Frietfiets en Frietwinkel: dagverse biologische frieten

Siem van Bruggen en Roderick Heijning zijn de bedenkers van de hard franchiseformules Frietfiets en Frietwinkel.

In beide concepten zijn de dagverse biologische frieten ‘de helden’.

2012 is het jaar dat Roderick Heijning via een door hem en zijn schoonvader zelf in elkaar geknutselde bakfiets op de markt op Vredenburg frietminnend Utrecht voor zich probeerde te winnen. “Het vernieuwende zat hem in het feit dat er werd gewerkt met biologische friet”, vertelt Van Bruggen. Hoewel het een experiment was, werd al snel duidelijk dat het concept aansloeg. Heijning en Van Bruggen richtten dan ook in maart 2014 het moederbedrijf dapp bio food op. Vanaf dat moment ging het hard. Inmiddels telt Nederland zes frietfietsen, waarvan er twee worden gerund door franchisenemers. Daarnaast hebben Heijning en Van Bruggen een eigen biologische frietwinkel geopend in Utrecht.  

Authentiek

“De Frietfiets is een authentieke bakfiets van waaruit wij alleen dagverse biologische friet verkopen. Er zit een frituurpan in met grote capaciteit. Uit één fiets halen we 240 frietjes in een uur”, zegt Van Bruggen. De Frietfiets is in veel provincies te vinden, uitrol naar Noord- en Zuid-Holland en Limburg is echter nog een wens van de ondernemers. De frietfietsen doen maandelijks zo’n vijftig festivals, streekmarkten, evenementen, feesten en bruiloften aan. De Frietwinkel is een fysieke vestiging en een iets uitgebreider concept dan de Frietfiets. Het assortiment bestaat uit friet, drie soorten kroketten en een aantal biologische drankjes en huisgemaakt stoofvlees. “Dat laatste is een uniek onderdeel en wordt alleen in Utrecht verkocht. Andere, nog te openen franchisewinkels mogen straks zelf kiezen voor een eigen uniek element. Dan kan zijn een biologische gehaktbal, een sateetje of juist heel bijzonder ijs”, aldus Van Bruggen. “We openen begin volgend jaar een eerste franchisewinkel en daarna denken we verder te kunnen groeien.” Veel meer wil hij er niet over kwijt, alleen nog dat ‘de belangstelling groot is’.

Investeringen

Dat geldt ook voor de Frietfiets. Logisch, de investeringen voor dit concept zijn met 30.000 euro voor veel potentiële franchisenemers haalbaar. De Frietwinkel vergt iets diepere zakken, daarvan bedraagt de investering zo’n 90.000 euro. “Daarnaast werken we voor beide concepten met een instapfee en een vaste maandelijkse fee voor onder meer de marketing, de trainingen en de inkoop”, vertelt Van Bruggen. Toch is niet iedereen die de financiële middelen heeft zomaar geschikt. “Het is hard werken, in weer en wind. Bovendien vinden we het sociale aspect en de gastvrijheid heel belangrijk”, aldus Van Bruggen. Ook moet de franchisenemer volgens hem het duurzame aspect van de formule respecteren. “Het kan best zo zijn dat wij een biologische aardappel inkopen die net iets duurder is en ten koste gaat van de marge van de ondernemer. So be it, wij gaan voor kwaliteit, voor het beste duurzame product. Dat moet je wel begrijpen en ondersteunen.”

+

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur