'De klant begroeten, dat is heel gewoon voor ons'

Steven Diericx zit al twintig jaar in het vak van moderetailer. Zo was hij acht jaar lang succesvol als eigenaar van een State of Art-winkel in het Belgische Oostende. Sinds twee jaar heeft hij een eigen New Zealand Auckland-vestiging in Nieuwpoort. Zijn geheim? Focus.

 

Ervaren, enthousiast en een gevoel voor mode. Het is Steven ten voeten uit. “Ik ben nu 48, meteen na de start in de mode had ik het gevoel: dit is echt iets voor mij. Het klantcontact, de inkoop, de etalage aankleden, het ligt mij allemaal wel”, vertelt Steven. Zijn eerste winkel opende hij in Oostende, een singlebrand winkel van het merk State of Art. “Acht jaar lang heb ik met veel plezier en succes die winkel gerund, totdat de keten de winkels allemaal in eigen beheer nam. En toen? Ik vond het jammer, maar kwam al snel in contact met Wilberd van Doorn van New Zealand Auckland (NZA). Het klikte meteen.” Hij zag ook kansen voor de formule, in de Belgische badplaats Nieuwpoort. “Het is een plaats in opkomst, echt de plek om te zitten met een brandstore van NZA. Er is één winkelstraat met zo’n vijftig zaken, waarvan die van mij er één is. Op de perfecte plek, in het midden. Met in de middag een heerlijk zonnetje op de pui.”

Juiste collecties

Hoewel het lijkt alsof Steven snel de beslissing nam om met NZA in zee te gaan, is zijn keuze toch weloverwogen gemaakt. “Kijk, een modemerk moet wel de goede collecties bieden, van een goede kwaliteit. Mooie stoffen, de juiste kleuren en modellen, anders heeft het geen zin voor mij. Dan verkoop je klanten één keer iets en komen ze niet meer terug. Nee, dat is niet mijn stijl.” Het gevoel is daarbij van groot belang voor de ondernemer. “Ik moet achter het merk staan, anders kan ik het ook niet verkopen aan klanten. Ja, misschien wel één kledingstuk, maar niet een tweede of derde. Terwijl dat juist heel belangrijk is. De NZA- brandstore heeft dan ook inmiddels een rijke schare klanten opgebouwd in Nieuwpoort. Uit Nederland, Vlaanderen en Frankrijk; allemaal komen ze naar Nieuwpoort, naar de NZA-winkel. “Wij zijn hier nu twee jaar bezig, ieder jaar komen er klanten bij en ieder jaar plussen we fors in omzet. Ten opzichte van de dag dat wij hier de deuren openden, zijn de verkopen met 100 procent gestegen. Gaaf.”

Groot fan

Het is overigens niet helemaal toevallig dat Steven voor NZA heeft gekozen, hij is namelijk groot fan van single-brandstores. “Weet je wat het is met multi-brandwinkels? Dan doe je alles een beetje: een beetje van dit merk en een beetje van dat merk. Hier hebben we de focus op één merk, we weten alle ins en outs en kunnen ieder seizoen weer de perfecte collectie samenstellen.” Dat laatste doet hij vier keer per jaar. “Dan ben ik altijd wel een beetje nerveus van wat ik weer aantref. Maar het overtreft altijd mijn verwachtingen: mooie kleuren, de perfecte stoffen en diversiteit.” Die diversiteit in de collectie is erg belangrijk, stelt Steven. “Mensen met een grotere maat kopen eerder een effen poloshirt, terwijl de klanten met een smaller postuur juist kiezen voor shirts met drukkere prints. Met andere woorden: je moet voor iedereen iets in huis hebben en je moet binnen de collecties goed kijken welke kleuren en maten voor welke doelgroep passend zijn.” Om die reden adviseert Steven (startende) modeondernemers om tijdens het samenstellen van de collecties iets risico te nemen. “Wees niet te beperkt, zet breed in, en als dan een keertje het budget wordt overschreden, dat geeft niet. Doe het gewoon, echt waar. Anders krijg je spijt.”

Het voelt vertrouwd

Zelf heeft Steven nooit geen spijt gehad van zijn stap om met NZA in zee te gaan. “Het voelt goed, het voelt vertrouwd. Zij hebben dezelfde passie voor mode en ondernemen als ik. Kijk, ik ben heel actief op social media, gewoon omdat ik het erg leuk vind van wat wij allemaal doen. Daar laten ze mij dan ook helemaal vrij in, ze vertrouwen erop dat ik dit goed doe. Dat vind ik fijn, dat betekent dat ze mij respecteren.” Daarbij ontvangt hij volgens eigen zeggen een goede marge op de artikelen. “Dat was zelfs één van de redenen voor mij om te starten met deze formule, de verdiensten zijn echt heel goed.” De ondernemer is bovendien erg te spreken over de ondersteuning van NZA. “De collectie presenteren zij, NZA zorgt onder andere voor de centrale inkoop en logistiek, marketing, marktbewerking en promotie. Nu ben ik ervaren in het vak, maar voor een startende franchisenemer is dit natuurlijk ideaal. Met een goede ondernemersgeest en zonder al te veel kennis van mode kun je instappen en kun jij je als franchisenemer volledig focussen op het runnen en aansturen van de winkel en het opbouwen van een lokaal klantenbestand.”

Goede rechterhand

Steven runt de zaak overigens samen met zijn vriendin Monika Kozlowska. “Dat gaat heel erg goed, ondanks dat we elkaar heel veel zien”, lacht de winkelier. Hij zegt dat een goede rechterhand niet mag worden onderschat. “Als ik er niet ben, dan nog loopt het op rolletjes. Dan kom ik binnen en dan denk ik, ik kan wel weer gaan. Het ziet er tiptop uit.” Ook dat laatste mag niet worden onderschat. De winkels zijn namelijk de plekken waar de collectie moet worden beleefd. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan het tastbaar maken van het merk in de winkels. Ook bij Steven in Nieuwpoort. “Wereldwijd vormen de winkels een showcase voor het NZA-gevoel, de plek waar klanten kunnen zien, voelen en beleven wat NZA is. Verder moet de klant zich bij ons welkom voelen. De klant en de klantvriendelijkheid staan op één. Iets heel simpels: je komt binnen en je begroet de klant. Heel gewoon denk je, maar lang niet overal gebeurt het. Bij ons wel.” 
 

Lees meer over: