Franchise is weer een nieuw kind

Na tien jaar juf op een basisschool en tien jaar zelfstandig ondernemen als eigenaar van meerdere studiebegeleidingsinstituten is voor Miriam Lensen van instituut HIP nu een decennium aangebroken als franchisegever.

Lesgeven aan kinderen is wat Miriam Lensen altijd wilde doen. Daarom doorliep zij met succes de Pabo en startte op haar twintigste als juf op een basisschool in Bilthoven. Ze begeleidde daarnaast steeds meer leerlingen bij het huiswerk. De resultaten van de bijlessen waren zodanig dat ouders van de kinderen haar aanspoorden om voor zichzelf te beginnen.     

Na tien jaar voor de klas besloot zij in 2006 die stap te wagen. Ze pakte de zaken met ‘instituut HIP’ direct grondig aan. Geen bijlessen thuis aan de keukentafel maar in een eigen bedrijfsruimte en ondersteund door een professionele website en de klanten had zij al. “Het was vanaf dag één succesvol”, stelt zij vast.

Ze besloot na haar derde vestiging om verder te groeien op basis van franchise. Dat was in 2013. Inmiddels bestaan er twaalf vestigingen van HIP (Huiswerkbegeleiding, Individuele ondersteuning en Projecten) in steden en dorpen waar het gemiddeld inkomen hoog ligt. Het is duidelijk de top van het segment van studiebegeleiding. De begeleiding is dan ook zeer intensief met op elke vier leerlingen een begeleider en nauw contact met de scholen. 

Formulemanager

De franchisenemers wordt ‘een waterdicht systeem’ aangereikt, met opleiding, software en onderscheidend lesmateriaal. “We hebben veel oefentoetsen ontwikkeld met verschillende leerstijlvoorkeuren. Zo bepalen we de beste leerstrategie van ieder kind. De kinderen vertrekken bij ons daardoor met handvatten voor de rest van hun studiecarrière.“ 

De franchisenemers kwamen tot nog toe automatisch op haar pad. Maar ze wil als franchisegever nu een volgende professionaliseringsslag maken. Daarvoor is niet alleen een HR manager maar ook Nicole Taverne als formulemanager aangesteld. Die heeft haar sporen de afgelopen jaren verdiend als juridisch adviseur bij de Nederlandse Franchise Vereniging. 

Zij heeft op het nieuwe hoofdkantoor in een Baarnse villa onder meer het franchisecontract van HIP kritisch tegen het licht gehouden en helpt bij de handhaving van de HIP formule. “Want mensen gaan na verloop van tijd toch dingen op hun eigen manier doen en houden zich dan niet goed meer aan het concept”, is haar opgevallen. “Wij komen luisteren naar wat er speelt en uiteindelijk vinden de franchisenemers en medewerkers het prettig dat wij ondersteuning bieden en duidelijke instructies geven.”

Olievlekstrategie

Miriam Lensen wil groeien aan de hand van een olievlekstrategie. Eenmaal actief in de ene plaats sijpelen goede berichten door via leerlingen en ouders naar andere plaatsen. Zo opende ze na Bilthoven een instituut in Laren en daarna nog negen vestigingen in het Gooi, het Sticht en de Gelderse Vallei. Sinds 1 september 2016 zit HIP ook in Baarn en in januari dit jaar volgden Amersfoort en Driebergen. Jaarlijks twee tot vier nieuwe vestigingen de komende vijf jaar, is haar streven.

De markt is er. Huiswerkbegeleiding schiet immers in allerlei vormen (ook op internet) als paddenstoelen uit de grond. “Veel mensen verklaren dat door het slechter geworden onderwijs. Maar maatschappelijke veranderingen zijn volgens mij meer van invloed. Met twee werkende ouders en de afleiding van sociale media is het moeilijker om een kind thuis aan het werk te krijgen.” Bij HIP is gebruik van het mobieltje taboe en wordt het aloude adagium ‘rust, reinheid en regelmaat’ in ere gehouden. “We helpen de kinderen zo een handje om structuur te krijgen.”

Daarnaast wijst zij op het hardere, meer prestatiegerichte, klimaat in het onderwijs dat ouders naar huiswerkbegeleiding leidt. “De economische crisis heeft mensen op scherp gezet, kinderen mόeten een diploma halen.” Dat vergt vaak extra inspanning, temeer omdat veel scholen leerlingen niet meer toestaan te blijven zitten, bang voor een slechte score in het jaarlijkse vergelijkende onderzoek van Elsevier. En een hoge Citotoets is steeds doorslaggevender voor aanname op middelbare scholen. 

Soort clubgevoel

De nieuwe franchisenemers van HIP hebben bij voorkeur een pedagogische achtergrond en komen uit de lokale gemeenschap. Maar ondernemingsgeest is minstens zo belangrijk. “En je moet wel hip zijn. Flexibel en energiek, niet stoffig. Kinderen willen een levendig type.“

Franchisenemers moeten zich ook omringen met deskundigheid, benadrukt ze, voor diensten als remedial teaching, dyslexietesten, faalangsttraining, eindexamentraining en scriptiebegeleiding. En dat alles in een huisstijl met de kleuren oranje, paars en limoen en aan de hand van de slogan ‘met de kennis van school en de warmte van thuis’. “We proberen een heel huiselijke sfeer te creëren. Ook door het organiseren van sociale projecten zoals een barbecue of een talentenjacht. Er heerst daardoor een soort clubgevoel op de vestigingen.”  

HIP Foundation

Miriam Lensen voelt zich in haar element in haar nieuwe rol als ‘honderd procent ondernemer’. “Ik zie kansen op de markt en ga in gesprek met andere partijen om samen te werken. Ik vind het onwijs leuk, franchise is toch weer een nieuw kind.”

De komende tien jaar wil zij serieus werk maken van de ontwikkeling van de franchiseformule. Maar het stemmetje van de juf van weleer klinkt ook nog door in haar ondernemersbestaan. Ze heeft daarom de HIP Foundation opgericht. Een fonds voor leerlingen van de groepen zes en zeven van de basisschool die vastlopen door een tijdelijke probleemsituatie. Zij krijgen met een pakket van twaalf remedial teaching lessen een extra zetje om weer op het juiste spoor te komen. De eerste donaties stromen inmiddels binnen. “Als dit lukt, komt een droom uit.”