Fish and Dish en De Visscher Seafood gaan samen

In eerste kwartaal 18 visspeciaalzaken omgevlagd De Visscher Seafood en Fish&Dish gaan met elkaar in zee De visspeciaalzaken van de franchiseformule De Visscher Seafood maakten in mei 2001 een succesvolle doorstart. Om de formule in 2002 steviger te positioneren heeft het management van De Visscher Franchising BV een ambitieus scenario uitgewerkt met vernieuwingen op vele fronten. Hoewel De Visscher Franchising BV zelfstandig opereert, zijn de aandelen in handen van Ouwehand Holding in Katwijk. Voor visverwerkend Nederland is Ouwehand marktleider. In 1999 onderkende Ouwehand het belang van een goed inzicht in en contact met de consumentenmarkt. Dat jaar werd er ge?nvesteerd in de franchiseformule Fish&Dish. Mei vorig jaar nam Ouwehand de failliete boedel van De Visscher Franchising BV over. Men zat op dat moment midden in de belangrijke haringcampagne. Nachtleveringen brachten grote veranderingen mee in de arbeidsorganisatie. Waarom stak het bedrijf zijn nek uit? Mari?l Kolmschot, marketing en pr-manager, hoeft over het antwoord niet lang na te denken. "In de eerste plaats zagen wij veel kansen liggen. De Visscher Seafood had een goede naam en ervaring opgebouwd. Zonde als dat zomaar verloren zou zijn gegaan." Fish&Dish en De Visscher Seafood draaiden een half jaar naast elkaar, waarna eind september de balans werd opgemaakt. Kolmschot: "We kwamen tot de conclusie dat beide formules wezenlijk weinig verschilden. Beide formules hadden min of meer dezelfde doelstelling. Door het beste uit beide formules samen te brengen opereren we het effectiefst. Investeren in twee formules houdt teveel kapitaalsversnippering in. Met ??n krachtige formule behalen we door duidelijkheid richting leveranciers meer inkoopvoordeel. De consumentencommunicatie kunnen we met ??n formule ook veel beter doen." Bovengemiddelde marges In het derde kwartaal van 2001 is onderzocht hoe de huisstijl van de samengevoegde winkels van de twee formules eruit zou moeten zien. Van de Fish&Dish-winkels is de moderne en warme kleurstelling met geel en houttinten overeind gebleven, van De Visscher Seafood blijft het logo met de rode kreeft gehandhaafd. "Dat is echt vis en sprekend," aldus Kolmschot. Het Katwijkse stylingbureau De Kort & Van Veen heeft daarnaast nieuwe elementen toegevoegd. In alle reclameuitingen komt voortaan een hoge golf met zeewater terug. Ook is een nieuwe payoff bedacht met: 'Daar halen kenners hun vis'. "Lekker Nederlands," stelt Kolmschot. "Het streelt de klant, die als kenner wordt betiteld, en het refereert aan kwaliteit, want kenners gaan voor kwaliteit." Alle 4 de franchisenemers van Fish&Dish maken de overstap naar de nieuwe formule, van de 22 franchisenemers van De Visscher Seafood zijn er inmiddels 14 overstag. Met verschillende ondernemers worden nog gesprekken gevoerd over aansluiting. Eind 2003 verwacht men op 24-25 franchisenemers te zitten. Kolmschot: "Groei in aantal winkels is voor 2002 niet het belangrijkste doel. Het komend jaar gebruiken we voor het goed neerzetten van de formule in de markt. Wel streven we voor de winkels een omzetgroei na van boven het landelijk gemiddelde. De winstmarges willen we eveneens boven het marktgemiddelde van 43% uittillen. Een inkoopvoordeel van 5-15%, het voeren van een uitgekiend basisassortiment en speciale marketingcampagnes moeten dat gaan bewerkstelligen. Pas volgend jaar bepalen we onze groeidoelstellingen voor 2003 en volgende jaren." Ouwehand voorkeursleverancier Het inkoopvoordeel gaat in zijn geheel naar de franchisenemers. Kolmschot: "Wij maken de prijsafspraken en zitten er verder niet tussen. De ondernemers onderhouden zelf het contact met leveranciers." Ouwehand wil niet meer dan voorkeursleverancier zijn. Mede door goed overleg met de assortimentscommissie denkt men zo de beste aansluiting met de prijzen op de markt te houden, alsmede de juiste keuzes voor het assortiment te maken.Iedereen heeft hoge verwachtingen van de assortimentsvernieuwing. Een kernassortiment wordt de basis voor iedere

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie