Goede franchisenemers zijn moeilijk te vinden

Veel formules zijn de afgelopen tijd met franchise begonnen. Wat viel hen mee? Wat viel hen tegen? En welk doel hebben ze voor ogen?

“GASTEN WAARDEREN DE PUURHEID VAN BOEREN”

BoerderijUitje.nl ging in 2007 van start. De markt is enthousiast. De boeren zijn wat terughoudender. Maar als ze eenmaal over stag zijn, dan blijken ze het erg leuk te vinden om gasten op hun erf te ontvangen. 

Dennis Hurkmans organiseerde, als directeur van conferentieoord De Heische Hoeve uit Heeswijk-Dinther, al jaren workshops ‘koe melken’ voor managers. Dit was zo populair dat het ten onder ging aan zijn eigen succes. “Het werd steeds lastiger om alles goed te regelen”, vertelt Hurkmans. “Dan had je bijvoorbeeld een groep voor de donderdagmiddag en kreeg je een aanvraag binnen voor vier dagen aan één stuk. Op die manier moest ik zo vaak ‘nee’ verkopen dat ik het beter vond om ermee te stoppen.” Hier kreeg hij veel reacties op. De markt en de boeren vonden het jammer. Zo ontstond het idee om er een franchiseconcept van te maken. 

Puurheid

Hurkmans heeft nu acht franchisenemers. Zij maken gebruik van de online software en de promotiematerialen van BoerderijUitje.nl en hebben een training gevolgd. Via het boekingskantoor van BoerderijUitje krijgen zij hun klanten binnen. Hurkmans merkt dat de boeren hun rol als gastheer en gastvrouw goed oppakken. De gasten beoordelen de vriendelijkheid van de boer en de boerin gemiddeld zelfs met een 9,5. Hurkmans: “De verklaring die ik hiervoor heb, is dat de vriendelijkheid van de boer en de boerin puur is. Ze vinden het leuk om gasten op hun erf te ontvangen en om over het boerenvak te vertellen. Die echtheid weten de gasten te waarderen.”

Landelijke dekking

Het franchiseconcept bestaat nu twee jaar. Wat Hurkmans de afgelopen tijd is meegevallen, is de belangstelling uit de markt. De aanvragen stromen binnen. Een tegenvaller is het werven van franchisenemers. “Je moet echt bij boeren het erf op rijden om hen te overtuigen.” Het uiteindelijke doel van Hurkmans is landelijke dekking. “Nu haken klanten soms af omdat ze het te ver rijden vinden”, vertelt hij. Aan de andere kant wil Hurkmans ook weer niet te veel franchisenemers krijgen. Hurkmans: “Elke nieuwe vestiging kost gewoon geld en daar moeten voldoende klanten tegenover staan. Het optimaal bedienen van de markt blijft dus ons uitgangspunt.”

“WERKEN MET KLEINE AANNEMERS IS EEN VAK APART”

Kozijnpunt levert kozijnen aan kleine aannemers. Kwaliteit en een extreem korte levertijd zijn de usp’s waar het bedrijf groot mee is geworden. Alleen valt het nog niet mee om geschikte franchisenemers te vinden.

Kozijnpunt is per toeval ontstaan. In 2001 brandde de timmerfabriek van Tom Gerritzen namelijk volledig af. Bij de opbouw koos Gerritzen ervoor om niet alleen te investeren in machines die megaorders konden verwerken, maar ook in machines waarmee hij snel kleine orders aankan. “Aannemers van grote nieuwbouwprojecten waren toen onze klanten”, vertelt Gerritzen. “Als zij een fout zouden maken in een grote bestelling, dan leek het me handig als zij een kleine order konden plaatsen waar een kortere levertijd op zou zitten.” Dit bleek een gouden greep. Juist kleine aannemers wisten deze werkwijze te waarderen, waarmee Gerritzen dus onbedoeld een gat in de markt had gevonden.

Vak apart

Eind 2007 was het succes zo groot dat Gerritzen besloot om met franchise te beginnen. “Voor kleine aannemers is het namelijk prettig om een vestiging in de buurt te hebben. Ze willen langskomen om hun wensen te bespreken en willen de kozijnen ook zelf ophalen.” Daarom schreef hij een handboek en liet zich goed adviseren. Maar daar stopt het verhaal. Tot nu toe is het Gerritzen namelijk nog niet gelukt om franchisenemers te vinden. “Dat is me echt tegengevallen”, vertelt Gerritzen. “Ik denk dat dit komt doordat ons concept anders is dan andere franchiseconcepten. Een kozijn is natuurlijk een technisch product, dus we vragen van franchisenemers dat zij affiniteit hebben met de bouw. Bovendien is het werken met kleine aannemers een vak apart. Het zijn vaak mensen met een kort lontje die gewend zijn om hun frustraties eruit te gooien. Je moet het als een sport zien om daar goed mee om te gaan.” 

Kredietcrisis

Ondanks deze tegenvaller blijft Gerritzen geloven in Kozijnpunt als franchiseconcept. “Onze kozijnen hebben een kwaliteitsniveau waar kleine, lokale timmerfabriekjes niet aan kunnen tippen. Bovendien krijgen we het proces steeds beter onder controle, waardoor onze levertijd steeds korter wordt.” Misschien dat de crisis Gerritzen nieuwe kansen biedt. “Mensen die hun baan verliezen, gaan vaak nadenken wat ze écht met hun toekomst willen. Misschien is dat juist een mooi moment om voor jezelf te beginnen.” Gerritzen verwacht dat de kersverse franchisenemers niet hoeven te vrezen voor de crisis, die vooral in de bouw toeslaat. “Wij moeten het hebben van de aannemer die kleine verbouwingen aanneemt, zoals een uitbouw of het plaatsen van een erker. Het is voor particulieren steeds moeilijker om te verhuizen. Als ze toch mooier willen wonen, dan is verbouwen de enige oplossing.”

“WIJ LATEN DE FRANCHISENEMERS ZO VRIJ MOGELIJK”

De ijsmakerij van Toscana IJssalon maakt elke dag vers Toscaans ijs. Franchisenemers zijn verplicht dit ijs af te nemen, maar krijgen ook veel vrijheid. “Een salon draait het beste als een ondernemer zijn eigen keuzes kan maken”, aldus de franchisegever.

Het idee van Toscana IJssalon is in 1999 bedacht door de vader van Ruud Lozeman. Hij had veel inspiratie opgedaan op beurzen en startte zijn salon in Emmen. Dit werd zo’n succes dat Ruud in 2003 besloot om een vestiging te openen in Hoogeveen. Inmiddels heeft het bedrijf zes vestigingen en zijn ze ook met franchise begonnen. De kracht van het concept is volgens Ruud Lozeman het ondernemerschap van de franchisenemer. “We laten de franchisenemers zo vrij mogelijk”, vertelt hij. “De enige eisen die we stellen zijn dat ze het ijs via ons inkopen en dat ze voor onze uitstraling kiezen. We zijn er namelijk van overtuigd dat een ijssalon het beste draait als een franchisenemer zijn eigen keuzes maakt en zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.”

Initiatiefrijk

Toch moet elke Toscana IJssalon natuurlijk wel aan een aantal regels voldoen. Lozeman merkt dat het lastig is om al die afspraken goed op papier te krijgen. “De ondernemers waar wij mee samenwerken zijn eigenwijs en initiatiefrijk”, vertelt Lozeman. “Dat is goed, maar soms weten wij - door onze ervaring - al op voorhand dat iets niet gaat werken. Een goed voorbeeld is het verkopen van ijs in de winter. In het begin kost het best veel moeite om dat soort dingen goed vast te leggen.” Tot hoeveel vestigingen Lozeman uiteindelijk wil doorgroeien, weet hij nog niet. “We willen eerst in Noord-Nederland verder uitbreiden. Mocht het ons lukken om binnen vijf jaar hier vijftien vestigingen te realiseren, dan willen we onze pijlen richten op de rest van Nederland.”

‘WE WILLEN EEN GEZOND ALTERNATIEF ZIJN VOOR FASTFOOD’

Eazie salads wok smoothies is een nieuw concept voor gezonde fastfood. Het bedrijf heeft als ambitie vijftien tot twintig vestigingen in vijf jaar. Om trendy te blijven wil de franchisegever constant blijven vernieuwen.

Eazie is ruim vier jaar geleden ontstaan omdat Shunli Huang en zijn broer vonden dat er geen goed gezond alternatief was voor fastfood. Huang: “We wilden een concept ontwikkelen waarbij mensen tegen dezelfde prijs en met dezelfde snelheid een gezonde fastfoodmaaltijd konden bestellen. Bovendien wilden we er een gezellige ruimte van maken, zodat je niet het gevoel hebt dat je in een snackbar zit.” Zo ontstond Eazie. Het concept bestaat uit een open keuken en een bar met groente, noedels, sausjes, salades, sushi en smoothies. Gasten kunnen precies uitkiezen wat ze lekker vinden en de kok maakt het à la minute voor ze klaar. Ze kunnen de maaltijd meenemen of in het restaurant opeten.”

Goede locaties

Midden vorig jaar is de eerste franchisenemer bij Eazie begonnen. “Met franchise kunnen we sneller groeien”, vertelt Huang. “Bovendien vinden we het prettig om met ondernemers te werken.” Als meevaller noemt Huang de manier waarop de formule ontvangen is. “Het is leuk om zo’n eerste franchisenemer vol enthousiasme met ons concept te zien werken”, vertelt hij. Daarnaast is Huang trots dat zijn keten nu al op de tweede plaats is geëindigd op de recensiewebsite iens.nl voor het beste fastfoodrestaurant van Nederland. Als tegenvallers noemt Huang de hoge kosten die hij moest maken voor het opzetten van het concept, bijvoorbeeld voor een advocaat en een consultant. “We vinden het belangrijk om een goede basis te creëren, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.” Bovendien vindt Huang het lastig om goede locaties te vinden. “Omdat we relatief goedkope maaltijden verkopen, hebben we veel klanten nodig om een locatie rendabel te maken.”

Vernieuwen

Huangs doel is vijftien tot twintig vestigingen binnen vijf jaar. Om dat te realiseren wil hij zijn concept constant blijven vernieuwen. Zo kunnen de gasten bijvoorbeeld sinds kort op de website van Eazie uitrekenen hoeveel calorieën hun maaltijd bevat. In de zaak staat het aantal calorieën vermeldt van de Eazie Specials. “Die transparantie past bij ons en we merken dat onze gasten dat waarderen.”

“KLANTEN WILLEN SNEL RESULTAAT ZIEN”

SignDirect levert reclame-uitingen aan kleine ondernemers: van vlaggen tot (vracht)autobelettering. De pilot store is inmiddels geopend. Nu de franchisenemers nog…

Het idee om met een franchiseconcept te beginnen lag al lang in de kast. Maar franchisegever Frank Karnaat wachtte nog op het juiste moment van introductie. “Tot op de dag van vandaag leveren we met ons productiebedrijf reclame-uitingen aan een netwerk van voornamelijk lokaal opererende, zelfstandige reclamebedrijven (dealers). Zij onderhouden de contacten met de eindgebruikers. Met franchise willen we ons duidelijker positioneren op de eindgebruikermarkt. We richten ons op de afzetgebieden die nog niet ingevuld worden door ons bestaande netwerk van dealers.”

Juiste vorm

Ruim een half jaar geleden is de eerste pilot store geopend in Groningen. Echte tegenvallers is Karnaat nog niet tegen gekomen. “Ik merk wel dat je in een pilot store moet zoeken naar de juiste vorm.” Als meevaller noemt Karnaat het vinden van een goede locatie. “We willen gevestigd zijn op locaties waar veel ondernemers komen, zoals op een bedrijventerrein of bij bedrijfsgebouwen. Daarin is momenteel volop aanbod. In Groningen zitten we bijvoorbeeld tegenover de Makro. Beter kun je het eigenlijk niet treffen.”

Snel handelen

Op de komende franchisebeurs Onderneem ‘t! hoopt Karnaat de eerste franchisenemers te werven. Binnen drie jaar verwacht hij in elke provincie een franchisevestiging te hebben. Maar dat wil hij zeker niet koste wat het kost bereiken. “Ik vind het veel belangrijker om goede franchisenemers te vinden. Dus mensen met een grafische achtergrond die zich kunnen vinden in de directe wijze van handelen en het servicegerichte karakter van de onderneming. Als klanten namelijk enthousiast zijn over reclame, dan willen ze snel resultaat zien. Anders ebt het enthousiasme weg en wordt het moeilijker de opdracht binnen te halen. We zoeken mensen die dat begrijpen en daarin willen we hen natuurlijk goed ondersteunen.”