Kippie: Franchise in een familiebedrijf

Kippie is een hard franchiseformule. De winkels hebben dezelfde uitstraling en vrijwel hetzelfde assortiment.

Toch worden ideeën voor nieuwe producten vaak op de winkelvloer geboren. De zaak is jarenlang geleid door drie broers. Inmiddels is de nieuwe generatie werkzaam in het bedrijf. Kippie is een echt familiebedrijf. De opa van de nieuwe generatie startte als jonge ondernemer met de verkoop van boter, kaas en eieren langs de deuren. Later ging hij ook kip verkopen en is het poeliersbedrijf ontstaan. Zijn zonen namen het bedrijf over en 28 jaar geleden startte de franchiseformule Kippie. “Franchise is een onderdeel van het succes van onze formule”, vertelt kleinzoon Arnoud. “Het is voor de ondernemers prettig dat ze één leverancier hebben. Eén vrachtwagen levert alle producten zodat ondernemers zich echt kunnen focussen op de bereiding en verkoop van producten.”

Brainstormen

Kippie is een hard franchiseformule. De 29 franchisevestigingen hebben een uniforme uitstraling en vrijwel hetzelfde assortiment. “Het ondernemerschap zit hem vooral in de manier waarop je met klanten omgaat”, vertelt Arnoud. “Als ondernemers enthousiasme uitstralen en klanten persoonlijke aandacht geven, dan kunnen ze daarmee het verschil maken.” Toch wordt het zeker wel gewaardeerd als ondernemers meedenken, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe producten. “Ons assortiment bestaat uit gegrilde kipproducten, grill-maaltijden en broodjes. Ondernemers komen wel eens met een voorstel voor een andere kruidencombinatie of een andere manier van bereiden. Daar brainstormen we samen over. Vooral het assortiment broodjes is de laatste jaren fors gegroeid. Klanten willen steeds meer op straat eten en daar spelen wij op in met broodjes met gegrilde kip of kipworst.”

Frisse kijk

Kippie werd jaren geleid door de vader van Arnoud en twee ooms. Nu is het tijd voor de nieuwe generatie. Arnoud en zijn neven Willem en Pieter zullen de formule voortzetten. “Onze ouders hebben een goede formule opgebouwd en daar willen we op dezelfde manier mee verder. We zijn continu op zoek naar nieuwe ondernemers. Maar we verwachten gestaag door te groeien met misschien één of twee winkels per jaar. En natuurlijk staan we open voor verbeteringen. Zo zijn we bijvoorbeeld de logistieke processen op het hoofdkantoor aan het her-automatiseren en kunnen we misschien meer doen met social media. Een nieuwe generatie heeft weer andere meningen en een frisse kijk op de toekomst.”

+

 

 

 

 

 

Bekijk ook