Eat&Joy: Vrijheid, lage kosten en toch kwaliteit

Eat&Joy wil een toegankelijke formule zijn met veel vrijheid. Ik wil franchisenemers niet opzadelen met wurgcontracten en onnodig hoge kosten, zegt de franchisegever. Bij Eat&Joy gaan ze hun eigen gang en krijgen ze alleen de ondersteuning die ze nodig hebben.

Het idee voor de formule Eat&Joy ontstond in 2012. Oprichter Hans van Engelen werkte daarvoor bij Sligro, waar hij verantwoordelijk was voor de cafetariaformule Big Snack. “Een franchiseformule die gekoppeld is aan een groothandel heeft een aantal nadelen, zoals de verplichte afname. Ik wilde een formule starten die er echt voor de franchisenemers is.” Hans sprak met 26 leveranciers en ging met de groothandel in zee die volgens hem de beste producten levert tegen de laagste prijs. Ook besloot hij dat Eat&Joy een kleinschalige formule moet blijven. “Ik wil groeien tot maximaal vijftig locaties, zodat ik franchisenemers de aandacht kan geven die ze verdienen.”

Vrijheid

Hans vertelt dat Eat&Joy een voordelige formule is met veel vrijheid. Franchisenemers kunnen zelf hun assortiment bepalen en ze hoeven geen contract af te sluiten voor vijf jaar. Ze kunnen ook kiezen voor één, twee of drie jaar. De franchisefee varieert van  39 euro 45 euro per week en de ombouw naar Eat&Joy is, onder bepaalde voorwaarden, gratis. “Franchisenemers hebben het niet breed, dus ik wil hen niet opzadelen met onnodig hoge kosten.”

Toch staat Eat&Joy wel voor kwaliteit. Hans werkt alleen samen met franchisenemers die ambitie hebben. “Ik vind het belangrijk dat franchisenemers a-producten verkopen. Daarnaast heeft kwaliteit te maken met uitstraling en gastvrijheid. In een gesprek merk ik al snel of franchisenemers dat in zich hebben.”

Betrokkenheid

Eat&Joy ondersteunt de franchisenemers op het gebied van de marketing. De formule heeft een opvallende paars met zwarte huisstijl, inclusief een kwaliteitsstempel. De nieuwe folder is overzichtelijk en bevat altijd een interview met een franchisenemer. “In dat artikel vertelt een aangesloten franchisenemer bijvoorbeeld over een specialiteit die hij zelf maakt. Klanten vinden dat leuk om te lezen. Dat maakt de formule persoonlijker.”
De formule heeft nu negen vestigingen. Hans wil Eat&Joy samen met de franchisenemers verder uitbouwen. “Ik houd van een sterke betrokkenheid. Dus bij de ontwikkeling van een nieuw hamburgerconcept bezoek ik samen met een franchisenemer de leverancier. Hij weet het beste wat klanten willen. Ik zorg voor het financiële aspect en de implementatie in de praktijk.”

De formule gaat ook met haar tijd mee. Drie vestigingen werken al met een app, zodat klanten hun bestelling thuis kunnen laten bezorgen. “Friet en snacks blijven niet lang lekker in een zak. We werken eraan om dit beter onder controle te krijgen. Dat soort zaken kun je als collectief beter oppakken dan als franchisenemer alleen.”