De hydraulische wegenwacht

Internationale bekroningen voor franchiseorganisatie Pirtek

Vrijwel ieder bedrijf heeft te maken met hydrauliek. Of het nu gaat om een heftruck, een vrachtauto of een personenlift, ze werken allemaal met hydraulische slangen. Als een dergelijke slang defect gaat is dat niet alleen heel vervelend, maar het betekent ook uitval van bedrijfstijd en dus hogere kosten. Pirtek kwam met een oplossing. In 1980 kwamen twee Australiërs met het idee om een reparatiedienst op te zetten voor hydraulische reparatieklussen. Die service werd drie jaar later uitgebreid met een servicebus die binnen een uur na melding bij de klant ter plekke is om het probleem op te lossen. Inmiddels is het Pirtek-franchiseconcept internationaal met succes toegepast in de Verenigde Staten, Nieuw Zeeland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en de Benelux.

De Pirtek-formule, sinds 1989 op de markt, werd de afgelopen drie jaar twee keer bekroond met de Britse titel 'franchiseorganisatie van het jaar' en vorig jaar tevens met de titel 'internationale franchiseorganisatie van het jaar'. "Twee keer binnen drie jaar de Britse titel had ik echt niet verwacht", stelt Theo de Wit, Pirtek-directeur van de Benelux. Vier jaar geleden introduceerde hij de franchiseformule in de Benelux. "Maar het geeft wel aan dat we goed bezig zijn."

Theo de Wit kwam als accountmanager van de ABN AMRO met de Pirtek-formule in aanraking toen bij in de avonduren voor zijn studie bedrijfseconomie aan de Erasmus-universiteit bezig was met een scriptie over dienstenfranchising. Hij was zo overtuigd van de formule dat bij zijn baan bij de bank opzegde en als franchisenemer in Amsterdam aan de slag ging. Dat werk combineerde bij de afgelopen tijd met werk voor Pirtek Benelux. Na het vertrek van directeur Job Laboyrie dit voorjaar volgde bij hem op als directeur van Pirtek Benelux. Volgens De Wit is het geen nadeel dat bij franchisegever en franchisenemer is: "De operationele zaken van mijn vestiging in Amsterdam worden geleid door mijn bedrijfsleider. Door de combinatie van beide functies weet ik precies wat er speelt. En het is heus niet zo dat ik als directeur van Pirtek Benelux mezelf als franchisenemer financiële voordelen kan toebedelen. Dat wordt ook -terecht- gecontroleerd door anderen."

Formule

Theo de Wit legt de franchiseformule uit. "Bijna alle bedrijven hebben te maken met hydraulische slangen. Dat kan onderdeel zijn van een schip, een machine, een vuilniswagen of een hoogwerker. Als zo'n slang defect is, ligt de productie stil. Voorheen moest je dan een bedrijf bellen en kijken wanneer je terecht kon voor reparatie. Het Pirtek-concept is gebaseerd op een mobiel systeem. Bij een melding rijden we met een servicewagen naar de klant toe. Wij zijn er binnen een uur en repareren het defect ter plaatse. Afhankelijk van het defect is de klant binnen een tot twee uur na de melding weer in bedrijf. Daardoor blijft het verlies, omdat een machine of auto stilstaat, beperkt."

De Wit vergelijkt het met de service van de Wegenwacht. "Waar het om gaat is dat potentiële klanten je in geval van calamiteiten weten te vinden. Het gaat om snelheid en betrouwbaarheid. Dit betekent overigens niet dat alle onderhoudsklussen op gebied van hydraulische slangen daarna altijd naar ons gaan. Maar je hebt wel een entree bij de klant. Laatst zijn twee monteurs drie weken aan de slag gegaan bij een opdrachtgever voor regulier onderhoudswerk. Maar het contact kwam tot stand naar aanleiding van een reparatie."

Internationaal

Theo de Wit ervaart bijna dagelijks dat het voordelen heeft om onderdeel uit te maken van een netwerk van internationale franchisenemers en -gevers. "Op de eerste plaats hebben we profijt van de gezamenlijke inkoopkracht. Vanuit het Europese hoofdkantoor worden prijsafspraken gemaakt met leveranciers van onderdelen. Door het inkopen op grotere schaal kun je aantrekkelijke inkoopprijzen realiseren. Die komen ten goede aan de hele groep. 

Lees meer over: