Kitchen Restyle: Waarom een keuken niet renoveren?
Nee, een franchiseorganisatie, zo mogen we Kitchen Restyle keukenrenovatie absoluut niet noemen, vertelt oprichter Lodewijk Oppenhuis. "Wij zijn meer een inkoop- en marketingorganisatie met veel vrijheid voor de deelnemers." Sinds het meefinancieren van een nieuwe keuken niet meer in de hypotheek kan, komt renoveren steeds meer als serieus alternatief in beeld. Als ervaren 'keukenman' sprong Lodewijk enthousiast in het gat. Inmiddels zijn er 26 deelnemers en er is ruimte voor meer.
Ondernemer Lodewijk Oppenhuis werkte sinds begin jaren '90 bij een grote keukenorganisatie - Hans Verkerk Keukens - toen de eigenaar hem in 1999 adviseerde om voor zichzelf te beginnen. In datzelfde jaar startte Lodewijk zijn eerste keukenwinkel, tien jaar later had hij er negen. In 2000 opende hij ook nog de eerste internetwinkel voor keukeninbouwapparatuur. "Dat liep geweldig. In 2006 had ik een omzet van 2,6 miljoen alleen van online", aldus Lodewijk.
De aanleiding voor de oprichting van zijn concept Kitchen Restyle keukenrenovatie lag in de privésfeer. Lodewijk: "Mijn toenmalige echtgenote vond dat het werk ernstig voorging ten opzichte van het gezinsleven en daar kan ik haar achteraf geen ongelijk in geven. In 2008 ging ik scheiden en kwam ik voor de keuze te staan: mijn dochter of de winkels. Ik koos voor volledig co-ouderschap en deed afstand van mijn negen winkels. Dat was de beste keuze uit mijn leven."
Donker eiken
Het ging 'kriebelen', zoals bij zoveel ondernemers. Lodewijk: "Ik zag dat de overheid de keuken- en sanitairmarkt erg in het nauw dreef. Keukens konden niet meer worden meegefinancierd in de hypotheek en het bouwdepot werd naar beneden bijgesteld. Ik heb twee vrienden die makelaar zijn en die vertelden me dat de koop vaak afketst op de keuken of de badkamer. Dan heb je een mooi huis met een lelijke keuken en moeten mensen er nog 10.000 tot 20.000 euro bij tellen voor een nieuwe keuken. Nu zijn keukens in de basis meestal goed: in 90 procent van de keukens die ik vroeger verkocht, kwamen gas, water en koelkast op dezelfde plek. Ik dacht: 'Wat een flauwekul eigenlijk om alles wat goed is, weg te breken en de mensen weken in de troep te laten zitten'. Toen kreeg ik het idee: je kunt ook renoveren. Een van die vrienden liet me een leuk huisje zien, met een vreselijk lelijke keuken; donker eiken met van die toogjes. Of we daar iets mee konden? En ja, dat konden we. We haalden de deurtjes eraf, zetten er hoogglans wit op, maakten ook de zijkanten hoogglans wit en legden er een nieuw zwart blad op. Voor 2.300 euro waren we klaar. Het huis had anderhalf jaar te koop gestaan, nu was het binnen twee weken verkocht."
Lodewijk ging op zoek naar toeleveranciers en startte in 2009 kleinschalig met Kitchen Restyle keukenrenovatie vanuit huis. Wie denkt dat hij zelf aan het monteren sloeg, heeft het mis: "Ik heb mijn hele leven al twee linkerhanden, ik bezit niet eens een boormachine", lacht hij. Hij ziet zichzelf als verkoper en vooral als conceptbedenker. Keukenmonteurs, van wie hij er vele kent, huurt hij in voor montage en demontage.
Gestage groei
Zijn bedrijf groeide en het aantal werkuren dreigde weer uit de hand te lopen. Lodewijk besefte dat als hij verder wilde groeien, hij dat via samenwerking moest doen. "In je eentje lukt het gewoon niet. Er is zoveel vraag naar." Vorig jaar bouwde hij zijn concept uit naar een formule en inmiddels werken er 26 ondernemers met Kitchen Restyle keukenrenovatie. Wat zijn dat voor mensen? Lodewijk: "Mijn eerste ingeving was om het met bestaande keukenmonteurs te doen. Die geven advies, offreren en monteren, alles in een hand. Onze deelnemers hebben echter veel vrijheid, ook om bijvoorbeeld voor andere keukenzaken te werken. Als zij een paar dagen monteren, liggen verkoop en marketing dus stil. Nu heb ik het omgedraaid. Er lopen in Nederland genoeg keukenadviseurs rond, van wie vele zijn ontslagen vanwege de crisis. Die jongens vinden het heerlijk, terug het keukenvak in. Maar dan wel in een bedrijf met een gestage groei." Op dit moment komen er zo'n twee tot drie deelnemers per maand bij, maar als het aan Lodewijk ligt, groeit dat aantal een stuk sneller. "Het concept is ook te doen naast een baan", zegt hij.
Marktleider
Hij liet Nederland door een marketingbureau indelen in postcodegebieden waarin ongeveer evenveel koopwoningen zijn. Hij kwam uit op 163 regio's. Ruimte voor groei genoeg dus, al ziet hij niet alle regio's volstromen. "Dat is een utopie, maar als we op 120 tot 123 uitkomen, hebben we een goede landelijke dekking."
Hij biedt ondernemers een eigen beschermde regio, zijn netwerk van leveranciers, groeiende naamsbekendheid, ondersteunend marketingmateriaal zoals advertenties en visitekaartjes, een actuele website en verkoopondersteuning met een monsterpresentatie inclusief alle kleurenwaaiers. "De ondernemer kan rechtstreeks inkopen tegen scherpe condities en heeft daarbij de keuze uit een breed scala aan fronten, werkbladen, grepen, apparaten en accessoires. Alles is te renoveren, van een nieuwe kraan tot een kitrand of een gasslang", zegt Lodewijk. De enige kosten voor deelname bedragen 1.500 euro per jaar. Hij vindt het ook leuk om mensen te helpen met hun bedrijfsvoering zodat ze overleven als zelfstandige. "Binnen een marktconcept is dat een stuk makkelijker dan als je Pietje Puk Keukenrenovatie op je deur hebt staan."
Zijn ambitie is helder: "Dat iedereen weet: 'Deurtje kapot, ik moet Kitchen Restyle keukenrenovaties bellen'. Marktleider in Nederland worden dus", aldus de ondernemer.
+