fit20 en Vital4Skool winnaars NFV Franchise Trofee 2019
Een unieke situatie: twee winnaars van de NFV Trofee. fit20 en Vital4skool gingen tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) naar huis met de felbegeerde franchiseprijs.
De NFV Franchise Trofee is de vakprijs voor franchiseformules. De Franchise Trofee wordt sinds 2004 uitgereikt en geeft franchiseformules erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Zowel fit20 als Vital4skool blinken hierin uit, zo maakt het juryrapport duidelijk. “Heldere afspraken en een compleet dienstenpakket met goed georganiseerde ondersteuning vanuit de franchisegever zorgen onder meer voor het succes bij deze formules. De franchisenemer wordt goed ontzorgd en hij of zij kan zich hierdoor volledig richten op de klant. De winnaars zijn prachtige voorbeelden van wat kundig ondernemerschap kan brengen in markten die voortdurend in beweging zijn”, aldus juryvoorzitter en NFV-voorzitter Boris van der Ham over de winnaars van de NFV Franchise Trofee.
Ralph Markwat en Michel Rietman van FHC Formulebeheer (de moederorganisatie van Vital4skool) kunnen zich goed vinden in de woorden van Van der Ham. “Dit is een overwinning voor franchise”, zegt Markwat resoluut. “Vital4skool bestaat dit jaar op de kop af tien jaar en in die jaren hebben wij een formule ontwikkeld die staat, een formule waarmee ondernemers meerwaarde kunnen creëren op scholen.” Rietman vult aan. “Maar liefst 60 procent van de scholen verzorgt momenteel zelf de catering. Deze groep is zoekende, onder meer vanwege de strengere eisen. Zo zijn de regels voor frisdranken per dit jaar gewijzigd, waarbij onder meer geen suikerhoudende frisdranken meer mogen worden aangeboden. Verder moet het brood een bepaalde hoeveelheid vezels bevatten. Vanaf 2020 worden de regels nog verder aangescherpt. Het is uitdagend om daar steeds weer aan te voldoen.” Een uitdaging die Vital4skool graag aangaat.
Vital4Skool committeert zich namelijk aan de richtlijnen ‘Gezondere Schoolkantines van het JOGG’ (Jongeren op Gezond Gewicht) en het Voedingscentrum. Rietman benadrukt dat FHC Formulebeheer als franchisegever hierin optrekt met de franchisenemers. Die franchisenemers zijn overigens een belangrijke sleutel in het cateringconcept, verzekert Markwat. “Het lokale ondernemerschap wordt enorm gewaardeerd door scholen. Onze franchisenemers zijn lokaal betrokken, kennen de doelgroep door en door en leveren maatwerk. Dat past vaak heel goed bij de pedagogische gedachte die scholen hebben.” En die scholen zijn volgens Rietman dan ook maar wat tevreden met het Vital-concept. “Scholen waar wij actief zijn, zijn loyaal, contracten worden keer op keer verlengd. Dat is toch wel een teken aan de wand dat we het goed doen.” Vital4Skool heeft 35 locaties, die in totaal door elf franchisenemers worden gerund. Dat aantal groeit gestaag door. “De grote contractcateraars trekken zich terug uit deze complexe markt, een gat waar wij instappen. Samen met franchisenemers. Voor hen is ons concept laagdrempelig, de investering is laagdrempelig, het concept is kant-en-klaar. Wij ondersteunen waar nodig en laten ondernemers vrij waar het kan. Een win-winsituatie. Dat blijkt maar weer, ook met deze onderscheiding. Die Franchise Trofee win je namelijk niet zomaar, ze hebben ons flink doorgelicht. Juist ook daarom is deze prijs een overwinning voor franchise, een echte erkenning waar wij heel blij mee zijn.”
fit20
Blij is ook Walter Vendel van fit20. Hij lanceerde de formule, net als Vital4skool, tien jaar geleden. Inmiddels staat de teller op 140 locaties, waarvan een deel in het buitenland, in onder meer België, Qatar, de UK, de USA en Nieuw-Zeeland. Het winnen van prijzen is hem overigens niet vreemd. fit20 won al eerder meerdere prijzen en nominaties, zoals de NFV Innovatieprijs in 2014 en de FD Gazelle Prijs in 2015, 2017 en 2018. “Maar dit is toch echt wel een hele mooie onderscheiding. Wij zijn gestart in oktober 2009 en zijn destijds meteen lid geworden van de NFV.
New York Pizza won dat jaar de Trofee, ik dacht toen al: die prijs wil ik ook een keer winnen. En nu is het zover, supergaaf”, vertelt een trotse Vendel. Hij heeft wel wat bakens moeten verzetten om te komen waar hij nu staat met zijn formule. “Niemand geloofde in het concept: fit worden in slechts twintig minuten per week? Dat kan toch niet. Maar het is echt zo.” Fit20 werkt alleen op afspraak. “Klanten trainen altijd onder begeleiding van een personal trainer. Oefeningen worden dus altijd perfect uitgevoerd, bovendien stimuleert de trainer ook om net dat ene stapje meer te zetten, ook als je niet meer kunt. Zo ontstaat een korte, maar hele effectieve training”, aldus Vendel. De scepsis over het concept en over de franchiseorganisatie van fit20 verstomde al snel, zeker toen fit20 in 2017 de honderdste vestiging opende. “Een mijlpaal in meerdere opzichten”, zegt Vendel hierover. “De buitenwereld had meteen zoiets van: wauw. Dit is een blijvertje en niet één van de zoveelste hypes die na een korte tijd weer van het speelveld verdwijnt.” Die honderd vestgingen zijn er inmiddels 140. “Per jaar groeien we in Nederland met 30 vestigingen. Ook willen we per jaar in vier nieuwe landen openen”, glundert Vendel. De ambitie druipt ervan af. “De eenheid is erg belangrijk: iedere vestiging heeft dezelfde dienstverlening. Of je nu in een vestiging in Hattem binnenstapt of op Curaçao. Dat is de kracht, samen met de authenticiteit van de franchisenemers.” Hiervoor heeft de franchisegever een eigen opleiding, de fit20 Academy. “Om de fit20 training optimaal en veilig te kunnen geven hebben de trainers veel kennis, inzicht en oefening nodig. En ze moeten die kennis goed bij onze individuele klanten kunnen toepassen. De fit20 Academy ziet daarop toe door uitgebreide opleidings- en masterclass programma’s te verzorgen.” Het is één van de vele zaken waarmee fit20 de franchisenemers ondersteunt, zegt Vendel. “De jury zei het al: een compleet dienstenpakket en goed georganiseerd. Het is een heel mooi compliment dat dit hen is opgevallen.”
Vakjury
In totaal kunnen er 100 punten worden verdiend. Een vakjury kent de punten toe, verdeeld over de drie genomineerden. Dit gebeurt tijdens de jurydag waar de genomineerden zichzelf presenteren. De criteria, waaronder hun verdienmodel, de organisatie en de kwaliteit van mensen, spelen een belangrijke rol bij het toekennen van het aantal punten. De uitreiking van de NFV Franchise Trofee aan de winnaar vond op 23 mei plaats, aansluitend aan de Algemene Ledenvergadering van de NFV. Dit vond plaats op locatie Mereveld in Utrecht.
De vakjury bestaat uit:
Boris van der Ham – Voorzitter NFV
Joost Bos – Koelewijn & Partners
Dennis Kuipers – Straetus (winnaar 2018)
Maarten Steinkamp – Multivlaai/Jamin
Ben Buitelaar – Yarden (winnaar 2016)