Drie foodtrends in één formule: burrito, sushi en pokébowl

‘Wij zagen vanaf het begin al echt kansen’

Een Mexicaanse burritoverkoper, een Japanse sushi-chef en een Hawaïaanse surfleraar – deze drie verzonnen mannen spelen de hoofdrol in de online story achter de foodformule Sushito. De beleving van deze customer journey doet echter niet onder voor de werkelijkheid: twee jeugdvrienden die kansen zagen in de foodtrends burrito, sushi en pokébowl. Steven den Heeten en Sven Komijn deden met hun 5 eigen vestigingen al zoveel ervaring op, dat de tijd rijp is om te groeien via franchise. 

Op 1 januari 2017 kregen Steven den Heeten en Sven Komijn de sleutels en op 1 februari van dat jaar openden de twee jonge ondernemers de deuren van hun eerste Sushito-vestiging in Amsterdam. Daar gingen uiteraard maanden van voorbereiding en onderzoek aan vooraf. Vast stond dat ze samen wilden ondernemen, het idee voor het combineren van de Mexicaanse burrito, de Japanse sushi en de Hawaïaanse pokébowl kwam pas later.

“In Amerika zijn deze gerechten enorm populair”, vertelt Sven. “Dat hadden we nog niet in Nederland. Het zijn vergelijkbare producten, veelal met rijst, vis en verse groenten.” De combinatie vormt de basis voor hun bezorg- en afhaalformule Sushito.

Winkeltje spelen

Het begin voelde als met z’n tweeën winkeltje spelen, vertelt hij. “De insteek was echter vanaf de start om niet samen voor de rest van ons leven één winkel te openen. We wilden meteen al een keten, startend in Amsterdam, met gaandeweg een dekking in heel Nederland.” Na de opening van de vijfde eigen vestiging in Amsterdam is van winkeltje spelen geen sprake meer, maar van de uitkristallisering van de franchiseformule des te meer. Steven: “Wij zagen vanaf het begin al echt kansen. We wilden wel eerst zo lang mogelijk alles in eigen beheer doen voor een sterke en solide basis. In de beginfase werkten we 100 uur per week in de winkel. Aan de voorkant zag het er goed uit, maar aan de achterkant waren we veel aan het experimenteren en ontwikkelen. Het is dan fijn dat je met z’n tweeën bent, er komt veel bij kijken. Elke dag was weer een beetje beter dan de vorige dag.”

Kritisch

Gaandeweg zagen ze ook mogelijkheden in franchise; het is de handigste manier om snel te groeien, vinden ze. “We investeerden steeds meer in uniformiteit en in branding - we hebben een sterk logo, een sterk verhaal en goede verpakkingen. Inmiddels hebben we de hele operatie uitgedacht, automatiseringsprogramma’s aangeschaft en de beste prijsafspraken gemaakt met onze leveranciers. Kortom: we zijn er klaar voor om de formule uit te rollen”, zegt Sven.

Niet dat ze nu stilzitten: de uitdaging om de formule zo “gaaf en strak mogelijk” te maken, blijft. “We zijn altijd met nieuwe dingen bezig, met ontwikkelen, met doorgroeien naar weer een nieuwe fase”, vertelt hij. “We blijven onderscheidend door continu kritisch te kijken naar welke producten we aanbieden en naar de kwaliteit en de service. Een van onze leveranciers/partners heeft een chef-kok in dienst met wie we kunnen sparren om nieuwe producten te ontwikkelen tijdens kooksessies. En pas hebben we bestelschermen aangeschaft die het bestelproces zowel voor de klant als voor onze eigen organisatie versnellen. Onze klanten willen nu eenmaal snel een gezonde maaltijd. Ook kijken we voortdurend naar onze leveranciers - van wie kunnen we op aan?”

Lange dagen

Startende franchisenemers mogen rekenen op het ondernemerschap van de twee mannen, zegt Steven. “De franchisenemers die met Sushito in zee gaan, weten dat er over elk facet nagedacht is.” Ze zoeken dan ook niet per se ondernemers pur sang, alhoewel financiële kennis wel handig is om te hebben. “Je moet natuurlijk wel winst willen maken en in de cijfers willen duiken. Maar als we naar onszelf kijken, dan zoeken we vooral mensen die er álles voor over hebben om de onderneming tot een succes te maken.

Het is een combinatie van eigenschappen”, aldus Sven. “Ben je bereid om lange dagen te maken en je volledig in te zetten, dan ben je al een heel eind. Het concept is sterk, een franchisenemer is vooral operationeel bezig. De facetten van het ondernemen regelen wij. Hij of zij krijgt een kant-en-klare winkel aangereikt en hoeft zich niet bezig te houden met zaken als productontwikkeling en huisstijl.”

Uber Eats

Tot nu toe kreeg de formule bekendheid via mond-tot-mondreclame in de regio Amsterdam en via de bezorgplatforms Uber Eats, Deliveroo en Thuisbezorgd. “De markt voor pokébowls is sterk groeiende en met name via Uber Eats groeien we daar aardig mee”, vertelt Steven. Naarmate er meer franchisenemers komen door het land, willen ze het marketingbudget aanpassen aan wat er nodig is.

Steven en Sven hopen dit jaar 3 of 4 franchisenemers te mogen begroeten en binnen 5 jaar te groeien naar 30 vestigingen. Steven: “Ze zeggen dat de eerste 3 net zo moeilijk zijn als de volgende 15, dus dat is een mooie ambitie.”