Je eigen formule starten? Deze kersverse franchisegevers gingen je voor!

“De franchisebeurs Onderneem ’t! heeft ons veel leads en de nodige klanten opgeleverd”

Ze zijn jong, fris, enthousiast en barsten van de ambitie: deze nieuwe formules zoeken een plek tussen de geijkte franchisenamen. De ondernemers achter House to sell, Stomerij Collectief, 30ml Coffee & Food en Tubz zijn overtuigd van de kracht van hun concept en willen groeien via franchising. “De kracht van een franchisenemer is dat die zich in de gemeenschap worstelt.”

Carola van der Krabben, afkomstig uit de hospitality, besloot de makelaardij in te stappen omdat ze er de klant- en servicegerichtheid miste die in haar oude vak zo vanzelfsprekend is. Samen met een marketeer ontwikkelde ze haar makelaarsidee en begon zelf een makelaardij in Den Bosch: House to sell. Haar idee sloeg aan en ze besloot tot verdere uitrol in Nederland via franchise. Kenmerkend is de transparantie: “Makelaarscourtages zijn vaak ondoorzichtig”, vindt ze. House to sell hanteert vaste en inclusieve prijzen per categorie: een instapklaar appartement bijvoorbeeld kost minder dan een groot huis van 800.000 euro.

Verder heeft de formule een onderscheidende marketingaanpak, met veelvuldig gebruik van social media. “Zo gebruiken wij storytelling in de teksten, die bijvoorbeeld vertellen hoe het huis aanvoelt”, vertelt ze. De formule biedt de ondernemers een full service backoffice. Carola: “We delen de website, het secretariaat en de marketing. Franchisenemers kunnen daardoor doen wat ze leuk vinden: acquisitie doen en bij de klant zijn.” Inmiddels zijn er vijf vestigingen waarvan vier door franchisenemers worden gerund.

Opkomende bezorgmarkt

Marco van Barneveld kreeg het idee voor zijn formule Stomerij Collectief toen hij in zijn winkel in Haarlem, onderdeel van een franchiseformule, een stomerijdepot had als extra verdienmodel. Hij wist andere franchisenemers ook te interesseren en had zo ineens een ‘stomerijroute’, vertelt hij: het bezorgen en ophalen van wasgoed bij winkels. Daar kwamen hotels bij en hij kreeg steeds meer kennis van de stomerijdienstverlening. Ondertussen zag hij dat er wereldwijd platformen ontstonden voor het ophalen van wasgoed aan huis. Dat past in de opkomende bezorgmarkt, bedacht hij. “We zitten in een gemakseconomie – de oude SRV komt weer terug in de vorm van Picnic.”

Kenmerkend voor Stomerij Collectief? Marco: “Ik probeer zoveel mogelijk orders in een korte tijd te verwerven, door een collectiviteitskorting aan te bieden binnen een postcodegebied voor een vooraf afgesproken datum en tijdstip. Dat scheelt mij veel tijd en brandstof waardoor ik het voordeliger kan aanbieden.”

30ml-familie

Frans en Wendy Kooijman startten hun coffeebar 30ml Coffee & Food in september 2013 in Utrecht. “Wij woonden boven de zaak”, vertelt Wendy. “Op dat moment wisten we al dat we een franchiseconcept wilden. We wilden sowieso groeien en dat red je niet met zijn tweeën. Het is makkelijker om met zelfstandig ondernemers te werken die hun eigen toko leiden.” De eerste franchisenemer vonden ze in 2017.

Kenmerkend voor 30ml? Wendy: “Wij zijn echt een 30ml-familie. Voor veel gasten zijn wij ook een tweede huiskamer, geen anonieme coffeebar. Mensen komen voor een gezellig praatje, het warme dekentje. Wij willen mensen verbinden. Als iemand roept ‘Ik zoek een fotograaf’, dan kunnen wij zeggen: ‘Als je vijf minuten wacht, komt ie binnen’.”

De formule roostert de eigen koffie, direct ingekocht, meestal bij coöperaties. “Uniek is ook het all day breakfast concept – je kan de hele dag terecht voor onder meer gepocheerde eitjes, pancakes en versgeperste sapjes”, aldus Wendy.

Weinig concurrentie

De formule Tubz levert vending machines – Tubz Towers – gevuld met snoep, tapas, pringles, notenassorti of speelgoed. Ramon Baudoin werkt sinds 2015 samen met een Engelse partner, die het concept bedacht en in Engeland tot een succes maakte, vertelt hij. “En het is hier nu ook aan het slagen.” Hoe het werkt? “Wij zoeken met ons eigen belteam locaties die onze apparaten willen plaatsen. De ondernemer krijgt dus de automaten en de producten, maar ook de locaties waar hij kan starten plus alle benodigde marketingmaterialen.” 

Wat is het unieke aan zijn formule? “Ik heb nog weinig concurrentie gezien; er zijn wel andere vending apparaten maar niet in een franchiseconcept waarbij de ondernemers ook locaties doorkrijgen”, aldus Ramon.

Echte ondernemers

De franchisenemers die de formules zoeken, moeten vooral ondernemend zijn. Carola: “Ze hebben een zeer klantgerichte denkwijze, zijn commercieel gedreven – je moet de uitdaging zien om voor jouw klant het beste te willen – en hebben een hbo-werk- en denkniveau. Ook moet je een dosis lef hebben. Je bent echt zelfstandig ondernemer.”

Het grote voordeel van franchisenemers, is dat ze gericht hun doelgroep opzoeken, vindt Marco. “Al mijn concurrenten worden landelijk aangestuurd en kunnen vrijwel niet lokaal actief zijn. De kracht van een franchisenemer is dat die zich in de gemeenschap worstelt.”

Voor 30ml moeten franchisenemers vooral sociaal zijn. Wendy: “Ben je een warm mens dat anderen blij wil maken met mooie koffie en lekker eten, dan pas je bij 30ml.” 

Tubz vindt het daarnaast noodzakelijk dat de franchisenemers een auto bezitten en een ruimte hebben om een beperkt aantal apparaten en producten op te slaan.

Hoogtepunt 

We vroegen de kersverse formule-eigenaren naar hun hoogtepunt van 2019. Voor Carola is dat duidelijk: “De Facebook-campagne die we samen met Franchise+ hebben gedaan, was echt een daverend succes! We kregen meer dan 50 aanmeldingen en er starten nu al twee nieuwe franchisenemers. Ook zitten er nog wat mensen in de pijplijn die niet meteen konden beginnen.” Marco is trots op een nieuwe innovatie: “We kunnen nu een dienst exclusief aan franchisenemers aanbieden: track & trace. Daarmee kunnen onze hotelklanten bijvoorbeeld altijd zien in welke fase van het proces de bedrijfskleding is.”

Wendy van 30ml is blij met het feit dat ze vorig jaar totaal vijf starters heeft mogen verwelkomen en voor Ramon van Tubz was de franchisebeurs Onderneem ’t! het hoogtepunt: “Die heeft ons veel leads en de nodige klanten opgeleverd”, vertelt hij. “Vorig jaar zijn we met 35 franchisenemers opgestart, vóór de beurs hadden we er 3. Dus nu in totaal 38.”

Ook Wendy is erg enthousiast: “De beurs was super, daar kregen we zóveel energie van. We hebben veel leuke reacties gekregen en we hebben er twee starters aan overgehouden.” Het totaal voor 30ml staat nu op 9 franchisenemers.

Dieptepunt 

Er waren ook zaken die tegenvielen, vertellen ze. Voor Carola is dat het feit dat de makelaarsmarkt op dit moment mager is. “Voor de hele branche geldt dat er weinig woningen zijn te verkopen”, zegt ze. Marco liep er af en toe tegen aan dat op sommige momenten de kosten écht voor de baten uitgaan, vertelt hij. Wendy was soms teleurgesteld als dingen niet doorgingen: “Dan hadden we bijvoorbeeld een heel toffe plek gevonden, maar hadden we er niet de juiste franchisenemer voor."

Ramon liep vooral tegen praktische zaken aan: “We zijn bezig geweest met het cashless maken van onze automaten, zodat je ook met je telefoon kunt betalen. Dit duurde echter wat langer dan we hadden gehoopt”, vertelt hij. Maar dat is nu geregeld.

Groeiambitie

De ambities verschillen. Carola: “Wij willen snel maar niet té snel groeien. Ik hoop dat we op termijn 15 tot 20 vestigingen te kunnen hebben.” Ook Marco wil ‘op termijn’ landelijke dekking realiseren: “100 is niet onmogelijk.” Deze maand gaat Stomerij Collectief ook in het Verenigd Koninkrijk en Ierland van start onder de naam Dry Clean Collective, met zakenpartner Richard Williams. 

De uitdaging voor Wendy ligt in het goed begeleiden van alle starters en de kwaliteit hooghouden. “Het is echt maatwerk. We zullen veel meedenken en de formule blijven controleren zodat ze overal uniform is.”

Tubz wil het concept verder in Europa gaan uitrollen, “maar zover zijn we nog niet, eerst in Nederland goed neerzetten”, zegt Ramon. “In 2020 willen we er graag zo’n 40 nieuwe franchisenemers bij, plus de huidige franchisenemers verder laten groeien.”