Keihard werkend de crisis door

Makelaar Bert van der Krogt beleefde mindere tijden als franchisenemer van RE/MAX. Maar hij overleefde de crisis op de huizenmarkt en binnen de Nederlandse afdeling van de franchiseformule. Nu heeft hij de wind weer in de rug en ziet de toekomst rooskleurig voor grotere en flexibele makelaarsteams. Een portret van een sub-franchisegever. 

Toen hij in 2005 bij RE/MAX (‘real estate maximum’) terechtkwam als net afgestudeerd makelaar had de Amerikaanse formule meer dan vijftig kantoren in Nederland. Hij werkte daarvoor in loondienst bij een makelaar. “Maar de markt was hot en ik zag RE/MAX snel groeien. Ik wilde verder en dat was voor mij de meest interessante keuze.” De hausse maakte hij nog een paar jaar mee voordat de klad erin kwam. De kredietcrisis bracht ook malaise op de huizenmarkt. Het aantal vestigingen kelderde naar zeventien, waarvan zijn kantoor in Leidschendam er één was. In de moeilijke periode maakte hij ook twee wisselingen van de wacht mee van franchisegever. RE/MAX Nederland was zelfs even failliet. “Maar daar heeft de consument niets van gemerkt.”

Er waren teveel makelaars, bleek toen de markt instortte. Velen vielen om en ook bij RE/MAX in Nederland bleven de meest stabiele en ervaren kantoren overeind.  Het was een ‘survival of the fittest’.  Bij zeventien stopte de teller vier jaar geleden, en ondertussen dient zich weer groei aan. Er komen op korte termijn twee kantoren bij, weet Van der Krogt.

Nieuwe impuls

Daarnaast neemt het aantal makelaars per kantoor toe. Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal zelfstandige makelaars op zijn kantoor verdubbeld, naar acht. Dat zijn allemaal franchisenemers, net zoals hij. Alleen hij is als kantoorhouder ook een soort sub-franchisegever. Ze werken nauw samen, de acht, en daarin schuilt ook de kracht van de formule, denkt hij. “Samen kun je meer doen dan alleen, zoals activiteiten organiseren. En wij zijn dankzij de formule sterker in marketing.” Dat was echter niet zo voordat de huidige franchisegever, Martijn Groot, het stokje overnam. Hij had al meerdere makelaarskantoren gehad en bracht een nieuwe impuls. “Voor zijn komst waren er alleen plannen, er werd veel over een marketingplatform gesproken. Maar Martijn heeft er bij RE/MAX met zijn ervaring en vakkennis echt iets moois van gemaakt.” 

Er zijn ondertussen meer tools dan voorheen. Zoals een eigen opleidingstraject waarin makelaars in de dop in anderhalf jaar worden klaargestoomd tot officieel gecertificeerd makelaar-taxateur. En in het virtuele marketingcenter kunnen de makelaars inloggen en hun promotiematerialen bestellen. Bijvoorbeeld borden, flyers en autobestickering. “Tegen lage kosten krijg je toch professionele producten. Daar lift je op mee. Zo is de continuïteit gewaarborgd.”

Poolse dag

‘Keihard werkend’ is hij de crisis doorgekomen. En daarnaast is hij in de kosten gaan snijden. Hij zag zich genoodzaakt zijn office manager te ontslaan en ging met leveranciers onderhandelen over de tarieven. Zo kon die fotograaf best wat goedkoper. De betere samenwerking sinds de entree van Martijn Groot resulteert ook in activiteiten als startersdagen driemaal per jaar en een Poolse dag. Voor de vele Polen die in de regio werken. Dan worden een vertaler en een adviseur ingeschakeld. “Daar is behoefte aan. Zoiets zie je niet bij de concurrentie die alleen van negen tot vijf werkt.” Tot die laatste categorie schaart hij negentig procent van de makelaarskantoren. “Daar zit een eigenaar die werkt onder eigen naam met een paar man in loondienst. Ze hebben allemaal een eigen site en een eigen plannetje, maar dat werkt niet efficiënt. Als je met tien tot twintig makelaars samenwerkt wordt alles efficiënter en goedkoper.”

Grotere, flexibele makelaarsteams hebben de toekomst, denkt hij. Daarnaast ziet hij in de branche een groeiende behoefde aan individualisme, zoals het werken als zzp'er. Dat gebeurt ook onder de vlag van RE/MAX. “Geen rompslomp met een eigen kantoor, personeel en een duur pand, maar gemakkelijk aanschuiven op een rijdende trein met collega's die hetzelfde werk doen en waarvan je veel kunt leren. Bovendien biedt de organisatie naast de vakgerichte trainingen ook internationale salestrainingen.”

Om beurten

Voor de opkomst van internetmakelaars vreest hij niet. “Er zijn er de afgelopen zes jaar wel veel bijgekomen, maar toch heeft dat geen enorme verschuivingen in de markt veroorzaakt. Het blijft maatwerk. Kopers van een huis hebben behoefte aan iemand met kennis van zaken die de deur opendoet.” Dit jaar verwacht hij drie nieuwe makelaars op zijn kantoor te verwelkomen. Het ergste leed is geleden, nu RE/MAX weer groeiende is en de crisis op de huizenmarkt ook langzaamaan verleden tijd begint te worden. De klanten stromen binnen via de eigen websites van de zelfstandige makelaars en door de deur van hun gezamenlijke kantoor in Leidschendam. En wordt het dan een robbertje vechten om de klant, geldt dan ook het recht van de sterkste? “Nee hoor. Dat gaat om beurten, daar hebben we een lijst voor.”