Ineens het grootste huiswerkinstituut van het land

Leslie Meijer maakte de uitrol en expansie van Instituut HIP van dichtbij mee. Als een van de eerste franchisenemers groeide haar vestiging snel tot het grootste huiswerkinstituut van Nederland. 

Ondernemer was ze al, maar dat ze ondernemer zou worden in huiswerkbegeleiding had Leslie Meijer zeven jaar geleden niet kunnen bedenken. Met een rechtenstudie op zak had ze al een ondernemende periode in de kledingbranche achter de rug.

Tijdens haar studie had ze bovendien bijles gegeven aan scholieren en dat ging haar goed af. Via een gemeenschappelijke kennis kwam ze in contact met Miriam Lensen, die op het punt stond om Instituut HIP als een franchiseformule vanuit thuishaven Bilthoven uit te gaan rollen over ’t Gooi. Na een goed gesprek besloten ze dat Leslie een periode in haar instituut mee zou draaien.
Ze ging vier maanden lang aan de slag. Het werd uiteindelijk een intensieve cursus tot franchisenemer in de huiswerkbegeleiding. Bijles geven kon ze al, maar nu leerde ze ‘alles over oudercontact en het ondernemersgedeelte’.

Echt verkopen

Het was al een booming business waar ze aan had geroken en ze was vertrouwd met het geven van bijles. Bovendien had Miriam Lensen haar wegwijs gemaakt in het ondernemerschap in de huiswerkbegeleiding. Ze besloot daarom de gok te wagen, onder begeleiding van Lensen. Bovendien is haar credo: ‘Doe niet wat je leuk vindt, maar doe waar je goed in bent, dan wordt het vanzelf leuk’. 
Op 1 april 2014 startte ze in een pand van 125 vierkante meter in Bussum. Ze sloeg direct aan het ondernemen. Sportverenigingen en scholen maakte ze attent op haar aanwezigheid. “Ik heb het echt moeten verkopen, want had veel concurrentie.”

Ouders en kinderen merkten al snel dat het om een nieuw concept ging, veel minder ‘schools’ dan bij andere huiswerkinstituten. “Na een paar maanden liep het als een trein. Het is me toen allemaal een beetje overkomen”, kijkt ze op die periode terug.

Een half jaar na de opening barstte haar zaak al uit zijn voegen en moest ze snel een grotere behuizing zoeken. Want ‘nee verkopen’ wilde ze absoluut niet. Verderop in de straat stond een mooi pand te huur, maar wel met een oppervlakte van 700 vierkante meter. Het moest flink verbouwd worden na zeven jaar leegstand. “Dat was weer een gok, maar ook dat zat zo weer vol.” Met 300 klanten was ze ineens het grootste huiswerkinstituut van Nederland. En dat bleef zo, nu al vijf jaar lang. 

Grootste goed van ouders

“We werken met kinderen, het grootste goed van ouders”, benadrukt ze. En die verdienen volgens HIP optimale aandacht en een sfeer die tussen thuis en school inzit. Met de kennis van school en de warmte van thuis, is dan ook de pay-off van de formule. “De kinderen voelen zich op hun gemak bij ons en nemen ons in vertrouwen. Daarom komen ze ook vaak terug. Ook rollen daar andere diensten uit die we aanbieden, zoals faalangstcoaching.”

Er is ook ruimte voor een lolletje en voor zaken die niet over school gaan. “De dagen gaan met een lach, een traan en soms is er ook wat frustratie, omdat er veel gebeurt in het leven van de kinderen. School eist veel en daarnaast hebben ze nog tal van andere verplichtingen, bezigheden en activiteiten. Tenslotte zijn er ook leerlingen die wel eens heftige gebeurtenissen meemaken. Daarvoor maken we ruimte en is er altijd een luisterend oor in de vorm van vertrouwenspersonen. Die gesprekken luchten op bij de leerling en hier ontstaat vaak een mooie band. Het is dan net een kleine familie.” 

Hoge eisen aan medewerkers

Haar rond de veertig medewerkers heeft ze zorgvuldig geselecteerd. Er zitten managers, orthopedagogen en remedial teachers bij. Ook aan de docenten stelt ze hoge eisen. “Om hier huiswerkbegeleiding en bijles te geven moet je in ieder geval in je tweede jaar van een universitaire opleiding zitten plus affiniteit hebben met bijles geven. Ervaring in de vakken waarin je bijles geeft, is ook een voorwaarde.”    

Ze ondervindt goede ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Bilthoven. In haar startfase had ze vooral baat bij de hulp bij het vinden van een geschikt pand, de indeling van de ruimtes, het aanbieden van diensten en het werven van medewerkers. Ook de training en begeleiding van die medewerkers, en hun contracten, worden verzorgd door de franchisegever. Net zoals de volgsystemen voor de leerlingen.

Ze waardeert ook de regelmatige controles op de kwaliteit van de vestiging. Dan wordt er gecheckt of alles loopt zoals het hoort. Stuur je als franchisenemer bijvoorbeeld wel genoeg mails met feedback naar de ouders? Is er genoeg contact met scholen? Is het leerlingvolgsysteem helemaal up-to-date en ingevuld door alle docenten?  

“Ik ben heel tevreden over de samenwerking met de franchisegever”, verklaart Leslie Meijer. De groei zet ook daarom wel door bij Instituut HIP, voorziet ze. “We hebben nu zeventien vestigingen en gaan dit schooljaar naar de twintig.”

Haar eigen vestiging heeft ze ondertussen opnieuw flink verbouwd, naar een stoere en industriële uitstraling. Medio oktober 2019 zijn er alweer wachtlijsten. 
 

Lees meer over: