Franchise in... Hilversum
Hilversum is dé mediastad van Nederland. Hebben franchisenemers in de binnenstad daar profijt van? Of maakt dat de stad alleen maar onbereikbaar? En hoe gezellig is Hilversum? Franchise+ nam er een kijkje.
De binnenstad van Hilversum is de laatste jaren sterk verbeterd, vindt Jan Rensen, wethouder van Economische Zaken van Hilversum. Dit komt met name doordat winkeliersverenigingen elkaar gevonden hebben. “Ze doen meer acties samen en presenteren zich als één geheel”, vertelt de wethouder. Als voorbeeld noemt hij de gezamenlijke campagne voor de promotie van de koopzondagen. Daarnaast vindt hij het goed dat de twee grootste winkelcentra van Hilversum opgeknapt zijn. “Hilvertshof had voorheen een stenen gevel waardoor je aan de buitenkant niet goed zag dat het een winkelcentrum was”, vertelt hij. “Daar is nu een mooie grote glazen pui voor in de plaats gekomen. De Gooische Brink is een passage die kil en tochtig was. Daar is het plafond verlaagd, een ingang gesloten, er zijn kroonluchters aan het plafond gehangen en er zijn luxe winkels bijgekomen. Hierdoor is het een passage met klasse geworden. Ook de Kerkstraat, die beide winkelcentra met elkaar verbindt, profiteert van deze verbeteringen.”
Betere doorstroming
Toch kent Hilversum, net als andere steden, ook haar verbeterpunten. Zo vinden enkele ondernemers de bereikbaarheid van Hilversum niet goed. “De files rond Hilversum zijn hier een beetje the talk of the town”, relativeert Rensen. “We hebben natuurlijk veel dj’s die elke keer weer roepen hoe moeilijk het is om Hilversum in te komen. Daardoor is dat een punt van gezamenlijk gemopper geworden. Maar als je objectief gaat meten hoe bereikbaar Hilversum is en als je dat vergelijkt met andere steden, dan valt het in Hilversum best wel mee.” Toch wil de gemeente de bereikbaarheid van de binnenstad het komende jaar wel verbeteren. Zo komen er kortere routes naar de parkeergarages en wordt een aantal grote kruispunten aangepakt om de doorstroming te verbeteren. Ondernemers klagen bovendien veel over het parkeertarief. Rensen is niet van plan dat te veranderen. “In een stad met bijna 84.000 inwoners ontkom je niet aan betaald parkeren.” Tot slot zijn de stallingmogelijkheden voor de fiets een punt van aandacht, zo blijkt uit het Bezoekersonderzoek 2008 dat GfK Intomart in opdracht van de gemeente Hilversum hield. “We hebben nu twee bewaakte fietsenstallingen aan de rand van de binnenstad”, vertelt Rensen. “Daar komen er dit jaar twee bij.”
Hilversum On Air
De bezoekers van Hilversum geven de stad (in hetzelfde Bezoekersonderzoek) een 6,8 voor de hoeveelheid en de kwaliteit van de evenementen. De wethouder noemt vooral Hilversum On Air, Hilversum Alive en The Nike City Run als goede evenementen waar ondernemers uit de binnenstad profijt van hebben. De eerste twee zijn driedaagse muziekevenementen: Hilversum Alive in juni en Hilversum On Air in augustus. “Vooral Hilversum On Air is interessant omdat het veertiendaagse evenementenprogramma ZAPPcity hieraan gekoppeld is”, vertelt Rensen. “Dit is een evenementenprogramma dat twee weken duurt en waar ook ondernemers activiteiten aan kunnen koppelen.” The Nike City Run is een halve marathon met routes door heel Hilversum. “De start en de finish zijn in de binnenstad. Daardoor geeft het veel gezelligheid in de binnenstad”, aldus de wethouder.
Mediastad
Tot slot rijst de vraag of het een voor- of nadeel is voor de ondernemers in de binnenstad dat Hilversum een mediastad is. “Ik vind het een voordeel”, zegt de wethouder. “Op het Mediapark werken zo’n vijf- tot zesduizend mensen, het Instituut voor Beeld en Geluid trekt jaarlijks 200.000 bezoekers. Het is de kunst om die naar de binnenstad te krijgen. Daarom willen we dit jaar op de routes naar het Mediapark toe vier beeldschermen ophangen. Hierop willen we laten zien hoe gezellig het in de binnenstad is, bijvoorbeeld met beelden van volle terrasjes en informatie. We verwachten dat dat veel extra bezoekers naar de stad trekt.”
"We hebben veel concurrentie van Amsterdam”
“Hilversum kan een hele bruisende stad zijn”, denkt Abel Jagt van Lubbers AGF in winkelcentrum Hilvertshof. “Het heeft veel winkels die je niet overal ziet, zoals een Apple Store en een bijzonder grote Douglas. Bovendien vind ik de binnenstad goed ingedeeld. Er is één grote winkelstraat met allemaal zijstraatjes waarin je eigenlijk alle winkels vindt die je zoekt. Toch mist Hilversum iets. Ik kom zelf uit Hoogeveen. Daar hebben we bijvoorbeeld de pullendagen, waarbij de straten vol staan met kraampjes van ondernemers. Die traditie en dat soort gezelligheid zie ik hier niet. Hilversum blijft een beetje een kille stad. Ik heb ook niet het gevoel dat mensen van buiten de stad naar Hilversum toe komen om hier gezellig een dagje te gaan winkelen. Maar ik vrees dat Hilversum daar niets aan kan doen. Daarvoor zitten we te dicht bij winkelsteden zoals Amsterdam, waar je het natuurlijk nooit van wint. Ik ben erg goed te spreken over het winkelcentrum waar ik gevestigd ben. Het ziet er goed verzorgd uit en wordt goed schoongehouden. Ik ben geen lid van de winkeliersvereniging maar ik ben wel erg goed over hen te spreken. Ze sturen elke maand de notulen van hun vergaderingen toe, zodat we precies weten wat er besproken is. Bovendien hebben ze regelmatig acties waar ook de niet-leden aan meedoen. We hebben hier geen last van criminaliteit, zoals winkeldiefstal of vervelende klanten. Wel is er bij ons een keer ingebroken. Ze hebben vier winkels naast elkaar doorgebroken en de kluizen geforceerd. Ik schrok daarvan, want in het noorden van het land is me dat in vijftien jaar nog nooit overkomen. Toch heb ik het gevoel dat dit een veilige omgeving is. Er loopt altijd beveiliging rond en laatst vroegen ze of ze gebruik mochten maken van mijn camerabeelden. Ik heb geen camerabewaking maar het geeft wel aan dat ze met je meedenken.”
“Het ziet hier niet zwart van de mensen”
“Hilversum is een leuke stad met veel winkels maar in dit winkelcentrum ziet het niet zwart van de mensen”, vertelt Fabian Broers. Samen met zijn vriendin Mariëtte van Vulpen is hij sinds tien maanden franchisenemer van Bertram & Brood in winkelcentrum Hilvertshof. “Ik hoor van andere ondernemers dat het vroeger een stuk drukker was. Vooral sinds mensen moeten betalen voor het parkeren schijnt het hier rustiger te zijn. Natuurlijk moet je in de meeste grote steden parkeergeld betalen. Maar mensen zien Hilversum vaak nog als een dorp. De ondernemer van de lunchroom van dit winkelcentrum zegt dat het vooral rustig is sinds het rookverbod. Sindsdien heeft hij zijn omzet met vijftig procent zien dalen. Ik ben geen lid van de winkeliersvereniging maar ik vind wel dat ze goede dingen doen. Elke zaterdag is er wel wat te doen. Alleen vind ik het jammer dat de activiteiten vaak beneden zijn. Als Sinterklaas en de Kerstman ook even naar boven lopen, dan trekt dat ook mensen naar deze hoek toe. Nu blijft het publiek vaak beneden hangen.”
“De winkeliersvereniging doet niet voldoende”
“Hilversum is een leuke stad, vooral omdat het een mediastad is. Daardoor trekt het veel mensen van buitenaf”, vertelt Nordin Elballoute van Jack & Jones in winkelcentrum Hilvertshof. “Bovendien is het goed dat er de laatste tijd veel winkels bij zijn gekomen, zoals Zara, H&M-man en New Yorker. Dat trekt meer publiek naar de stad. In het begin hadden we wel eens last van criminaliteit. Ik heb bijvoorbeeld een keer een man betrapt met een tas die bekleed was met folie. Daarmee kun je met kleding door de poortjes lopen zonder dat het alarm afgaat. Maar de laatste tijd heb ik daar geen last meer van gehad. We hebben nauwelijks last van mensen die overlast geven in het winkelcentrum. Als er toch iets gebeurt dan is het prettig dat ik de beveiliging kan bellen. Ze komen meteen en daardoor hoef je zelf dus niet op te treden. De winkeliersvereniging doet veel voor dit winkelcentrum maar naar mijn mening niet genoeg. Veel acties zijn gericht op eten, zoals het uitdelen van blikjes drinken of zakjes chips. Vroeger hadden ze nog wel eens een modeshow. Ik had het gevoel dat mensen dat leuk vonden en dat leverde ons veel extra omzet op. Het is jammer dat ze dat niet meer doen. Een nadeel van Hilversum vind ik het feit dat het parkeren zo duur is. Zes uur parkeren kost je al snel tien tot vijftien euro. Ik heb het gevoel dat mensen daardoor minder gemakkelijk even snel Hilversum in gaan. En dat is jammer.”
“De Gooische Brink is een mooi, luxe winkelcentrum geworden”
“Ik ben hier 5 juli begonnen”, vertelt Trees Ramautarsing, franchisenemer van Bandolera in de Gooische Brink. “Er heerste hier toen een pessimistische sfeer. Het was een komen en gaan van ondernemers en het was een kaal, kil en tochtig winkelcentrum. Tot de nieuwe verhuurder kwam. Deze heeft het winkelcentrum een behoorlijke facelift gegeven. Hierdoor is het een mooi, luxe winkelcentrum geworden dat publiek trekt dat bij ons past. Ik ben ook lid geworden van de winkeliersvereniging waar ik me graag voor inzet. Zo heb ik engelenpakjes gemaakt waarin een aantal meiden in december lippenbalsem uitdeelden aan het winkelend publiek. Daarnaast gaan we twee keer per jaar een modeshow organiseren en we hebben in januari een nieuwjaarsbarbecue gehad voor alle ondernemers uit het winkelcentrum met ieder twee medewerkers. Hiermee hopen we de teamspirit te versterken. Ik vind het erg leuk om veel te doen voor het winkelcentrum en ik geloof dat de andere leden ook wel blij zijn met mijn Brabantse instelling. Soms heb je een frisse wind nodig om weer wat meer voor elkaar te krijgen. Van criminaliteit heb ik nog geen last gehad. ’s Nachts dwalen er wel eens wat jongeren door het centrum. Daardoor komt er wel eens een pizza tegen een ruit of gaat er wel eens een lamp kapot. Om dat tegen te gaan krijgen we volgend jaar camerabewaking. Daarnaast hebben we het probleem dat iedereen overal fietsen stalt. Daarom krijgen we volgend jaar stickers waarop staat dat het verboden is fietsen te stallen. Ik hoop dat dit helpt.”
“Hilversum is moeilijk bereikbaar”
“Hilversum is een leuke winkelstad waar alles zit”, vertelt Harry van Dalen van Sport 2000. “Het enige nadeel is dat het moeilijk bereikbaar is. We hebben een smalle ring die regelmatig vastloopt. Maar de parkeergelegenheden zijn wel goed. Consumenten moeten betalen voor het parkeren maar daar hoor ik ze niet over klagen. Dat hoort bij de grote stad. De koopkracht in Hilversum is heel divers. ’t Gooi staat natuurlijk bekend om de glitter en glamour. Ik merk ook dat ik de producten hier tegen een hogere gemiddelde prijs kan verkopen dan in andere steden waar ik winkels heb. Maar ook in deze regio heb je natuurlijk achterstandswijken en mensen die van het minimum rond moeten komen. De criminaliteit komt en gaat hier met vlagen. Nu is het rustig. Misschien komt dat doordat ik net heb geïnvesteerd in nieuwe alarmlabels, poortjes enzovoorts. Meestal weten de criminelen ons weer te vinden als het nieuwe seizoen van start gaat. Het gaat dan vooral om georganiseerde bendes die op een professionele manier de winkel leeg stelen. Ik ben erg tevreden over de politie in de binnenstad. Het bureau ligt goed gelegen dicht bij de binnenstad, er is veel politie op straat en ze zijn daardoor snel ter plekke als je ze nodig hebt. Hilversum is bovenal een erg gezellige stad. Er zijn in de zomer veel terrasjes en er wordt voldoende georganiseerd, zoals de kermis en Hilversum Alive. Dat trekt veel mensen naar de stad.”
“We hebben nog een eigen winkeliersvereniging”
“Hilversum is voor de bewoners nog een dorp, maar de gemeente wil er een stad van maken”, vertelt Wim van Wonderen, franchisenemer van Ecco. “Dat zie je bijvoorbeeld aan de kleine arbeidershuisjes op de markt die ze hebben afgebroken. Daar komt nieuwbouw. Aan de ene kant vind ik dat wel jammer. Dat soort vernieuwingen halen de authentieke sfeer uit het centrum. Aan de andere kant vind ik dat bijvoorbeeld de winkelcentra wel heel erg mooi zijn geworden. Het verbetert de regiofunctie van Hilversum beslist. Daarnaast vind ik het jammer dat er zo veel coffeeshops in het centrum zijn. Daar hebben we geen last van. Maar we vinden het gewoon niet leuk dat ze er zijn. Ik ben goed te spreken over de winkeliersvereniging. Als kleine straat hebben we nog een eigen winkeliersvereniging. Daardoor is onze straat altijd mooi verlicht en we hebben een eigen kerstmarkt en braderie. Bovendien adverteren we altijd samen. Het is mooi dat we dat soort dingen als straat samen kunnen doen. Als we ons aan zouden sluiten bij een grote winkeliersvereniging zoals die van de Kerkstraat, dan betalen we meteen veel meer contributie. Bovendien is een braderie in zo’n grote straat als de Kerkstraat lang niet zo gezellig als in een kleine straat als de onze. Af en toe hebben we last van diefstal in de winkel. Op de bewakingsbeelden zien we dan dat het om mensen gaat die zeer professioneel te werk gaan. In een tiende van een seconde hebben ze een tas meegenomen of een portemonnee ontvreemd. We dragen die beelden over aan de politie. Je hoort er vervolgens niets meer van, dus ik heb geen idee of er dan nog iets mee gebeurt. Maar ik heb wel het gevoel dat Hilversum een veilige stad is. De straten zijn goed verlicht. Mensen kunnen - ook ’s avonds - veilig over straat.”