Intratuin winnaar NFV Franchise Trofee

Op 25 mei is tijdens een feestelijk diner de winnaar bekend gemaakt van dé vakprijs voor franchiseformules. Intratuin is de winnaar van de NFV Franchise Trofee 2011 geworden. De prijs werd namens hoofdsponsor ING, uitgereikt door Ruud van Dusschoten, Directeur Business Banking ING.

De leden van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) hadden een groot aantal formules genomineerd. Na een uitgebreid onderzoek heeft de jury 3 formules genomineerd: Intratuin, Shoeby en Thomashuizen. Deze drie formules hebben zich voor de jury gepresenteerd die onder leiding stond van Loek Hermans. De jury beoordeelde de genomineerden onder andere op hun verdienmodel, de organisatie, de kwaliteit en kwantiteit van mensen en investeringen, de gerealiseerde groei en de communicatie tussen franchisegever en -nemers. Ook zaken als onderlinge loyaliteit en algemene bedrijfsvoering zijn criteria waarop werd gelet. De juryleden beoordeelden elk vanuit hun eigen specialisme de genomineerde leden. De jury roemt Intratuin voor de verdiencapaciteit en het vakkundig ondernemerschap gedurende een lange periode en dat in een voortdurend in beweging zijnde markt. Het volledige juryrapport is terug te vinden op de website van de NFV (www.nfv.nl). Peter Huijsmans, Manager Operations van Intratuin: “Wat een eer dat wij de NFV Franchise Trofee hebben gewonnen. Het winnen is een beloning voor het feit dat wij - franchisenemers en hoofdkantoor - samen veel energie steken in een goede samenwerking. De prijs is een beloning voor iedereen binnen onze organisatie. “

Genomineerde 1

Intratuin marktleider sinds de oprichting
Intratuin bestaat 31 jaar en is al 30 jaar marktleider in Nederland. Er zijn 58 vestigingen waarvan vijf in België. Jaarlijks bezoeken 18 miljoen mensen deze keten en daarvan rekenen er 14 miljoen iets af. Intratuin voert 80.000 verschillende artikelen op een totale vloeroppervlakte van ongeveer 500.000 vierkante meter. Intratuin is een franchiseformule met een verleden als coöperatie. Die bijzondere samenwerkingsvorm uit zich nog steeds in het feit dat franchisenemers aandelen kunnen nemen in de eigen organisatie. Dit zorgt voor een bijzondere band tussen franchisenemer en franchisegever. Franchisenemer Jaap Luttikhuizen van Intratuin Barneveld: “Benchmarking is voor ons erg belangrijk. We halen daaruit veel informatie over hoe we het doen voor onze klanten en ten opzichte van de andere vestigingen. En dat zien onze collega’s ook. Houden wij bijvoorbeeld een speciale koopavond voor een groep klanten en die is succesvol? Dan gaat de volgende ochtend geheid de telefoon. Collega’s willen dan weten wat we gedaan hebben om onze omzet omhoog te krikken. En andersom werkt dat natuurlijk ook zo. We zitten er boven op, leren van elkaar en stimuleren elkaar. Dat is een belangrijk onderdeel van ons succes.”

Genomineerde 2

Shoeby: full service in fashion
In dertig jaar is Shoeby gegroeid naar 215 winkels in Nederland en zeven in België. De planning is om daar driehonderd en dertig van te maken. Ook in Duitsland wil Shoeby voet aan de grond krijgen. Hans den Arend, CFO van Shoeby: “Wij ontzorgen mensen die van verkopen hun vak willen maken. Zij maken het succes door het contact met de klanten, wij bieden ondersteuning op elk vlak ‘achter’ dat klantencontact. Zo werken we samen aan het succes van Shoeby en daar worden we allemaal sterker en beter van.” Franchisenemer Addy Kamphorst van Shoeby Barneveld: “De communicatie tussen ons en Shoeby is open en duidelijk en de organisatie neemt ons ontzettend veel werk uit handen. Daardoor kunnen wij ons volledig richten op de bezoekers. Daar concentreren wij ons op en dat kunnen we goed. In deze samenwerking behaal ik een goed en stabiel rendement en ik draai met heel veel plezier mijn zaak.”

Genomineerde 3

Thomashuizen: franchising in de gezondheidszorg
Thomas van Putten was verstandelijk beperkt en zijn vader zocht een fijne, menswaardige woonomgeving voor hem. Die vond hij nergens en hij nam het heft in eigen hand. Hij richtte het eerste Thomashuis op; een particulier geëxploiteerd huis voor mensen zoals Thomas. Inmiddels - zeven jaar later - is het honderdste Thomashuis geopend. De Thomashuizen is een formule van de franchiseorganisatie De Drie Notenboomen. Deze organisatie zet zich in om franchiseformules te ontwikkelen die de zorg beter, goedkoper en leuker maken. Annemieke Bambach, algemeen directeur van De Drie Notenboomen: “Dit zorgconcept is gericht op kwaliteit van leven. De huizen staan ook op locaties met uitstraling, voldoende buiten- en binnenruimte en zijn ‘warm’ ingericht. Daarbij is het uitgangspunt dat de overhead minimaal moet zijn. Zo kan zoveel mogelijk geld worden besteed aan zorg en ondersteuning en kunnen we veel meer doen voor de bewoners.” De Thomashuizen hebben acht bewoners en worden geleid door zorgondernemers, meestal een echtpar waarvan er één werkervaring heeft in de zorg en de ander affiniteit heeft met de zorg. De huizen worden grotendeels gefinancierd vanuit publiek geld, het persoonsgebonden budget. Een aantal locaties is al ISO-gecertificeerd en het is de bedoeling dat alle locaties dat worden. Franchisenemer Gerard Meijer van Thomashuis Helmond: “Vooral de mooie balans tussen een ideële en zakelijke aanpak spreekt mijn vrouw en mij erg aan. Dit concept maakt het werken in de zorg voor veel mensen weer aantrekkelijk omdat de zorgverlening zich aanpast aan de zorgvrager en niet andersom. Je bent zelfstandig, je kunt daardoor veel zelf bepalen, je werkt met fijne mensen en ziet direct het resultaat. De bewoners vinden het hier heerlijk.”

De jury
Voor de elfde keer is de NFV Franchise Trofee uitgereikt. De jury bestond uit: Liesbeth Kneppers-Heijnert, hoogleraar bedrijfskunde in Groningen, Loek Hermans, voorzitter Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, Jos Burgers, directeur Nederlandse Franchise Vereniging, Jan Bezemer, hoofdredacteur Franchise+, Dirk Visser, specialist zakelijke arrangementen ING en Peter Brouwer, algemeen directeur van Bruna, de winnaar van vorig jaar.

Lees meer over:
NFV
NFV
Franchise+ Franchiseplus
Redactie