Fastway Couriers

Wie kent ze niet, de koeriers die zo snel en concurrerend mogelijk een pakket van A naar B brengen? De koeriersbranche is zeer divers en bestaat uit zowel kleine als grote aanbieders en alles daartussenin. Fastway Coeriers is internationaal gezien een grote speler -actief in dertien landen- en heeft nu ook ambitieuze plannen voor Nederland. De eerste van de ge-plande negentien regionale vestigingen is inmiddels geopend. Een gesprek met Frans van de Ven, masterfranchisenemer voor de Benelux.

De missie van Fastway, dat in 1983 in Nieuw-Zeeland werd opgericht, is, aldus de organisa-tie: "Het bereiken van een constante klanttevredenheid door service, betrouwbaarheid, waarden en uitmuntendheid. Het is een hele mond vol", beaamt Frans van de Ven, "maar het zijn geen holle frasen. We zijn voortdurend bezig om de serviceverlening richting klanten en het contact met leveranciers zo optimaal mogelijk te maken en vooral te houden. De ambitie van Fastway is om een wereldwijde rol als koerierbedrijf te gaan vervullen. Vergelijk het maar met het niveau waarop bijvoorbeeld TNT, DHL, DPD en GLS opereren. In het thuisland Nieuw-Zeeland is Fastway al één van de grootste franchiseorganisaties en om internationaal verder te kunnen groeien, is franchise een perfect instrument. Hiermee onderscheidt Fastway zich van de concurrentie: wij werken uitsluitend met zelfstandige ondernemers.
In de marktbenadering richten we ons op lokaal en regionaal niveau. Door structuur aan te brengen op deze niveaus zijn we in staat bottom-up de pakket- en postmarkt te verzadigen.  Door middel van de fijnmazige netwerkstructuur die zo ontstaat zullen we, wat distributiefaci-liteiten betreft, op middellange termijn in staat zijn om ook de consumentenmarkt te bedienen. Met andere woorden: we kunnen de concurrentie aan met de postmarkt. Wat internationale ontwikkelingen aangaat, is Europa het eerste speerpunt. We zijn in Nederland begonnen in het centrum van het land, rond Utrecht, en verdere expansie zal volgens het olievlekprincipe verlopen.

Structuur organisatie

Hoe zit de organisatie van Fastway Couriers Nederland in elkaar? In feite bestaat deze uit drie lagen: nationaal, regionaal en lokaal. Frans van de Ven opereert op het eerste niveau. Hij is afkomstig uit de supermarktwereld en werd door Koelewijn & Partners benaderd, onder meer met de formule Fastway. Van de Ven ging naar Australië om kennis te maken met Fastway, deed daarna veel marktonderzoek en kocht de rechten voor de Benelux. Ruim een half jaar lang volgde hij trainingen en werd hij opgeleid tot Fastway-ondernemer om de formule landelijk te gaan implementeren.
Van de Ven wordt bij zijn werkzaamheden terzijde gestaan door het Franchise Support Office, ofwel een team dat de franchisenemers ondersteunt. Het bestaat onder meer uit een se-cretaresse, grafisch vormgever, manager marketing-sales-recruitment, accountant, IT-supervisor, regio manager, landelijke vertegenwoordiger (sales) en natuurlijk een franchise-manager. De laatste, Wilbert Jansen, onderhoudt de directe contacten met de Regionale Franchisenemers. Daarmee zitten we op het tweede niveau. Deze Regionale Franchisene-mer heeft een exclusieve regio onder zich. Nederland is in negentien van dergelijke gebieden verdeeld. Deze negentien zullen naar verwachting binnen anderhalf jaar zijn 'verkocht' aan Regionale Franchisenemers. Hij of zij voorziet in een depot en administratiefaciliteiten voor de Koerier Franchisenemers. Deze laatsten zijn zelfstandige ondernemers, evenals de Regionale Franchisenemers, en krijgen tevens de beschikking over een beschermd gebied. Dit zijn degenen die de daadwerkelijke koeriersdiensten verrichten. 

Mogelijkheden

Bij Fastway Koeriers Nederland zijn er hiermee twee mogelijkheden voor franchise: regionaal en lokaal. Voor de eerste speurt de organisatie naar ondernemers, die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. "Het moeten vooral commerciële mensen zijn, die een team koeriers doel-treffend kunnen begeleiden", aldus Van de Ven. De tweede mogelijkheid is om Koerier Fran-chisenemer te worden en daarmee het kloppend hart van het Fastway-netwerk. Hiervoor is een investering van 10.000 euro nodig, waarmee exclusiviteit wordt verkregen. Daarnaast is 10.000 tot 15.000 euro nodig als werkkapitaal, onder meer voor een investering in een trans-portbus. "De koeriers zijn de schakels waarom alles draait. Naar verwachting zullen we in een tijdsbestek van vier jaar met zo'n 350 koeriers aan het werk zijn." 
Bijzonder is, dat koeriers gedurende de eerste twintig weken in een garantiefonds investeren. Afhankelijk van de omzet wordt hieruit werkkapitaal aangevuld tot 450 euro per week. Zo is de koerier verzekerd van inkomen, zodat hij/zij zich volledig op de omzet kan concentreren. Voor de Koerier Franchisenemer zijn diverse arrangementen voorhanden, onder meer voor verzekeringen, de aanschaf van een transportbus (met VW en Mercedes) en met verschillende banken. "Zie het maar als een steuntje in de rug. Het zijn en blijven echter wel zelfstandige ondernemers, die hun eigen opdrachten moeten binnenhalen, waarbij ze natuur-lijk wel vanuit de organisatie worden ondersteund." De marktbewerking vindt plaats met een vertegenwoordiger, die in dienst is van de Regionale Franchisenemer. Verder is er één lan-delijke vertegenwoordiger, die de grote, landelijk opererende accounts voor zijn rekening neemt.

Onderscheidend

Waarin onderscheidt Fastway Koeriers zich van zijn concurrenten? Het aspect franchising is al aan de orde gekomen. Frans van de Ven vindt het verder belangrijk te benadrukken, dat het ontstaan van de organisatie is voortgekomen uit een sterke behoefte om koeriersdiensten te gaan organiseren op lokaal en regionaal niveau.
"Van het begin af aan is sterk de nadruk gelegd op de uniforme uitstraling en werkwijze van iedereen die bij Fastway betrokken is. Daar is het netwerk uit ontstaan. Je hebt ook markt-spelers die in het verleden kleinere koeriersbedrijven hebben opgekocht en zo gegroeid zijn. Probleem is dan echter, dat je met cultuurverschillen te maken hebt die je moet proberen te verenigen tot één cultuur. Wat wij willen en ook kunnen waarmaken, is dat we de goedkoop-ste aanbieder op regionaal en lokaal niveau zijn, met een hoog servicegehalte. Als je een vergelijking met de foodbranche wilt maken, dan zou je kunnen zeggen dat wij wat prijs betreft op Aldi lijken en qua serviceniveau op Albert Heijn."
Om op dit laatste in te haken: Fastway is een professionele organisatie en wil dat tot in detail uitstralen. Dat begint bij de screening van potentiële Koerier Franchisenemers. Zij moeten kredietwaardig zijn, bewijs van goed gedrag kunnen overleggen en vakbekwaam zijn. Ze worden uitgebreid getraind en hun rijvaardigheid wordt getest. Ook de Regionale Franchise-nemers worden eerst drie weken lang getraind. Vanuit Fastway Couriers Nederland worden de regionale ondernemers maandelijks twee dagen bezocht. Gekeken wordt dan of de ex-pansie volgens schema verloopt en er wordt ondersteuning bij de bedrijfsvoering verleend.

Tot slot: hoe groot is de belangstelling om in te stappen in Fastway Couriers Nederland?
Frans van de Ven zegt niets, maar toetst wat in op zijn pc en draait het beeldscherm een stukje. "Kijk maar mee." Op het scherm staat per regio aangegeven welke mensen al infor-matie over Fastway hebben aangevraagd. De cijfers maken indruk. "Ik schat dat we uiteinde-lijk met de helft van deze aanmelders verder zullen praten. Van hen zullen er in de loop der tijd ook weer afvallen. We zijn echt op zoek naar de beste mensen, met wie we een langdurig partnership willen aangaan", aldus Van de Ven. "Want Fastway moet in Nederland op zijn minst net zo sterk kunnen worden als in de andere landen waarin de organisatie actief is. Alle signalen staan op groen, nu is het hard aan het werk!"

Ervaringen

Ron Heijnen en Wilbert Verburg zijn twee Regionale Franchisenemers van het eerste uur. Ze opereren sinds kort vanuit de regio Eindhoven en zijn op het moment dat het interview plaatsvindt, druk bezig met het zoeken naar Koerier Franchisenemers. "De reacties zijn heel positief", aldus de twee, die een informatieavond organiseren om potentiële kandidaten alles over de formule te vertellen.
Heijnen en Verburg zijn al langer compagnons, jarenlang zelfstandige ondernemers en waren op zoek naar iets nieuws. Via-via kwamen ze bij Fastway terecht. Om uitgebreider kennis met het koeriersbedrijf te maken, werd een reis naar Australië georganiseerd, samen met Frans van de Ven. Daar draaiden ze ook daadwerkelijk enkele weken mee, om van nabij te ervaren hoe de organisatie werkt. "Dat beviel heel goed", vertellen Heijnen en Verburg. Enthousiast keerden ze terug in Nederland en volgden een uitgebreide opleiding bij franchisemanager Wilbert Jansen. "We hebben het hele traject doorlopen, tot en met de boekhouding aan toe. Deze kennis kunnen we voor onszelf gebruiken en natuurlijk voor informatie richting de Koerier Franchisenemers."
Beiden hebben hoge verwachtingen van het zelfstandig ondernemerschap onder de vlag van Fastway. "Het gaat om een organisatie die zich ruimschoots bewezen heeft. Het succes in andere landen moeten we zeker ook in Nederland waar kunnen maken. Fastway werkt met gemotiveerde, zelfstandige ondernemers, wat anders is dan bij onze concurrenten. Ons ser-viceniveau op lokaal en regionaal niveau is hoog en we werken tegen sterk concurrerende tarieven. De belangrijkste succesfactoren zijn dus absoluut aanwezig", aldus Ron Heijnen en Wilbert Verburg.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie