Fafa’s met verse pita’s naar Nederland

In Finland zijn de zuid-mediterrane snacks van Fafa’s een doorslaand succes. De groei zet daar gestaag voort en tegelijkertijd maakt oprichter en eigenaar Doron Karavani de stap over de grens, met franchise. Daarom zoekt Fafa’s ook in Nederland een ervaren franchisepartner. 

Toen de geboren Israëliër Doron Karavani in 2011 zijn eerste Fafa’s opende in het meest trendy deel van Helsinki, had hij geen uitgewerkte groeiplannen. Hij begon gewoon met iets waar zijn passie lag en stortte zich daar met hart en ziel op. Maar hij wilde wel een dusdanige kwaliteit fastfood bieden in een stijlvolle ambiance, dat het concept niet alleen in Helsinki maar ook in andere metropolen in de wereld zou kunnen aanslaan. En hij had gezien: er bestond wel veel aan internationaal eten maar een falafelrestaurant was er nog niet. 

Het succes kwam snel. De ingrediënten waren vaak voor sluitingstijd al op en de rij voor de counter reikte tot de straat. Al doende ontwikkelde zich bijna organisch een businessplan, want Karavani had in de gaten dat hij iets speciaals in handen had. Nieuwe vestigingen openden in rap tempo en een trouwe klantenkring ontwikkelde zich. 

In 2015 besloot Fafa’s verder te groeien met behulp van franchise. Inmiddels telt thuisbasis Finland veertig vestigingen (waarvan vijftien in Helsinki) en is de stap naar het buitenland gezet. Te beginnen in de nabije Baltische Staten (Estland) en spoedig ook in de rest van Europa. Met als springplanken Stockholm, Londen en Amsterdam.

Ambitieuze franchisepartners
De ultieme droom van Karavani en zijn team is een Fafa’s in elk land van de wereld. Daarom zoekt de formule ook in Nederland een franchisepartner. Die neemt om te beginnen drie pilot-vestigingen onder zijn hoede en zoekt tegelijkertijd franchisenemers voor verdere expansie. Fafa’s noemt Nederland ‘met zijn internationale oriëntatie en ondernemersmentaliteit de logische volgende stap’.

Van de franchisepartner wordt ervaring in de horeca verwacht en financiële deskundigheid. Daarnaast worden leiderschapskwaliteiten gevraagd en de beschikking over een goed horecateam, of hij/zij moet in staat te zijn dit snel op te bouwen. De ambitie moet er zijn om een landelijke franchiseorganisatie neer te zetten. Kennis van de onroerendgoedmarkt is een pré.

De formule biedt de partners een bewezen concept van een snel informeel restaurant, dat ook continu wordt doorontwikkeld. Een sterk merk bovendien. Ook het logistieke systeem is kant-en-klaar en de IT, marketing en materiële ondersteuning worden verzorgd door het hoofdkantoor. De franchisepartners krijgen een gedegen training voor zij aan het avontuur beginnen.

Aansluiten bij foodtrends
‘Fusion in a pita’ omschrijft Fafa’s het hoofdproduct: een vers pitabroodje met daarin naar keuze een mix van allerlei verse ingrediënten. Naarmate Karavani zijn klanten en hun smaakvoorkeuren leerde kennen, kreeg ook de menukaart vastere vormen. “Ik combineer graag verschillende ingrediënten en smaken. De Finnen houden van romige texturen en smaken, merkte ik. Dus ik begon pesto met romige geitenkaas te mengen en olijvencrème met feta. Alle smaken vullen elkaar aan en dat slaat duidelijk aan, want de mensen komen terug.”

Begonnen met voornamelijk falafel, salades en andere vegetarische gerechten, verkoopt Fafa’s nu ook vleesgerechten, zoals kebab en kip. Maar vegetarisch is nog steeds veruit de hoofdmoot en dat aanbod sluit duidelijk aan bij de tegenwoordige foodtrends in Europa.

De ontspannen, familiaire en tegelijkertijd kosmopolitische sfeer in het restaurant is ook een pijler onder de snelle groei. Het personeel bestaat uit meer dan veertig verschillende nationaliteiten en er heerst een gemeenschapsgevoel. Dat laatste wordt weer versterkt door de betrokkenheid bij activiteiten in de buurt. Zo sponsort Fafa’s veel lokale jongeren in het realiseren van hun dromen, om bijvoorbeeld succesvol atleet, concertorganisator of architect te worden. En een skatepark kwam er mede door de hulp van Fafa’s.

In de eenvoud en authenticiteit schuilt een groot deel van het geheim van de gerechten van Fafa’s. Ze worden vanaf nul bereid. Dat begint bij het wellen van de gedroogde kikkererwten, voordat ze worden gekookt en verder verwerkt tot hummus en falafel. De klanten kijken toe hoe hun eten tot stand komt en hun pitabroodjes met verse ingrediënten worden gevuld. “We gebruiken onze eigen recepten voor onze hummus, chilisaus en falafels. Alles wordt met de hand gemaakt en we gebruiken geen door machines geprocesseerd massavoedsel”, aldus Karavani. 

Hij omschrijft het eten als ‘casual streetfood’. Meerdere malen werd Fafa’s gekozen tot het beste streetfoodrestaurant van Helsinki en Fafa’s was de eerste casual fastfoodketen in Finland. 

Elke vestiging een eigen vibe
Met de falafel is hij in Israël opgegroeid. In Helsinki was hij ‘op het juiste moment op de juiste plek’ om met deze vegetarische snack Finland te veroveren. De expansie in dit land gaat gestaag voort. In 2022 verwacht Fafa’s honderd vestigingen te hebben, waarvan het overgrote deel op franchisebasis.
Nu wacht ook Europa en de rest van de wereld. “Er bestaat geen pita- en falafelketen op wereldschaal, wij vullen duidelijk een leegte.” 

Het succes is in de beginjaren meer spontaan dan planmatig tot stand gekomen, stelt hij vast. “Ik heb toen veel bereikt met de hulp van goede vrienden, familie, trouwe klanten en mijn medewerkers. En door gewoon iets te doen waar ik het best in ben en waar mijn passie ligt: eten bereiden.”

Hij noemt zijn familie en zijn medewerkers zijn grootste motivatoren. “Zij helpen mij deze reis te maken. Mijn team is geweldig. Ondanks dat we nu een franchiseketen zijn, heeft elke vestiging een eigen vibe. De medewerkers zijn een belangrijke factor in het creëren van die sfeer. Ik ben heel trots op de mensen die Fafa’s maken wat het is: een plek waar mensen graag komen om van goed eten te genieten.”

Doron Karavani: “Er bestaat geen pita- en falafelketen op wereldschaal, wij vullen duidelijk een leegte.”
 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook