Hoe betaal je anno 2013 in een winkel?
Het leuke meisje achter de balie in de kinderkledingwinkel pakt de ‘berg’ nieuwe wintercollectie van mij aan. Ze vouwt de kleding in mooie pakketjes en stopt alles netjes in de grote hippe tassen.
Ik wil net mijn pinpas trekken en dan zegt ze met een beetje teleurgestelde blik in haar ogen: …“U kunt hier helaas niet betalen met pin”… Loop ik nu weg en ga ik naar een andere winkel of…? De tijd dat je alleen nog maar kon betalen met contant geld (voor de jongeren onder ons: munt of brief geld) in een winkel is natuurlijk al lang voorbij. Het verbaast mij alleen op hoeveel locaties het aloude ‘pinnen’ nog niet mogelijk is. Met de betaaltechnieken van tegenwoordig is de snelheid van pinnen alleen al een must voor iedere ondernemer. Daarnaast natuurlijk het gemak van geen of weinig contant geld meer hebben in je winkel. Handig en veilig tegelijk. Naast contant of via pin afrekenen is betalen tegenwoordig ook mogelijk via betaalkaarten waar je geld op zet of spaart. Hiermee kun je dan betalen wanneer je wilt of je kunt zelfs dit soort spaarkaarten cadeau doen.
Mobiel betalen
Betalen met je mobiele telefoon heeft het afgelopen jaar ook al haar intrede gedaan in de winkelomgevingen. Deze methode, genaamd Near Field Communication oftewel NFC, is een contactloze communicatiemethode die uw klanten in staat stelt om snel gegevens uit te wisselen zonder daadwerkelijk fysiek contact te maken, zoals wel noodzakelijk is in de huidige situaties met betaalpassen. Die dien je in de betaalgleuf te zetten of er doorheen te halen. Het nadeel daarvan is naast de vele fraude gevallen, dat kopende klanten hun pas laten zitten, waardoor je rennende verkoopsters op straat ziet met de betaalpas van de klant in hun hand op zoek naar de net weggelopen klant…
De NFC-chip die nodig is voor het mobiel betalen aan de klantzijde wordt nu al standaard in alle nieuwe smartphones meegeleverd. Deze chip kan dus de aloude bekende betaalpas vervangen, maar ook uw spaarpassen in de supermarkt of de pas om in een hotel bijvoorbeeld uw kamerdeur te openen. Ook vervangt het bijvoorbeeld het papieren toegangskaartje van de bioscoop of een evenement. Tevens wordt parkeren door middel van de mobiele telefoon eenvoudig en voorkomt het ongemak van ‘geen klein geld bij je hebben’.
Hoe werkt dat?
Uw klant koopt in uw winkel. U slaat het bedrag aan. De klant houdt zijn mobiele smartphone in de buurt van de geschikte (of geschikt gemaakte) pinterminal. De pinterminal geeft door middel van de ‘betaal app’ op de smartphone de melding dat er betaald kan worden. Uw klant geeft op de smartphone het akkoord of toetst zijn of haar pincode in en uw pinterminal registreert de betaling als akkoord. Klinkt misschien nog ver weg, maar dit gaat straks ook in uw winkel of bijvoorbeeld sportkantine plaatsvinden.
De afgelopen maanden zijn banken naast bankieren via internet sterk vertegenwoordigd geraakt in het mobiel bankieren. Dan kijk (check) je dus op je eigen mobiele telefoon via de ‘bank app’ je banksaldo of maak je geld over. Dus zonder eerst achter een computer te gaan zitten. Geeft dus ook aan dat we straks werkelijk overal ter wereld op ieder moment van de dag kunnen gaan betalen. Ook al zitten we ergens midden op zee in een bootje. Franchisenemers ga dus wel met de tijd mee en zorg voor een be taaloplossing in je winkel(s) die in staat is om in ieder gevalpinbetalingen te ontvangen, maar zeker ook geschikt is te maken voor de aanstormende mobiele betalingen.
Ik besluit op zoek te gaan naar de dichtstbijzijnde bank en kom uiteindelijk terug met het benodigde pakje geld. Met aan iedere hand volle tassen sjok ik verder achter mijn blije vrouw en kinderen aan op zoek naar wellicht nog een paar mooie winterschoenen uit de nieuwe collectie…hopelijk kan ik daar even zitten... en pinnen natuurlijk. Dat er maar veel betalingen kunnen worden ontvangen in uw winkel…op welke wijze dan ook.
Dave Spijker
CEO XRC Services Group