Intergamma: Met vereende krachten de coronacrisis te lijf

Harm-Jan Stoter, CEO Intergamma:‘Overleg met het franchisebestuur opgeschroefd’

Nederlanders zijn massaal aan de klus geslagen sinds de uitbraak van het coronavirus. Dat stelde Intergamma, de organisatie achter de doe-het-zelf-formules GAMMA en KARWEI, voor uitdagingen. Want hoe borg je de veiligheid van de medewerkers en de klanten?

“De entree van het virus eind februari in Nederland en België heeft op alle vlakken spanning opgeleverd in onze bouwmarkten”, vertelt CEO Harm-Jan Stoter van Intergamma. De winkels van de keten in België sloten al snel. De winkels in Nederland mochten openblijven, wanneer dat verantwoord was. “De gezondheid van onze klanten en medewerkers is altijd onze eerste prioriteit geweest. We maakten ons zorgen en we zijn direct in gesprek gegaan met onze franchisenemers. Al snel besloten wij gezamenlijk om tijdens de crisisperiode alle corona-gerelateerde maatregelen centraal te coördineren. Er is namelijk een groot onderling vertrouwen.” De eerste uitdaging was om alle, en ook voortdurende uitbreidende, maatregelen in 350 winkels door te voeren. Stoter: “We hebben vrij snel onze openingstijden ingekort, zodat onze bouwmarktteams ook daadwerkelijk rustmomenten hadden. Ook werd beveiliging aan de deur geregeld, een streng deurbeleid geformuleerd en in de winkels is alles aangepast aan de anderhalve meter economie.” De tweede uitdaging betrof volgens de CEO van Intergamma de gedragsverandering van mensen. “Onze medewerkers zijn tegen onbegrip aangelopen wanneer wij regels moesten handhaven in de winkels. Dat voelde niet altijd prettig.” De derde uitdaging, daar zitten Intergamma nu middenin, is de supply chain. “Door de wereldwijde pandemie, en dus ook wereldwijde productieverstoringen in combinatie met de klussende thuisblijvers, is dit een punt van aandacht.

Meerdere vlakken geraakt

Richting de franchisenemers is Intergamma als franchisegever erg actief geweest. “De winkels in België moesten de deuren sluiten, dus daar was het voor de franchisenemers ook financieel zorgelijk. Dat deel je met elkaar en je kijkt wat er mogelijk is. Onze franchisers zijn ervaren ondernemers die vaak actief zijn in meerdere bedrijfstakken. Zij kunnen dan op meerdere vlakken worden geraakt. We kijken bij Intergamma altijd, maar zeker nu, naar de weerbaarheid en continuïteit van het hele systeem”, aldus Stoter. Hij geeft te kennen dat het contact met de franchisenemers in het begin zeer frequent was, soms meerdere momenten per week. “We hebben ons overleg met het franchisebestuur opgeschroefd. Daarnaast hebben we regelmatig conference calls gehouden met onze franchisers in Nederland en in België. Ook is er regelmatig een-op-een contact geweest. Verder is er een goed overleg in de branchevereniging VWDHZ.” Ook de komende periode zal het contact met de diverse stakeholders intensief zijn. “Er komt een economische recessie aan waardoor de bestedingsruimte van de Nederlanders en Belgen onder druk komt te staan. We zijn ons daarop aan het voorbereiden. In de vorige crisis hebben wij juist geïnvesteerd in onze online propositie. Onze webshops hebben ons in deze crisis goed geholpen. De uitdaging is de juiste keuzes te maken en dat op het juiste moment te doen. Daar denken we nu over na.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook