Lampenier introduceert nieuw winkelconcept

Van City Store tot Lightfactory Leo Oude Geerdink kan er hartelijk om lachen. Regelmatig lopen klanten zijn lichtspeciaal-zaak op de meubelboulevard in Almelo binnen om na twee meter met een lichte twijfel uit te roepen: 'U bent zeker nog niet open, h??' Maar de franchisenemer van het nieuwe winkel-concept kan zijn klanten gerust stellen. De verbouwing van het pand is achter de rug. In juli werd de eerste vestiging van Lampenier in het nieuwe winkelconcept geopend. Geestelijk vader van het nieuwe concept is Lampenier-directeur Johan A. de Jong. Franchise+ sprak uitgebreid met de directeur en franchisenemer over nieuwe en bestaande winkelformule. De liberalisering van de detailhandel en de opkomst van de winkelcentra aan de rand van de steden waren voor Lampenier-directeur Johan A. de Jong aanleiding om na te gaan denken over een nieuw winkelconcept. Niet dat hij zich zorgen maakt om de bestaande winkelformule van Lampenier. "De City Stores lopen goed," constateert hij. "Wij hebben nu 76 vestigingen die gelijkmatig zijn verdeeld over heel Nederland. Afhankelijk van de locatie hebben de winkels een oppervlakte tussen de 120 en 550 vierkante meter. Gemiddeld zijn er in een Lampenier-zaak 800 tot 900 verschillende items te vinden. Dan heb ik het dus over armaturen. Niet over gloeilampen of spaarlampen. Die laat ik even buiten beschouwing. De vestigingen kunnen voor hun assortiment een keuze maken uit de collectie die wij centraal inkopen. De hele collectie bestaat uit zo'n 2300 items. De ondernemers kunnen dus nooit de hele collectie tonen. Als je als klant een lichtspeciaalzaak binnenloopt, zie je lampen. Maar de verschillen in de armaturen zijn heel groot: je hebt kleine, grote, staande en hangende, in allerlei vormen en kleuren. Dat is inherent aan het product. Daardoor ziet een lichtspeciaalzaak er voor de consument vaak wat rommelig uit. De armaturen voor de woonkamer concurreren met de verlichting voor de badkamer. Dat kan niet anders gezien de beschikbare vloeroppervlakte. Een schoenenzaak ziet er overzichtelijker uit want ondanks de verschillende kleuren en maten is de vorm globaal gezien hetzelfde, waardoor de winkel rustiger en netter overkomt. Om de verschillen in armaturen beter tot hun recht te laten komen, is meer ruimte nodig. Die ruimte is in binnensteden niet te vinden of onbetaalbaar voor een lichtspeciaalzaak. Het tweede argument is dat je aan de rand van steden steeds meer woonboulevards en andere vormen van winkelcentra ziet ontstaan. Je kunt er bij wijze van spreken voor de deur parkeren. Dat is toch aantrekkelijk voor het winkelend publiek." Werelden Johan A. de Jong zocht naar een winkelconcept waarin het mogelijk was de verschillende armaturen voor verschillende gebruikstoepassingen onder ??n dak in ??n ruimte bij elkaar op een logische manier te combineren. "Meubelzaken kunnen hele interieurs bouwen rondom hun producten. Maar je kunt niet voor iedere lamp uit je collectie bij wijze van spreken een aparte woonkamer bouwen. Dan zou je fabriekshallen nodig hebben om je collectie te laten zien. Ik ben gaan terugredeneren. Ik ben de afgelopen jaren vaker naar het buitenland gegaan om te kijken hoe ze het daar aanpakten. Het probleem daarbij is dat je een succesvolle formule uit bijvoorbeeld Amerika of Engeland niet ??n op ??n voor Nederland kunt vertalen. Ik kwam steeds uit op die ene vraag: waar kom je verschillende lampen tegen voor verschillende doeleinden? E?n stap terug in de detailhandel is de groothandel. Maar bij de groothandel liggen de verschillende lampen in stellages in kartonnen dozen. Niet aantrekkelijk dus voor een consument. Nog een stap terug in de keten en je komt uit bij de lampenfabriek. Iedereen vindt het logisch dat in een lampenfabriek verschillende armaturen voor verschillende doeleinden worden gefabriceerd. Op dat idee ben ik gaan voortborduren."Op het hoofdkantoor in Best bij Eindhoven werd in samenwerking met een winkelinrichter verschillende varianten van een lampenfabriek gebouwd om te kijken hoe de sfeer zou overkomen. Aan he

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie