Lieve Pieters ís haar Snap Fitness club

Van een carrière in de financiële sector naar startende ondernemer in de fitness-branche. Lieve Pieters stelt na veelbelovende eerste maanden als franchisenemer van Snap Fitness in België vast dat dat een goed besluit was. 

Vijftien jaar werkte ze voor een grote bank, en dat vond ze meer dan genoeg. De harde mentaliteit van de zakenwereld stond haar dusdanig tegen dat ze er ook letterlijk ziek van werd. Ze wilde het roer omgooien en had inmiddels ‘een zaadje geplant’ met cursussen om personal trainer te worden. In de fitnesswereld, waar ze al vanaf haar zestiende vertrouwd mee was. Het werd een leuke bijbaan, die ze graag wilde uitbouwen naar een eigen fitnessclub. Maar financiering voor zo’n stand-alone onderneming in deze branche is lastig, wist ze uit ervaring. Ze ging op franchise pad en onderzocht verschillende formules. Met Snap Fitness had ze de beste klik, op het regionale hoofdkantoor in Nederland. “Ze luisterden naar me en lieten me los in mijn idee. Ik voelde medezeggenschap.”  De persoonlijke benadering en de 24/7 openingstijden spraken haar ook aan. En instappen bij een stevige Amerikaanse formule die ruim vijf jaar geleden neerstreek in de Benelux was een aantrekkelijke gedachte. Uit de prognoses bleek dat haar droomproject ook financieel haalbaar was. De bank zag er wel wat in, maar ze moest eerst een geschikte locatie vinden. Die zoektocht nam een jaar in beslag en leidde naar een statig pand in het centrum van Zele, haar woonplaats in Vlaanderen. Ooit was hier een spinnerij gevestigd.

Doorzettingsvermogen

Juist toen ze de voorbereidingen wilde afronden, werd de coronapandemie spelbreker. De voorwaarden werden strenger bij de bank. Dankzij haar doorzettingsvermogen en het ‘kort op de bal spelen’ lukte het uiteindelijk toch om de benodigde vergunningen én de financiering in orde te krijgen. De verbouwing van het pand startte in november 2020, een beneden- en bovenverdieping van in totaal 440 vierkante meter. De opening was voorzien op 26 december datzelfde jaar dus er moest flink gebuffeld worden. En toen volgde een nieuwe lock-down en kon de planning weer de kast in. Op 9 juni 2021 opende de 38-jarige Lieve Pieters haar fitnessclub. In de aanloop daar naartoe was ze al druk met leden werven. De marketing van Snap Fitness fungeerde daarbij als grote aanjager. Op de sociale media werden campagnes met de boodschap ‘coming soon’ gelanceerd en door stickers, posters en afficheborden werd haar fitnessclub zichtbaar in het straatbeeld.

Proactive benadering

Nog tijdens de verbouwing zette zij de leads om in honderd inschrijvingen. “Dat was voor mij de bevestiging dat ik de juiste beslissing had genomen. Want daarover heb ik best twijfels gehad. ” De mensen geloofden in haar verhaal, versterkt door de 3d-tekeningen hoe het er straks uit zou zien. Ze zag ook dat haar conclusie klopte dat er werkelijk behoefte was aan een moderne fitnessclub in de gemeente Zele, waar tot dat moment maar één klein fitnesscentrum was. Ze opende met een ledenbestand van 160. De eerste maanden als fitness-ondernemer heeft ze als prettig ervaren. “Er heerst een goede vibe. De kleinschaligheid en het gemengde publiek zorgen voor een aangename sfeer.” Met haar persoonlijke en proactieve benadering maakt ze het verschil. Lieve Pieters ís de fitnessclub. “Ik begroet en verwelkom de leden elke dag en loop rond om te vragen of alles in orde is. Dan merk ik ook dat er pas vragen komen wanneer ik de mensen benader. Als ik ze dan corrigeer wordt dat enorm gewaardeerd.” Het gaf haar een boost. “Ik kreeg echt het gevoel dat ik er goed aan heb gedaan. Hiervoor wilde ik van carrière veranderen.”

Niet opdringerig

Ze maakt graag gebruik van alles wat de formule aanreikt, met name de marketing. Maar haar eigen accenten kan ze ook aanbrengen. Ze doet de verkoop bijvoorbeeld op een wijze die bij haar karakter past: niet opdringerig. Zo maakt ze persoonlijke afspraken met potentiële leden om hun alle aandacht te kunnen geven. Ze mag van de overheid sinds kort weer haar club 24 uur per dag beschikbaar stellen. De leden reserveren via de app en een pasje verschaft toegang tot de club. Ze merkt dat die ruime openingstijden nu al ‘enorm onderscheidend’ werken. Zo ontvangt ze mensen om vijf uur ’s nachts voordat ze naar hun werk gaan, anderen komen na hun shift in de horeca om elf uur ’s avonds. En voor jonge koppels met kinderen blijkt de grote toegankelijkheid ook een uitkomst. Ze hoeft geen rekening te houden met anderen thuis en gooit heel haar ziel en zaligheid in haar onderneming. Wel heeft ze een deskundige assistent aangenomen om iets meer balans tussen privé en zaak aan te brengen. Voor groeiplannen is het nog te vroeg, eerst wil ze deze club goed op de rit brengen. Met bijna 300 leden begin september ligt ze prima op schema. Ze geniet nu intens van haar ‘totaal andere leven’.