Franchise als huwelijk

De franchiseformule Bagels & Beans verwacht eind dit jaar haar veertigste vestiging te openen. De keten maakte de afgelopen twee jaar een groeispurt door. Want begin vorig jaar was het aantal vestigingen nog 25. “Wij hebben even pas op de plaats gemaakt”, licht oprichter en directeur Ronald Bakker toe. Franchise+ in gesprek over een eigentijdse en eigenzinnige formule.

Ronald Bakker heeft diep in zijn hart een hekel aan strakke franchiseformules: “Het is teveel eenheidsworst wat je in winkelstraten ziet. Bagels & Beans is een hard franchiseformule. Maar dat geldt vooral voor de backoffice. De zaken achter de schermen moeten goed en uniform geregeld zijn. Dat is in het belang van de franchisenemers. Want alleen op die manier kun je benchmarken, zaken met elkaar vergelijken en van elkaars successen leren. De uitstraling van de zaak moet goed zijn. Uniformiteit is daarbij van minder belang.”

Eigenzinnig

Bagels & Beans is meer dan een koffieformule. Ronald Bakker: “Koffie is een belangrijk product, maar toch maar een derde van onze omzet. Het is de combinatie van koffie of thee met een bagel - zeg maar een broodje met een gat erin - die aanslaat.”

Samen met zijn partner Ninando Thio begon Ronald Bakker in 1996 in de Amsterdamse Pijp met hun eerste vestiging. In 2002 werd het concept als franchisemodel in de markt gezet. Aan het uitgangspunt van toen is weinig veranderd. “Wij zijn eigenzinnig”, erkent Ronald Bakker. “Bij ons vind je bijvoorbeeld geen frisdrank zoals sinas of cola. Dat past niet bij ons concept.” Een ander voorbeeld van de eigenzinnigheid is een radiocampagne in samenwerking met Classic FM.  Deze zender helpt de keten bij het samenstellen van de muziekkeuze. In ruil voor een advertentie op de menukaart, kreeg Bagels & Beans reclamezendtijd. De vijf radiospots werden bedacht en uitgevoerd door de eigen franchisenemers.

Huwelijk

“Het moet klikken tussen ons en een potentiële franchisenemer. Zonder klik, beginnen we er niet aan. Ik vergelijk het wel eens met een huwelijk: in feite is een franchiseovereenkomst een huwelijksaanzoek. Want als je tekent, verklaar je de komende vijf of tien jaar of nog langer met elkaar in zee te gaan en lief en leed met elkaar te delen. Natuurlijk moet je ondernemersbloed en financiële middelen hebben. Maar dat komt op de tweede plaats: als je elkaar in de ogen kijkt moet er een vonk overspringen. Daar begint het allemaal mee”, vertelt Ronald Bakker.

Het accent van Bagels & Beans ligt nu nog op de Randstad: Amsterdam heeft veertien vestigingen, Den Haag drie en onlangs werd de eerste vestiging in Utrecht geopend. Ronald Bakker denkt dat er in Nederland plaats is voor zo’n 75 vestigingen. “Wij kijken niet alleen naar de plaats en de locatie, maar ook wat voor soort mensen er winkelen. Een plaats moet rijp zijn voor ons concept. Dat is een kwestie van buikgevoel. Pas als dat gevoel goed is, vindt een vestigingsonderzoek plaats en kijk je naar demografische gegevens en dat soort zaken. Maar er zijn nog voldoende witte vlekken in Nederland.”

Daarbij wordt ook gekeken naar shop-in-shopvestigingen. In Den Haag, Rotterdam en Amsterdam is Bagels & Beans ook gevestigd in een Selexyz-boekhandel. Ronald Bakker: “Boeken, bagels en koffie passen goed bij elkaar.” Inmiddels zijn er gesprekken met meerdere ketens over het shop-in-shopconcept.

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur
Bekijk ook