Mcdonald's-directielid wordt franchisenemer

Pieter Honing heeft een kleine twintig jaar bij McDonald’s Nederland gewerkt, waarvan de laatste vijf jaar als directielid. In juni is hij gestart als franchisenemer. Waarom heeft hij die overstap gemaakt? En hoe is het om nu zelf franchisenemer te zijn?

Pieter Honing vertelt dat hij de franchiseformule McDonald’s ook eens vanaf de andere kant wilde zien. “Op corporate niveau hebben we samen veel uitgedacht. Ik wilde zelf ervaren hoe dat in de praktijk uitpakt.” En daarom stopte hij als directielid op het hoofdkantoor en ging als franchisenemer aan de slag. De keuze om bij McDonald’s te ondernemen en niet te kiezen voor een andere fastfoodketen was voor Pieter niet moeilijk. “Ik vind McDonald’s een van de beste formules ter wereld”, zegt hij. “Alles is voor je uitgedacht. Toch heb je binnen de formule nog de ruimte voor eigen ondernemerschap. Je kunt zelf je personeelsbeleid bepalen en je in het marktgebied profileren als meneer en mevrouw McDonald’s. Kortom, binnen de formule kun je toch je stempel drukken op je eigen bedrijf.”

Pieter vertelt dat McDonald’s zo’n vier tot vijf nieuwe vestigingen per jaar opent. De nieuwe vestiging in Dordrecht sprak hem aan. “Dordrecht is omringd door rivieren”, vertelt hij. “Ik ben een watersportliefhebber. Als ik straks meer tijd heb, wil ik daar echt van gaan genieten. Daarnaast heeft de stad een mooie oude binnenstad. Ik heb ook gemerkt dat het ondernemersklimaat hier goed is. Ik kreeg veel medewerking van de gemeente om de vergunningen op tijd rond te krijgen. Het UVW heeft me geholpen om op tijd voldoende personeel aan te trekken.” Pieter kreeg ook zijn vrouw Marijke enthousiast om mee te werken in de zaak. “Ik ben een echte bouwer en wil om de drie tot vier jaar iets nieuws opzetten”, vertelt zij. Ze deed dit al eerder in Almere waar ze De Kinderkliniek opzette. Nu zijn ze met het hele gezin naar de omgeving van Dordrecht verhuisd.

Sfeer

Pieter kon qua inrichting kiezen voor verschillende McDonald’s-concepten. Het werd een kleurrijk concept waarin vooral de jonge gasten zich thuis voelen. Er is veel speelgelegenheid - zowel binnen als buiten - voor kinderen van 4 tot 8 jaar en voor kinderen van 10 tot 12 jaar. “En natuurlijk is het ingericht volgens de laatste McDonald’s-snufjes”, vertelt Pieter. “Zoals een warmte-terugwininstallatie waarmee we de warmte uit de keuken gebruiken voor het verwarmen van het restaurant, energiezuinige frituurapparatuur en bijvoorbeeld een oplaadpunt voor elektrische fietsen.”

In het runnen van het restaurant wil Pieter vooral dat gasten en medewerkers zich thuis voelen. “McDonald’s-vestigingen lijken veel op elkaar maar met de medewerkers maak je het verschil. Als gasten het restaurant binnen stappen dan voelen ze welke sfeer er hangt. Medewerkers die met plezier naar hun werk gaan kunnen gasten ook klantvriendelijker helpen.” De franchisenemer wil die sfeer creëren door veel tijd en energie te steken in opleiding, begeleiding en training. Zo heeft het echtpaar zelf ook verschillende basistrainingen gevolgd. Marijke: “Ik wil zelf ook weten hoe het is om in het restaurant te werken, een hamburger klaar te maken en de kassa te bedienen. Ik wil niet de beste worden, maar wel weten hoe het moet. Het is aan het personeel om de beste hamburgers van Nederland te bakken.” Pieter vertelt bovendien dat hij samen met Marijke alle sollicitatiegesprekken heeft gevoerd en ze zijn elke dag aanwezig om medewerkers te corrigeren en te wijzen op details. “Op een gegeven moment gaat jouw geest in het bedrijf werken en dan voelen medewerkers vanzelf aan hoe je het graag wilt hebben.”

Microniveau

De vestiging van Pieter is in juni geopend. In de periode daarvoor hield hij geïnteresseerden op de hoogte via social media. “Ik maakte regelmatig een foto van de bouw en plaatste die op Facebook en Twitter”, vertelt de franchisenemer. “Dat leverde veel publiciteit op.” De dag voor de opening kwam de franchisenemer met een openingsknaller. Tussen 12.30 en 13.30 uur kregen alle inzittenden van een gemotoriseerd voertuig een gratis hamburgermenu in de McDrive. Dit leverde een behoorlijke file op waar Pieter ook weer een foto van maakte voor op Twitter. Ook in de toekomst wil Honing via Facebook zijn eigen community opzetten zodat vaste en nieuwe gasten zijn activiteiten kunnen volgen. “Uit eigen ervaring weet ik dat mensen dat leuk vinden”, vertelt hij.

Het leven als franchisenemer bevalt Pieter goed. “Het is leuk om te zien dat de formule in de praktijk werkt. Vlak voor de opening stonden de mensen al in de rij om naar binnen te komen.” Natuurlijk merkt hij ook de verschillen. “Op corporate-niveau komt alle informatie vrij gemakkelijk naar je toe. Je krijgt rapporten en andere documenten. Nu ben ik meer op microniveau bezig en daarbij heb je andere antennes nodig om de informatie te krijgen waar je op gaat sturen. Bovendien ben je meer met details bezig. Dat is belangrijk, want details maken het verschil. Maar het is wel even wennen.”

Als de zaak straks goed draait, wil Pieter zich ook op macroniveau weer gaan inzetten. Zo wil hij actief lid worden van de ondernemersvereniging. “Zo’n vereniging geeft je veel mogelijkheden voor lokaal ondernemerschap. Bovendien wordt je dan nog meer het gezicht van de lokale McDonald’s.”