Ixina pakt door op Nederlandse keukenmarkt

Ixina is groot in België en Frankrijk maar nog relatief onbekend in Nederland. Daar komt snel verandering in als het aan de Belgische franchiseformule van in Duitsland gemaakte keukens ligt. 

In november vorig jaar opende Ixina haar eerste vestiging in Nederland, in Apeldoorn. Voor de verdere groei is geen uitgewerkt vlekkenplan. Drie nieuwe vestigingen per jaar is het streven, vertelt Jan de Moor, development manager van Ixina voor de Benelux. “De groei is vooral afhankelijk van de kandidaten voor het franchisenemerschap.”

Die nieuwe franchisenemers hoeven geen achtergrond in de keukenbranche te hebben, benadrukt hij. Immers, 85 procent van de huidige 183 franchisenemers (127 in Frankrijk en 56 in België en Luxemburg) hadden geen achtergrond in keukens toen zij aan dit avontuur begonnen. De gemiddelde franchisenemer is een veertiger die al over de nodige financiële middelen beschikt. Vaak komen de ondernemers uit het bankwezen, de financiële sector of de ICT. “Het is een job die iemand kan aanleren”, zegt De Moor. “Het allerbelangrijkste is het entrepreneurschap.” 

De kandidaat-franchisenemers krijgen eerst een ‘interactief gesprek over de mogelijkheden en ambities’. “Als je dit gaat doen, horen daar bepaalde levenskeuzes bij. Je moet alles goed hebben afgewogen, ook thuis.”

Wanneer de klik er is en beide partijen zijn overtuigd van de juiste keuze, volgt een opleidingstraject van acht weken op de eigen academy van Ixina in Brussel. Daarbij horen ook e-learning modules. Tegelijkertijd wordt naar een geschikt pand gezocht, ‘in sterke commerciële steden’. “Er moet traffic en een bepaalde zichtbaarheid zijn. Woonboulevards zijn een optie.” 

Verschillende markten

Ixina is marktleider in België en maakt deel uit van FBD, de grootste Europese franchisegever op het gebied van keukens. Maar ook met alle ervaring in België is keukens verkopen in buurland Nederland toch net een andere tak van sport. “Het zijn totaal verschillende markten. We moeten daarom het Ixina-model volledig aanpassen aan de normen en waarden in Nederland. De keukens en de woningen zijn bijvoorbeeld kleiner in Nederland. Op dit gebied laten we ons door Nederlandse deskundigen begeleiden.”

Ixina betrekt de keukens van twee gerenommeerde en grote fabrikanten (van verschillend prijsniveau) in Duitsland, vandaar dat de formule zich presenteert als Ixina German Kitchens. Ook de Duitse meubelmakers fluisteren Ixina het een en ander in over de Nederlandse smaak.

Het hoofdkantoor in Brussel neemt alles waar de franchisenemer niet in is gespecialiseerd uit handen. De Moor: “De franchisenemer kan zich volledig focussen op de verkoop en het management van zijn team.” De marketing wordt inmiddels Nederlands opgetuigd. Via sociale media, folders, lokale media en radiocampagnes wil Ixina de Nederlandse bovenkant van het middensegment bereiken. “We gaan veel inspanningen leveren voor de naamsbekendheid van het merk. We beginnen in Nederland vanaf nul en zijn ambitieus. Maar we staan wel met beide voeten op de grond.”

Mark Lusing is de eerste franchisenemer van Ixina in Nederland. Hij koos bewust voor de uitstraling en kwaliteit van de keukens en roemt de professionaliteit van de formule. 

Hij startte al op zijn 25e als ondernemer in de keukenbranche, ‘niet gehinderd door enige vakkennis’. Maar Mark Lusing was gemotiveerd en voelde zich snel thuis in zijn winkel in Apeldoorn. Acht jaar later besloot hij de bakens te verzetten binnen de sector. Hij kwam in contact met Ixina en waagde een reis naar het hoofdkantoor in Brussel. “Wat ik daar in de showroom zag, was ik niet gewend. Mijn mond viel open. Het was allemaal heel luchtig en modern.”

Hij raakte ‘steeds enthousiaster over het label tijdens de gesprekken’. Na zes weken verbouwing van zijn bestaande winkel opende hij in november 2017 zijn vestiging van Ixina. Met een volstrekt andere showroom dan hij had. De werkruimte voor het driekoppige verkoopteam staat nu centraal, met de keukens daaromheen. “De verkopers hebben daardoor een goed overzicht en de klanten kunnen zich vrij bewegen, ze hoeven niet steeds het verplichte rondje te lopen.”

De opzet is ruim en modern, met een strakke tegelvloer. De ruimte biedt nu plaats voor negentien keukens, voorheen waren dat er 35. “De klanten komen nu met grote ogen binnen”, heeft hij gemerkt. “Ze waarderen de look and feel en ik heb niet het idee dat ze keukens missen.” 

Prettige gesprekken

Door zijn jarenlange ervaring had hij de training van acht weken in Brussel niet nodig. Wel is hij ter plekke in Apeldoorn goed ingewijd in de formule door adviseurs van Ixina. De academy in Brussel heeft hij wel bezocht. “Dat is allemaal heel professioneel geregeld”, viel hem op. Die professionaliteit en volwassenheid herkent hij door de hele formule. “Ze hebben veel takken van sport in huis. Zoals een eigen studio die tekeningen van de showrooms maakt en een eigen marketingafdeling. De ondersteuning is best fors. Ik ontvang hier ook een à twee keer per maand mensen van het hoofdkantoor. Dat zijn dan prettige gesprekken.”

Zijn showroom is wat aangepast aan de Nederlandse markt, waar de keukens kleiner zijn dan in België. Maar zelfs in België zijn er wat dat betreft verschillen, heeft hij opgemerkt. “De Vlaamse keukens zijn over het algemeen strak en tijdloos, terwijl de Waalse keukens nogal klassiek zijn. In Nederland neigen we meer naar de smaak van de Vlamingen.”

Mark Lusing is tot dusverre ‘tevreden met de resultaten’ en denkt dat Ixina een toekomst heeft in Nederland. “Er staat een gedegen fabriek achter en als je ziet hoe groot het succes in België en Frankrijk is, dan moet het hier ook lukken. Het voordeel is dat alle grote leveranciers en producenten van apparatuur Ixina al kennen.”