Doorstart met ander concept

De Klussenier timmert weer volop aan de weg

Op 23 juli 2003 werd het faillissement uitsproken over Whow!Concepts, franchisegever van formules als De Klussenier, De Groene Klussenier, De Installateur en De Schilder. De merknamen werden door de curator verkocht aan ondernemer Joost van der Pol. Die begon eind vorig jaar met zijn Klushuis Nederland BV aan een doorstart van de franchiseformules. Het concept is inmiddels drastisch veranderd. De kosten zijn fors teruggeschroefd en inmiddels staat de teller weer op ruim dertig franchisenemers. Joost van der Pol vertelt enthousiast over zijn aanpak.

Joost van der Pol blikt liever vooruit dan stil te staan bij het verleden. Maar hij beseft ook dat een verhaal over de toekomst van De Klussenier niet compleet is zonder stil te staan bij het faillissement. Joost van der Pol: “Voor alle duidelijkheid; ik ben pas in het verhaal verschenen toen het faillissement uitgesproken was. De curator was op zoek naar mogelijke overnamekandidaten. Ik ben van huis uit bedrijfskundige. Ik heb jarenlang op het gebied van automatisering gewerkt. Daarna heb ik in het bedrijfsleven veel trainingen gegeven op het gebied van cultuurverandering, coaching en leidinggeven. De afgelopen jaren was ik aandeelhouder van Q-Consult in Arnhem. Dat bedrijf houdt zich bezig met zaken als kwaliteit- en efficiencyverbetering. Dat zijn allemaal zaken die nu erg van pas komen. Voordat ik de franchiseformule overnam, heb ik een grondige analyse gemaakt. Waar ging het mis? De Klussenier was uitgegroeid tot een organisatie met een groot waterhoofd. Natuurlijk gaan de kosten voor de baten uit. Maar als er structureel meer kosten gemaakt worden, gaat het een keer mis. De energiemaatschappij NUON had, als groot aandeelhouder, grootse plannen. Ze leveren energie aan 2,7 miljoen huishoudens. Het idee was om een klusdienst aan het pakket toe te voegen. Dat liep helaas minder voortvarend dan gedacht. Er kwam een andere directie binnen NUON. Die wilde zich meer gaan richten op de oorspronkelijke doelstelling; het leveren van energie. Voor de franchisegever en voor de franchisenemers was dat heel vervelend. Franchisenemers kwamen met lege handen te staan. Dat is sneu, jammer en triest. Bij de doorstart heb ik alle franchisenemers een aanbod gedaan om in het nieuwe concept door te gaan. De meesten hebben daar niet voor kozen. Ik vind dat jammer. Aan de andere kant kan ik begrip opbrengen voor hun emoties. Vijf franchisenemers zijn wel meegegaan na de doorstart. Daar ben ik bijzonder trots op.”

Merknaam

Joost van der Pol heeft geen moment getwijfeld over de merknaam: “De Klussenier is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een begrip. Er is miljoenen in geïnvesteerd. De consumenten hebben er een goed gevoel bij. Het zou kapitaalvernietiging zijn om onder een andere naam te werken,” aldus de algemeen directeur. “De merknaam is één van de drie pijlers waarop onze organisatie is gebouwd. De belangrijkste pijler is die van onderlinge samenwerking. Dat is het wezen van franchising. Samenwerking moet je uitademen in alles wat je doet. Waarom zou je je anders aansluiten bij de franchiseformule? Je moet er als zelfstandige ondernemer beter van worden. Dat kan onder andere door met collega-ondernemers samen te werken. En de derde pijler is de toegevoegde waarde die je moet ervaren door je bij een franchiseformule aan te sluiten.”

Zeewaardig

Enthousiast vervolgt Joost van der Pol zijn verhaal: “Vergelijk het maar met een boot die vol water loopt. Je kunt maar een beperkte tijd hozen. Wij hebben het schip op het droge gezet en goed onderhanden genomen zodat het weer zeewaardig is. In Nederland staan naar schatting ongeveer 12.000 klussenbedrijven ingeschreven. Ik schat dat er ongeveer 8.000 echt vakmatig bezig zijn. Van die 8.000 zijn er maar 1.300 aangesloten bij de landelijke brancheorganisatie. Het zijn vaak eenmansbedrijven met mensen met gouden handen.

Mensen kunnen vaak steun gebruiken bij het ondernemerschap. Dat is de kracht van onze franchiseformule. De selectie is streng, zeer streng zelfs. Dat komt omdat wij er met zijn allen belang bij hebben dat nieuwe franchisenemers qua vakmanschap en ondernemerschap bij ons passen. Iemand met twee linkerhanden die een zak geld meebrengt om Klussenier te worden, zal ik teleur moeten stellen. Je moet een vakman zijn om Klussenier te kunnen worden. Hoewel we een uitgebreid trainingsprogramma hebben, gaan we je daar niet leren hoe je je vak moet uitoefenen. Daarnaast doen we allerlei onderzoek. Wij doen een BKR-toets (Bureau Kredietregistratie in Tiel-red.), doen een ondernemerschapstest en een persoonlijkheidstest. De kosten betaalt de kandidaat-franchisenemer zelf. Ook als het advies aan het einde van de rit negatief is en wij niet hem in zee willen gaan. Op die manier willen we meteen aan de poort de gelukzoeker ontmoedigen. Bovendien past het in ons beleid om de organisatiekosten zo laag mogelijk te houden.”

Terugschroeven

Joost van der Pol heeft het mes gezet in de hoge overheadkosten. Het aantal personeelsleden op het nieuwe hoofdkantoor in Barneveld is teruggebracht tot vijf personen (3,5 FTE).

Franchisemanagers die op bezoek komen bij de franchisenemers zijn er niet. “Wij willen geen bureaucratie. Wat heb je aan managers die een bezoekje brengen, wat standaardvragen stellen en vervolgens uren aan een bezoekrapport schrijven? Ik kies voor een simpele aanpak. We hebben wel een ‘opperklussenier’ in onze geledingen. Die kun je als franchisenemer gewoon tegen een normaal uurtarief inhuren voor advies. Op die manier leg je de kosten bij degene die ook gebruik maken van deze service.”

“Wij hebben een intranet, waar je met behulp van een wachtwoord vanaf elke computer met internettoegang kunt inloggen. Daar kun je informatie opvragen, collega’s consulteren en zelf via een webshop noodzakelijke artikelen, zoals drukwerk en kleding, bestellen. We werken intern met workflow management. Hoe de franchisenemers hun administratie inrichten, mogen ze zelf weten. Er gaat veel tijd en geld inzitten om zaken administratief te controleren. Wij kiezen voor een vast maandbedrag als franchiseafdracht. Je weet dan als franchisenemer precies waar je aan toe bent. Als je een goede maand draait, wordt je niet ‘gestraft’ met een hogere afdracht. De franchisevergoeding is beduidend lager dan voorheen. Dat geldt ook voor de investering. Bedragen noem ik niet in het openbaar. Maar ze zijn wel behoorlijk teruggeschroefd.”

Formule

De Klussenier werkt niet met rayons. “Er is geen exclusiviteit,” stelt Joost van der Pol resoluut. “Het kan zijn dat zich een paar straten verderop ook een Klussenier vestigt. Dat moet je niet als een bedreiging zien, maar als een pluspunt. In het oosten van het land zijn vier franchisenemers gevestigd in een straal van dertig kilometer. Die zoeken elkaar op en trekken gezamenlijk op. De maatschappij vergrijst. Probeer tegenwoordig als consument maar een goede vakman te vinden. Kortom, ik zie volop kansen voor vakmensen die zich onder één merknaam presenteren. Franchising is juist de kracht van het samen aan iets moois werken.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie