Hoe deze franchisenemer zich door de crisis slaat

Precies twee weken voor de eerste lockdown ging Barbara Smit aan de slag als franchisenemer voor Instituut HIP, formule voor huiswerkbegeleiding. Niet het beste moment voor een vliegende start, zo lijkt het. Maar Barbara leerde iets heel belangrijks over zichzelf: “Ik schoot niet op slot, bevroor niet en ging gewoon door. Ik heb mezelf daarin verbaasd.” Dat ze een franchiseformule achter zich had staan, gaf haar veel zelfvertrouwen.

Officieel nam ze de HIP-vestiging Utrecht-Oost per 1 februari over, maar daarna volgde eerst nog een maand inwerktijd op andere vestigingen. Per 1 maart opende ze trots de deuren van het grote, statige pand aan de Utrechtse Biltstraat – om 2 weken later in totale onzekerheid te verkeren over de toekomst van haar bedrijf.

Haar ‘pech’ was ook nog dat ze was gestart met 11 eindexamenleerlingen van de 24 in totaal, die vanwege corona geen examen hoefden te doen – en dus geen huiswerkbegeleiding meer nodig hadden. Dat sloeg een enorm gat; abonnementen voor huiswerkbegeleiding vormen een belangrijke pilaar onder de business van HIP. “Sommige ouders belden meteen de dag erna om het abonnement op te zeggen, drie maanden voor tijd. Dat waren soms vervelende gesprekken”, vertelt Barbara.

Studiekeuzecoach

Ze kwam in contact met de formule doordat haar zoon, na een lange zoektocht, op een van de twee eigen basisscholen van HIP zit. Zo leerde ze de mensen achter HIP kennen. En wat ze zag, beviel haar wel. Toen ze op de Facebook-pagina zag dat HIP franchisenemers zocht, nam ze contact op met algemeen directeur Miriam Lensen-De Rooij, met wie ze een leuk gesprek had. Barbara: “Ik zat al 25 jaar in de werving en selectie en vond het een beetje leeg. Ik was net een opleiding aan het afronden als loopbaanbegeleider, met als specialisme studiekeuzecoach, en dat sloot mooi aan.” Vrij snel na het gesprek nam ze de Utrechtse vestiging over, een eigen vestiging van de formule.

Appgroep

Ze is blij met haar keuze voor franchise. “Ik ben niet iemand die zelf het wiel wil uitvinden. Als je achter het concept staat, waarom zou je dan niet instappen als iemand anders het wiel al heeft uitgevonden? En ik ben ook niet iemand van de details. Ik stap liever in iets waarvan ik denk ‘Wauw, dit is mooi’ en ga dan meteen groot aan de slag. Met HIP staat er een club achter me die hier al lang mee bezig is. Ik heb een klankbord nodig, dat vind ik fijn. Zeker nu, nu met corona alles onzeker is. Het hoofdkantoor ondersteunt waar nodig met wat we moeten en mogen en ook onderling is er veel steun. We hebben een appgroep met alle franchisenemers waarin we tips en informatie uitwisselen.”

Studieruimte

Zelf weet ze ook van aanpakken. Een maand voordat de basisscholen opengingen na de lockdown, was haar bedrijf alweer fysiek open. “Ik stuurde na overleg met de GGD een mail naar de ouders dat ik 3 leerlingen per lokaal kon ontvangen. Dat werd enthousiast begroet, door ouders, maar ook door leerlingen die graag het huis uit wilden.”

Toen hoorde ze van haar begeleiders – studenten – dat zij een plek zochten om te studeren; de universiteitsbibliotheek was gesloten. Ze besloot studieruimte te faciliteren en postte een bericht op Facebook. Twee dagen later had ze 15 studenten over de vloer. “De studenten boven, de leerlingen beneden. Het pand is groot genoeg”, lacht ze. 

HIP online

Niet dat het nu ineens big business was. “Eigenlijk ben ik alleen maar aan het overleven geweest. Het is een rare periode waarin je continu moet schakelen. Gelukkig hebben we HIP online. Dat is nog zo’n voordeel van deze franchiseformule. HIP online is een platform voor leerlingen die niet op school kunnen komen. Dat bestond al pre-corona voor onze eigen scholen, maar binnen een dag was het platform uitgebreid voor al onze leerlingen. Zo kon iedereen thuis zitten en de leerlingen online begeleiding bieden. Dit had ik zeker niet gehad als ik zzp’er was.”

Schade

Langzaamaan komt Barbara uit de overlevingsstand, merkt ze. “Ik zie alweer een stijgende lijn. En ik heb veel bijlesaanvragen. Ik heb er drie nieuwe begeleiders voor aangenomen.” Ook merkt ze dat ze weer wat aanvragen krijgt voor huiswerkbegeleiding. Ze denkt dat het mede een gevolg is van de schade die leerlingen hebben opgelopen in deze coronaperiode. Kansen genoeg dus.

Barbara is er, ondanks de tegenslagen, prima uitgekomen, vindt ze. “Mede dankzij onze alles-onder-één-dak-formule, waarmee we ons goed kunnen onderscheiden.”

Inmiddels heeft ze vergevorderde plannen om ook de vestiging Zeist over te nemen, op fietsafstand van haar huis. “Ik moet nog paar dingen uitzoeken, maar ik ben erg enthousiast. De vestiging Zeist loopt hartstikke goed, daar heb je minder last van concurrentie dan in Utrecht. En: kinderen zijn het laatste waar ouders op beknibbelen. Dat loopt wel door”, aldus Barbara.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook