de consument de pas niet meer in de automaat hoeft te steken. Consumenten kunnen bedragen tot en met 25 euro afrekenen zonder een pincode in te toetsen. Bij aankopen boven de 25 euro is een verificatie (pincode) nodig. Ook wanneer de consument bij elkaar opgeteld meer dan 50 euro aan kleinere contactloze betalingen heeft gedaan, moet er een verificatie plaatsvinden.

Mkb-bedrijven

De retail omarmt op grote schaal contactloos betalen. Zo kan al bij alle winkels op NS-stations (Kiosk, AH to Go, Julia's, HEMA), H&M, Blokker en de Efteling contactloos worden betaald. “Dat zijn de grote namen, maar je ziet ook steeds meer mkb-bedrijven waar contactloos kan worden betaald. In feite kiezen de meeste ondernemers die nu een nieuwe betaalautomaat kopen er meteen één die geschikt is voor contactloos betalen”, zegt Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB). John Kolthof van CCV Holland bevestigt dit. “De aantallen lopen snel op. Halverwege dit jaar waren er in Nederland ongeveer 42.000 betaalautomaten geschikt om contactloos te betalen. In de maand juli van dit jaar zijn 520.000 contactloze betalingen uitgevoerd en waren er 6,7 miljoen passen en mobiele telefoons in omloop die contactloos kunnen betalen.” De groeiende acceptatie van consumenten is de reden dat Kolthof alle ondernemers aanraadt om over te stappen op een contactloos betaalsysteem. “Contactloos betalen heeft de toekomst. De voordelen voor consumenten en winkeliers zijn groot”, aldus Kolthof. Zo is tappen snel en makkelijk voor het betalen van kleine bedragen. “Omdat de betalingen sneller zijn, worden de wachtrijen bij de kassa korter. Een contactloze transactie is beduidend sneller dan een gewone pinbetaling”, weet Kolthof. Ook zijn er voor franchisers geen extra kosten verbonden aan een contactloze betaling. Miriam Osten van SBEB haalt nog een ander argument aan dat in het voordeel spreekt. “Contactloos betalen is net zo veilig als een gewone pinbetaling. Het maximale bedrag dat zonder pincode contactloos kan worden betaald is 50 euro. Bij diefstal of verlies gaat er dus voor maximaal 50 euro verloren. Bovendien, als er na diefstal of verlies contactloze betalingen worden gedaan zonder pincode, vergoeden de banken in de meeste gevallen het bedrag dat is afgeboekt.”

Moordend tempo

Banken verspreiden momenteel in moordend tempo pinpassen voorzien van een NFC-chip. Voor de mobiele telefoon leveren verschillende partijen oplossingen. Deze initiatieven maken gebruik van de bestaande betaalautomaten-infrastructuur in de winkels. Door middel van de NFC-chip kan eenvoudig worden betaald op een betaalautomaat die geschikt is voor mobiel betalen. Banken introduceren binnenkort een betaal-app, maar telecomoperators (zoals Vodafone Smartpass, red.) en telefoonleveranciers (o.a. Apple Pay, red.) zijn er nu al actief mee. Vooral van Apple Pay wordt veel verwacht. Deze dienst maakt het voor consumenten met een MasterCard mogelijk om hun nieuwe iPhone 6, iPhone Plus en Apple Watch te gebruiken voor alledaagse betalingen. “Consumenten zullen in staat zijn om hun MasterCard-creditcard of pinpas van deelnemende banken rechtstreek te gebruiken via Apple Pay”, zegt Beerman namens MasterCard. Apple Pay wordt in eerste instantie in de Verenigde Staten uitgerold. Daar hebben McDonald’s en Subway al aangegeven de nieuwe dienst te ondersteunen. In de nabije toekomst wordt Apple Pay volgens Beerman ook in verschillende Europese landen, waaronder Nederland, geïntroduceerd.

Inchecken en betalen

PayPal is een andere speler die mikt op de mobiele betaalmarkt. Het heeft aangekondigd dat 1.500 locaties in heel Nederland, waaronder restaurants, cafés, bioscopen en parkeermeters, PayPal-betalingen accepteren. PayPal heeft hiervoor de handen ineen geslagen met de MyOrder, de mobiele betalingsoplossing van Rabobank. PayPal-klanten kunnen bij geselecteerde MyOrder-locaties inchecken en betalen met de PayPal-app op hun smartphone, zonder geld of een creditcard bij zich te hoeven hebben. “Met de Check In-functionaliteit die onlangs is toegevoegd aan de PayPal-app, kun je niet alleen makkelijk en snel mobiel betalen, maar ook bestellen bij de aangesloten horecagelegenheden”, vertelt Irene Martini uit naam van PayPal. Het systeem is volgens haar voor de consument even eenvoudig als doeltreffend. “Alle locaties in de directe omgeving waar met PayPal kan worden betaald, worden getoond op het moment dat je inlogt op de PayPal-app. Om een bestelling te plaatsen en af te rekenen, hoeven mensen alleen maar via de PayPal-app bij de retailer in te checken. Vervolgens maken ze een keuze uit het menu en betalen ze. De naam en bestelling komen dan binnen bij de geselecteerde retailer. Deze zorgt ervoor dat de bestelling kan worden afgehaald of dat deze naar het desbetreffende tafeltje wordt gebracht bij een horecagelegenheid.” Martini laat weten dat behalve horecalocaties ook winkels profijt kunnen hebben van het systeem. “PayPal verwerkte in 2013 voor meer dan 27 miljard dollar aan mobiele webwinkelbetalingen wereldwijd, dat is vergelijkbaar met twee keer de omzet van de totale Nederlandse e-commercebranche. Nederlandse ondernemers krijgen dus toegang tot de enorme groep consumenten die gebruik maakt van de PayPal-app.” Jeroen Gresnigt van Valk Software ziet ook een grote toekomst voor het betalen met de mobiele telefoon. “De consumenten zullen er aan moeten wennen, dat is een feit, maar dat kan snel gaan. De voordelen zijn immers groot, het is gemakkelijk en snel. Je mobieltje heb je altijd bij je. Je kunt je portemonnee straks gewoon thuislaten, of helemaal opheffen. Ook geen contant geld meer in de winkels, wel zo veilig voor iedereen.” De ontwikkelingen op het gebied van betaalsystemen, maar ook de komst van omnichannel retailing, waarbij de fysieke winkel wordt gecombineerd met een online winkel, betekenen volgens Gresnigt dat er andere eisen worden gesteld aan de kassasystemen. “De kassa is geen eiland meer maar een integraal onderdeel van je digitale platform. Op de kassa kun je zien wat de voorraad in je collega-vestigingen is, zodat je daar niet meer achteraan hoeft te bellen. Je kunt ook zien wat de klant online heeft besteld, daar kun je op inspringen in de winkel. Spaarpunten van de winkel kunnen straks ook op de webshop worden verzilverd. En weborders kunnen in de winkel worden geruild of geretourneerd, dat is nog veel logischer. Voor consumenten althans, veel retailers hebben het nog niet voor elkaar.” Maar de technologie is er volgens hem al. “Niet de technologie is de bottleneck maar de verbeeldingskracht van de retailers.”

NS tevreden over contactloos betalen

“Het is een succes. De afhandeling is gemiddeld zeven seconden sneller en daar hechten wij, maar ook onze klanten veel waarde aan”, zegt een woordvoerder van de NS over het contactloos betalen in de winkels op de treinstations. “Door te tappen kunnen reizigers sneller dan voorheen afrekenen en verder gaan met hun reis. De nieuwe betaalmethode levert gemak op; betalen gaat sneller en eenvoudiger. De reiziger hoeft geen pincode meer in te toetsen en minder handelingen uit te voeren en kan zijn reis sneller vervolgen.”

De feiten

  • 66 landen wereldwijd accepteren contactloze betalingen.
  • onsumenten kunnen wereldwijd bij 2,5 miljoen locaties terecht voor contactloze betalingen, een groei van 108 procent.
  • Het gemiddelde bedrag van een contactloze transactie wereldwijd is tien euro. Maar liefst 74 procent van alle contactloze transacties wereldwijd ligt onder de zeven euro.
  • Plekken waar snelheid belangrijk is zijn het meest succesvol in Nederland: Kiosk, de Broodzaak, Spar en Sodexo.

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie